Nybörjarfrågor i Sims 4
Hej
Har börjat med Sims 4 och byggt hem och en bar i ett annat samhälle.
Men det finns så mycket jag inte fattar, jag hittar inte svar när jag söker. Finns det någon tråd här, typ "Sims 4 for Dummies" eller liknande. Jag känner att jag behöver ställa en massa (för andra) korkade frågor.
Jag tror vi har haft något liknande en gång i tiden, men jag kommer faktiskt inte ihåg just nu på rak arm. Har du frågor så är det bara att ställa dom så hjälper vi till så gott vi kan när vi hinner. Inga frågor är dumma, vi har alla ställt dom någon gång. 😀
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
https://www.carls-sims-4-guide.com/
Här brukar jag hitta det mesta när jag funderar över något i spelet men då måste man kunna engelska. Du kan förstås använda dig av Google translate, kopiera texten och klistra in där så får du hjälp med översättningen.
#2: Tack, ska pröva men det är små detaljer jag inte hittar svar på. T ex vad är skillnaden på att "åka till" och klicka direkt på den stora pilen och spela?
Sen om jag ska åka någonstans så kan jag välja andra hushåll/personer som ska/kan åka med. Varför? Det är ju JAG som vill iväg.
Har också hänt att jag blivit en annan Sims-figur helt plötsligt i spelet.
Sen byggde jag en bar i ett annat landskap. Äger jag den nu då?
Hej igen. Nu verkar jag ha flyttat till en annan tomt. Tänkte flytta hushållet på kartan men nu står jag där med en tom tomt och mitt hus ligger bredvid. Eh … alltså?
#3: Hur menar du med skillnaden på att "åka till" och klicka direkt på den stora pilen och spela?
Menar du den här pilen? Klickar du på den här pilen så väljer du att spela på det här hushållet som bor på den markerade tomten, inte besöka deras tomt.
Med andra ord så väljer du ett nytt hushåll att spela på genom att göra så, inte besöker tomten.
- Redigerat 2021-09-08 22:20 av Mitchika
#3: Du blir frågad om att be andra följa med utifall att du vill åka någonstans tillsammans med en annan sim. Som för att umgås med vänner utan att behöva ringa dom först och bilda grupp. Snabbt och smidigt, med andra ord!
Det är också ett jättebra sätt att få med sig simmar som din sim inte känner så bra än och som kanske skulle neka en inbjudan. Då har du ett enkelt sätt att träffa dom på en annan tomt och bli bättre kompisar. Lite som det där att man ska träffas och umgås på allmänna platser innan man känner varandra och följer med någon hem.
Det är helt valfritt och bara att strunta i att välja några simmar om du inte vill att någon ska följa med dig och din/a sim/mar. 😀
#3: Byggde du baren i Ändra Världar-läget? Det är din bar, men din sim äger den inte såvida inte simmen äger tomten du byggde på.
#4: Det där förstår jag inte riktigt vad du menar, tyvärr. Du måste förklara mer ingående vad du har gjort om jag ska kunna ge några tips där.
TAck för era inputs! Nu har jag lyckats flytta mitt hem till en annan tomt och den står helt tom utan hus. Jag ser mitt hus och kan resa dit men jag bor inte där längre.
Markerade och flyttade hushåll men kom tillbaka till mitt hus helt soprent på alla inventarier. Inte en möbel finns kvar. Bara väggar och golv. Ska jag verkligen behöva bygga upp ett nytt hem nu inom befintliga väggar? :D
#9: Om du flyttade ut hushållet med alternativet att sälja alla möbler så har dessa sålts och det är bara att börja om, är jag rädd. Om inte kan dom finnas i hushållets katalog fortfarande. Jag har för mig att det är där dom hamnar.
#10: Stötte aldrig på frågan om jag ville sälja bohaget.
Blir inte riktigt klok på detta. Nu bygger jag upp hemmet igen. T ex så letar jag efter vitrinskåpet med belysning och glasdörrar men hittar det inte. Finns inte i Kök, Vardagsrum, eller någon annanstans.
Förresten, var hittar jag katalogen? I verktygsläget eller i spelläget?
#11: Beroende på hur du väljer att flytta familjen så kan du få alternativet att behålla eller sälja möbler.
Vräker du hushållet från en tomt så tror jag att alla möbler säljs automatiskt, men det kan vara värt att kika i familjekatalogen utifall att möblerna sparas automatiskt där. Jag är inte säker, jag vräker sällan familjer jag spelar på utan jag använder "Flytta ut hushåll"-alternativet och då får man välja.
#11: Hushållskatalogen (som är det riktiga namnet, jag kommer inte alltid ihåg det) finns i Byggläget. Längst ner till vänster finns en låda där alla hushållets belöningar som är för stora för en sims katalog hamnar i.
Även möbler och annat som fått placeringsproblem när man håller på att möblera och trixa kan hamna där då dom inte kunde stå kvar på sin ursprungsplats, till exempel.
Om ett hushåll flyttar och väljer att behålla möblerna så hamnar möblerna här!
Tack för dina svar! Hoppas du står ut med mig. ;)
#14: Ingen orsak! 😀
Det finns många hjälpsamma medlemmar här på sajten som säkert kliver in och hjälper till när jag inte hinner eller orkar så jag tror du kommer få hjälp och råd när du behöver det. The Sims 4 har en djup lärokurva och är inte speciellt tydligt med hur man gör saker och ting, så det är lätt att virra bort sig i början.
#15: Tack och god natt! :)
Jag har spelat sims i massor med år och sims4 sen det var nytt men det är fortfarande saker jag inte vet hur man gör. Det är det som gör spelet så roligt men det är klart att det är jobbigt i början. Jag svarar också gärna på frågor om jag kan svaret så fråga på.
Hej igen
Inreder en restaurang just nu och ska göra garderoben för gästerna.
Letar efter klädstänger, inte garderober. Vet någon var jag kan hitta något som passar?
Jag sökte på Google och hittade det här:
https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=sims+4+cc+clothing+rack&sa=X&ved=2ahUKEwiVjtqt7oLzAhVwxIsKHfmtAh0QjJkEegQIBxAC&biw=1676&bih=949
Men då måste du ladda ner CC till spelet.
Det finns en typ av klädstänger i "Styla ditt drömhus"- packet till spelet som kanske fungerar.
#19: Tack. Vad står CC för?
Custom Content - något som en spelare tillverkat till spelet. Vissa gör helt egna saker och andra gör fler färger eller strukturer till det som finns i spelet. Här kan du läsa lite:
https://help.ea.com/se/help/the-sims/the-sims-4/mods-and-the-sims-4-game-updates/
Hej hej. Nu kommer jag med en annan fråga.
I t ex en karaoke-bar finns det en snygg glashylla med en massa flaskor på väggen. Den vill jag ha hemma hos mig men jag hittar inte den i byggläget.
Om jag ställer mig i byggläget när jag är på baren finns det saker i Karaokeläget men hittar inte den hyllan där heller.
Har kopierat den i lokalen men kan inte lägga dem i katalogen/förrådet.
Var hittar jag den? Bifogar bild
Jag tror att du hittar den bland dekorationerna. Kanske om du klickar på den där symbolen som ser ut som en sol - där brukar väggdekorationerna finnas. Jag måste in i spelet för att kolla säkert.
Nu har jag kollat och det är där den finns. Du kan söka på namnet så kanske du hittar lättare. Den heter Bekräftelse.
#24: Tack för din hjälp! Vet du om man kan ändra sin Sims kroppspropotioner etc? Smalare, hudfärg osv.
Sen undrar jag en sak som kan låta korkad. Alla främmande Simmar jag träffar ute i världen, är det "riktiga" Simmar, alltså sådana som andra har skapat och just nu sitter och spelar med? Eller är det Simmar som bara finns där, som spelet skapat åt mig?
Undrar därför att alla jag möter har svenska namn och det borde ju inte vara så om hela världen är ute och spelar.
Man kan ändra kroppsproportionerna till en viss del om du låter din sim använda en spegel och väljer "ändra sim". Om du vill ändra din sim mycket är det bäst att själv göra en sim från grunden.
Alla simmar som dyker upp och som du inte själv placerat i världen du spelar är så kallade NPC:er, non playable character, som spelet skapar. Jag antar att ditt spel är på svenska så därför har din NPC:er svenska namn men dom kan ha andra namn också. I mitt spel dyker det upp japanska, engelska och namn från andra länder ibland.
Du träffar inte på någon annan spelare och dens simmar i ditt spel, det fungerar inte så.
#26: Hej, tack för ditt svar. Jag läste det för ett tag sedan. Varför jag undrade är för att jag spelat ett annat spel för länge sedan där alla andra figurer var på "riktigt". Det fanns en människa bakom varje skapad figur.
Synd att det inte är så i Sims. Då skulle jag inte kunna bjuda hem dig med andra ord.