The Sims iFokus

The Sims

Etikettthe-sims-4
Läst 226 ggr
LeeKnow
0

Sims 4 - värt att köpa?

Hejsan!

Är lite sugen på att ta upp spelandet igen efter ett uppehåll på över 5 år, och funderar då på ifall man ska slå till på sims 4 nu när det är rea. Men hör så många olika åsikter om spelet.

På andra plattformar verkar folk rätt så enade om att 4an är det sämsta spelet hittills.
Dels då man redan i grundspelet förlorat mycket av simmarnas personlighet, och dels för att expansionspaketen inte kommer med något nytt.
Personligen lockas jag av 4ans grafik men tycker många av paketen verkar nästintill meningslösa, de innehåller inte alls lika mycket som ex. 3ans paket gjorde. Så vad tycker ni som spelat spelet ett tag? Upplever ni att man snabbt tröttnar på 4an? Värt att köpa eller ska man nöja sig med 3an?

(Medveten om att frågan varit uppe tidigare, men väljer ändå att göra en ny tråd för att höra om medlemmars åsikter förändrats över åren.)

Kaninsvans
2

Köpte det på förra årets rea och jag gillar det! Har dock aldrig spelat några av de tidigare så har inget att jämföra med, och har bara 1 expansionspack (som jag fått i present) och är inte direkt intresserad av något mer, men man klarar sig bra på det. Det finns så mycket fan-made custom content. Jag är j-vligt snål och skulle ändå säga att det var värt att lägga pengarna på grundspelet när det var så billigt, ångrar det inte :)

Marbi
2

Jag har spelat 1-4 och tycker att 4:an är helt OK men så är jag mest för att bygga hus och inte så mycket för att spela med simmarna. Mitt bästa spel var 2:an och det tycker jag fortfarande och i det spelade jag mycket med simmarna också. 3:an har bara varit krångel för mig och jag kan inte spela med mer än högst 3 ep utöver grundspelet så det är helt ointressant även om det i sig är ett bra spel.

Namiko
2

Jag har som #2 spelat från att första sims släpptes. Jag kan inte hålla intresset uppe i sims 4. Första gången jag testade spelet var jag så otroligt uttråkad efter 30 minuter när nyhetens behag över nya animationer var över och den trenden håller i sig. Jag spelar en stund ibland men jag måste hela tiden kämpa för att komma på saker att göra och tvinga in en helt påhittad personlighet i mina simmar för alla känns identiska, många ser identiska ut också, särskilt barnen. Så fort jag har slut på idéer så blir jag direkt uttråkad. I sims 3 kan jag utan problem göra en ny sim och sen låta simmen själv visa sin personlighet och inspirationen kommer medan jag spelar.

Nackdelen med sims 3 är att det är väldigt krävande så man behöver en kraftfull dator om man vill kunna spela med alla expansions. På det så krävs mods för att få det att fungera någorlunda felfritt. Men sims 4 har en del rätt hemska buggar som har hängt med nästan från början och fortfarande inte är fixade så det är inget man kan räkna med att slippa där heller.

Är du inte intresserad av att göra historier där simmarnas personlighet spelar roll och du gillar att bygga så kan sims 4 helt klart vara för dig. Byggläget är förbättrat en hel del. Det är däremot svårare att inreda som man vill då man har begränsade val av färger på möblerna. Jag är ett stort fan av skapa en stil i sims 3 så utan det alternativet känner jag mig extremt begränsad.

Jag orkar inte lista alla anledningar till varför jag ogillar sims 4, jag har skrivit mer om det i tidigare trådar och hittills har ingen expansion jag testat förbättrat dom problem som funnits sen basspelet. Jag tycker att hela spelet känns som ett snabbt sätt att tjäna pengar för man betalar mer för mindre innehåll än man fick i sims 3 och dom släpper nya stuff packs och vad allt nu heter konstant utan att lyssna på vad folk vill ha.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitchika
2

Jag är en av dom som anser att The Sims 4 är det sämsta spelet i serien hittills och det står jag fast vid trots alla expansioner, game packs, prylpaket och uppdateringar. Det har blivit bättre än när det först släpptes, absolut, men grundproblemet i spelet kvarstår och det är väldigt svårt att göra något åt.

Det är en otroligt vacker fasad med väldigt lite substans och djup under den.

Som nämnts innan så saknar simmarna personlighet. Det spelar nästan ingen roll vad för personlighetsdrag som du ger dom, alla beter sig "likadant" och du kan i stort sett aldrig se på en sim vad dennas personlighetsdrag är bara genom att iaktta dom i spelet. Känslorna är vad som styr hur en sim agerar och beter sig, oavsett deras personlighet. Jag blev rätt så less snabbt på att behöva vakta mina simföräldrar varenda gång dom blev arga så att dom inte skulle gå och stampa sönder barnens dockhus och få dom att börja gråta och bli ledsna i flera timmar innan dom gick iväg till skolan. Okej om onda eller elaka simmar gör så, men varenda en oavsett personlighet? Inklusive dom familjekära barnälskarna?

Min upplevelse är att simmarna inte tar ut sina känslor på realistiska sätt med deras personlighet i åtanke. Känslorna "skriver över" deras personlighet i stort sett hela tiden.

Sen så känslorna i sig.. jag har aldrig tyckt att det systemet varit bra eller fungerat bra. I tidigare The Sims-spel kunde simmarna vara på för dåligt humör för att göra något när dom mått dåligt, vilket jag köper. I fyran har du massa negativa känslor att arbeta runt. Simmen kan vara för obekväm för att göra något, (vilket kan liknas med att må för dåligt i dom äldre spelen, bortsett från att dom kan bli obekväma av bra många fler saker än att ha låga behovsmätare) för ledsen för att göra något, för arg för att göra något och för generad för att göra något. Dessa känslor kan hålla i sig i flera timmar i spelet om din sim inte har möjlighet att få utlopp för dom och lugna ner sig snabbare, vilket kan bli oerhört frustrerande i längden.

Men värst av allt i mina ögon är att det känns som om ingenting du gör har några som helst konsekvenser eller påverkan i spelet och dom få saker som har konsekvenser har en tendens att vara… lite konstiga. Din sim kan jobba som polis, arrestera en person som begått ett brott, låsa in dom, komma hem från jobbet och sen bokstavligen se personen som dom precis spenderade en hel dag med att samla bevis mot och arrestera vandra glatt på gatan framför deras hus, som ett exempel. Du kan adoptera ett barn, försumma det tills socialen trollar bort det och sen omedelbart adoptera ett nytt barn. Samma sak med djuren sist jag provade.

Ryktessystemet är lite av ett skämt och det känns inte som om det fungerar riktigt ordentligt. Jag hade en sim som gick runt och inledde en romantisk relation med olika killar, blev gravid med dom och bröt sen all kontakt med dom och födde barnet själv och vägrade ha något att göra med killarna igen utan tog hand om barnet på egen hand. Den simmen fick maxat positivt/bra rykte och var en förebild för andra simmar enligt spelet, tydligen. Det kändes helt klart bisarrt.

I en annan familj hade jag två syskon som avskydde varandra och bråkade hela tiden när dom växte upp. Tydligen fick hela världen reda på det och båda syskonen fick ett avskyvärt rykte (maxat negativt/dåligt rykte) och blev hatade av allt och alla. För att dom bråkade med varandra som barn och tonåringar under uppväxten, som väldigt många syskon gör. Dom förtjänade absolut ett avskyvärt rykte och att alla ska dom möter ska ha en negativ uppfattning om dom direkt för det…

Simmarna har dessutom inte "fasta" former i det här spelet utan går igenom varandra som om dom vore luft eller helt enkelt inte fanns. Vilket tar bort frustrationen när en sim blockerar en dörröppning, det är sant, men det ökar också känslan av att det bara är en ytlig fasad och inget mer hos mig.

Så ja, spelet har många problem, men det ska ha cred på dom bra sakerna det har också. Galleriet är en helt fantastisk funktion som fungerar så mycket bättre än till exempel Exchange i The Sims 3. Det har aldrig varit så lätt och smidigt att dela skapelser mellan varandra… så länge som Galleriet fungerar, vilket det inte alltid gör för alla av olika anledningar. Men det är fortfarande en helt makalös funktion, du kan bara flytta in en annan persons sim eller husdjur direkt i familjen när du är inne och spelar på den med några musklick bara.

Sen så byggläget och dess verktyg, som personer ovan redan nämnt, är överlägset det bästa. Saknaden av "skapa en stil" drar dock ner betyget hos mig i kombination med att jag har så svårt att hitta möbler, tapeter och stilar som matchar varandra ordentligt med utbudet som finns i spelet. Det sistnämnda kan mycket väl vara en begränsning från min sida, dock, men det är irriterande att jag aldrig kan känna mig riktigt nöjd med något jag bygger för att det inte matchar på det sättet som jag vill ha det.

Men förmågan att kunna plocka upp och flytta runt rum (eller hela jädra huset!) när man väl behärskar det (lätt att lära sig, men i mitt fall krävdes det en del experimenterande först) är bland det bästa som hänt spelserien. Rumsfunktionen kan vara irriterande tills man lärt sig den då det kan påverka hur tapeterna hamnar (speciellt på utsidan av huset) men så fort man har koll på det så är det inget större problem.

Jag som alltid har föredragit och älskat att spela framför att bygga kan inte rekommendera spelet helt på grund av det, men jag kan samtidigt inte avråda från det då det finns många som älskar det både för sitt byggläge och även för att dom tycker det är kul att spela i det så det har helt klart en charm och sina bra sidor som lockar vissa simmare. Jag har spelat i ganska många timmar och jag hittar ofta något kul att göra, men som Namiko har jag svårt att hålla lågan och motivationen uppe när jag faktiskt spelar.

Det enda tillfället som jag faktiskt kan rekommendera att köpa spelet på om man är nyfiken och vill testa är nog just när det är på rea. Helst ganska rejäl rea.

Om du ändå är osäker på det hela så kanske du kan kolla in spelet på YouTube? Det finns många olika YouTubers som både spelar serier, visar upp expansionspaket och även pratar om och visar upp positiva och negativa saker i spelet?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

johan
1

Jag spelar inte Sims själv, men min fru och äldsta dotter spelar väldigt mycket Sims 4.

Kan vara så att dom mycket uppskattar att bygga och kanske bryr sig mindre om personligheterna.

Mvh // Johan

Mitchika
2

#5: Bara för att många anser att det är det sämsta spelet i serien så behöver det inte vara ett dåligt spel i grund och botten för det. Allt beror på vad man jämför med, vad man har för krav på spelet och vad som ger en själv glädje och underhållning. 😀

En av mina favoritsaker i dom två tidigare spelen var att simmarna alltid hade egna önskemål och saker som dom ville göra, köpa, jobba med, personer dom ville bjuda på dejter eller bli vänner med etc. baserat på deras personligheter. Saker som simmarna ville göra, men som du inte var tvungen att göra för det, men det gav en rolig känsla och riktlinjer i spelandet. Det kändes som att simmarna påverkades av sina personligheter och det gjorde dom roligare att spela med för mig.

I The Sims 4 känns i stort sett alla stöpta i samma form. Det finns otroligt lite variation i deras personligheter och det är deras känslor för stunden som styr det mesta av hur dom beter sig och vad dom vill göra utan någon direkt inverkan från deras valda personlighetsdrag.

I The Sims 3, till exempel, så hade jag en sim som ville att hans två barn skulle bli framgångsrika läkare när dom växte upp till Ungdomar och var redo att ge sig ut i arbetslivet. Ingen press där, inte… 😁

Sånt finns inte i The Sims 4 och sist jag kollade så arbetade dom aktivt på att ta bort det som fanns. Så pass att det halvdana önskemålssystemet som finns är avaktiverat som standardinställning numera, om dom inte har ändrat det än en gång. Du behöver gå in och manuellt slå på det för att ha det igång. Så lite påverkar det spelet i fyran och så liten roll har det.

Min sim som jag nämnde ovan i The Sims 3 hade överlag tonvis av önskemål och drömmar relaterade till sina barn från stunden som graviditeten bekräftades, i stort sett. Från könet på den framtida bebisen till saker han ville köpa till barnkammaren, läsa böcker om bebisar, potträna småbarnen, läsa för dom, lära dom gå, lära dom att prata, se dom få bra betyg i skolan, lära dom köra bil som tonåringar och så vidare. Detta är saker som du kan göra i The Sims 4 också, (minus bilkörningen, vi kan inte ha bilar i The Sims 4) men simmarna uttrycker inga önskemål om att vilja göra det själva.

Jättetråkigt enligt mig och ett stort nerköp för mig och många andra som älskade det. ☹

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Marbi
2

Hade Sims 3 funkat på min dator hade jag nog tyckt att det var det bästa spelet eftersom man hade så många valmöjligheter både med simmarna och med att bygga hus.

[Moon AppleGrey]
1

Jag uppskattar 4:an när jag vill "leka arkitekt", då den känns lite lättare att använda än 3:an.
Men vad gäller övrig spelupplevelse så föredrar jag faktiskt 3:an.
Lite av samma anledningar mitchika var inne på.