The Sims iFokus

The Sims

Etiketterts3-expansioner-med-meranybörjarfrågor
Läst 289 ggr
[Moon AppleGrey]
0

Hur fungerar Sims 3?

Hej.
Har tidigare spelat tS4 men tröttnat, så bestämde mig igår för att börja med 3:an istället.
Sagt och gjort, har skapat ett litet hushåll på två personer (plus en drake…)

Tycker däremot att denna är lite svårare att förstå hur den fungerar så här i början.
Hur kan man ordna jobb åt dem som är lite "roligare" än inom vården/polisen etc?
Om man exempelvis vill inleda en brottskarriär?

Och hur skapar man andra varelser som älvor etc med expansionen övernaturligt?
Har den, men förstår inte hur man gör det… 😅

• Redigerat 2022-01-02 12:13 av [Moon AppleGrey]
[Moon AppleGrey]
0

Vad gäller sista frågan, hade påbörjat spelet i Dragon Valley. Kan det ha haft med saken att göra?

Mitchika
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att du vill börja testa The Sims 3! 😄

Eftersom att The Sims 3 är öppen värld så kan du åka till varenda arbetsplats du vill jobba hos och ansöka om jobb direkt där! Du behöver ingen tidning, telefon eller dator. Vill du ha ett jobb, åk till arbetsplatsen och kräv det. 😀

Om du zoomar ut på världskartan så kan du leta runt i stan efter en symbol som ser lite misstänksam ut. Som ofta hör till en byggnad som ser lite… misstänksam ut.

Ikonen ser ut sådär, byggnaden kan se olika ut och även namnet! Klickar du på den ska det finnas som alternativ att påbörja en karriär inom det kriminella.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Mitchika
1

#1: Nix, det spelar ingen som helst roll vilken värld du väljer att spela i. 😀

Den stora skillnaden beror väl på hur många olika övernaturliga simmar du vill ha i spelet. I Dragon Valley finns det "alver" eller vad man ska kalla dom. Vanliga simmar som har lite unika utseenden när det kommer till hudfärg och spetsiga öron. I övrigt är dom som vilka andra simmar som helst.

Det finns olika sätt att göra övernaturliga simmar. Det allra enklaste är att skapa dom i CAS/Skapa en sim!

När du är inne i CAS och är på första fliken där du väljer namn, kön, ålder, hudfärg och liknande på din sim så kan du klicka på ikonen "Mänsklig." Där väljer du om du vill att simmen ifråga ska vara någon form av övernaturlig varelse.

Om du har några vanliga, mänskliga simmar som du vill ska bli övernaturliga varelser finns det några olika vägar att gå.

Mitchika
1

Simmar som vill bli varulvar och vampyrer kan hitta andra varulvar och vampyrer, bli vän med dom och sen be om att bli bitna och förvandlade.

Simmar som vill bli älvor kan lyckas med att bli det om dom möter älvor när dom utforskar en byggnad kallad Arboretum och letar efter älvor. Denna byggnad finns bara i Moonlight Falls såvitt jag vet, (jag kan ha fel) men det går att spara en kopia av den till biblioteket och sen går det att placera ut den i vilket kvarter man vill i stort sett. Det kan även gå att bygga en egen, men jag har aldrig provat.

Mitchika
1

När det kommer till att göra simmar till spelbara spöken i The Sims 3 så skrev jag den här artikeln för… wow, nästan tio år sen nu. 😱

Där finns det lite detaljer kring spökena och dom olika varianterna som finns i The Simsspelen, samt bilder:

https://thesims.ifokus.se/discussion/1313122/spoken-doden-behover-inte-vara-slutet-*nytt*

För att göra en av dina egna simmar till ett spelbart spöke kan du använda dig av "Milda Andar"-möjligheten och har jag även gjort en guide till här:

https://thesims.ifokus.se/discussion/1358601/%22milda-andar!%22-spelguide

Ursäkta att dom ser lite rörig ut, båda behöver uppdateras för den nya formateringen på iFokus sen uppdateringen. Jag ska se om jag kan ta tag i det under dagen.

Ett annat sätt att få spelbara spöken på är genom att använda De Vises Sten som går att köpa för 40 000 livspoäng hos en sim och sen binda spöken via den. Jag kommer inte ihåg exakt hur det går till, men det är mycket enklare, snabbare och smidigare än att vänta på Milda Andar-möjligheten. Om du har råd att köpa den, vill säga. 😀

Är du en simsspelare som letar efter ett forum som du kan diskutera de populära The Sims spelen? Då har du hittat rätt! Välkommen in att diskutera med andra simsgalna personer.
Mitchika
0

Sist så har vi den ultimata genvägen till allt, i stort sett. Alkemi-färdigheten och elixiren! 😄

Dina simmar kan lära sig och utveckla Alkemi-färdigheten och så småningom lära sig recepten för att skapa elixir som kan förvandla dom till i stort sett vilken övernaturlig varelse som helst. Från spöken och älvor till simbotar och mumier, beroende på vilka expansioner du har installerade.

Dessa elixir går även att köpa ibland hos elixirbutiken i staden, vilket ofta kan vara mycket enklare än att brygga elixiren själv. Många ingredienser är svåra att hitta.

Mitchika
1

Alla världar får inte automatiskt en elixirbutik i sig, men det går lätt att placera ut en i staden om man behöver en via Ändra Stad-läge. Det är bara att säga till om du behöver hjälp med det så försöker jag förklara hur det går till. 😀

[Moon AppleGrey]
0

Tack för förklaringarna. 😁

En annan fråga nu då.
Har skapat ett annat hushåll och flyttat in,men så är jag helt plötsligt en annan figur som jag inte har skapat, och jag vet inte var "min" familj har tagit vägen.
Vad har hänt? 🤷‍♂️

Mitchika
0

#8: Hur gjorde du när du skapade det nya hushållet?

[Moon AppleGrey]
0

#9: Ah, nu förstod jag. De hade flyttat in I ett hus som det redan bodde en familj i, och det var den familjen jag dåg.
Nu är de "vräkta" så det verkar som det fungerar som det ska igen. 🤭

Mitchika
1

#10: Åh, vad bra! 😀

Ja, det blir lätt rörigt i början av varje nytt The Sims-spel när man ska lära sig allt. Dom är både lika och olika på samma gång. 😄

[Moon AppleGrey]
1

#11: ja, precis. Men börjar nog lyckas få ordning på det nu. 😊

Mitchika
1

#12: Kanon! Det är bara att fråga om du undrar över något. 😀

[Moon AppleGrey]
0

#13: en fråga jag har funderat på, när man tar screenshots med kameran, eller filmar. Var på datorn kan man komma åt bilderna?
Har kollat i simsmappen men ser dem inte. 🤷‍♂️

Mitchika
1

#14: Vilken Sims-mapp har du kollat i?

Dom ska hamna i Dokument-mappen på samma ställe som The Sims 4, i stort sett.

Dokument - Electronic Arts - The Sims 3 - Screenshots.

• Redigerat 2022-01-08 13:48 av Mitchika
[Moon AppleGrey]
0

#15: tack. får kika på det om en stund.

[Moon AppleGrey]
0

Ah och en till fråga! Vilken expansion/pack är det man behöver för varelsetypen ande?

• Redigerat 2022-01-08 14:09 av [Moon AppleGrey]
Mitchika
1

#17: Anden kommer med "I Rampljuset" av alla expansioner. 😄

[Moon AppleGrey]
1

#18: åhå, så pass. 🤭 tackar.

Mitchika
1

#19: Det känns som en så pass bisarr expansion att innehålla anden för mig, det är allt. 😅

Speciellt med tanke på att vi har "Destination Världen" där Egypten, öken och pyramider finns med. Det känns som en mer passande expansion att innehålla sånt (samt Övernaturligt också, givetvis) men nej, expansionen där din sim kan bli kändis på olika sätt och besöka andras spel, där slänger vi in anden!

[Moon AppleGrey]
1

#20: precis, det var därför jag skrattade.

[Moon AppleGrey]
1

#15: hittade det!

Fattade inte att jag var tvungen att gå till dokument på datorn först så letade liksom på fel ställen. 🤣

Mitchika
1

#22: Det är lätt hänt! Bra att dom fanns där dom skulle vara. 😄

[Moon AppleGrey]
0

Om man vill få koplantor att växa, hur gör man då? Är det med egenskapen "gröna fingrar"?

• Redigerat 2022-01-08 21:01 av [Moon AppleGrey]
Mitchika
1

#24: Koplantor i The Sims 3 är ett föremål som köps via Sim Store. Det kommer inte med någon expansion eller liknande, utan måste köpas där. Efter det kan du köpa en fullvuxen koplanta (eller flera) från byggläget i The Sims 3 närhelst du vill.

[Moon AppleGrey]
0

#25: Jo, det vet jag. Har en sådan, men inte vetat hur man bär sig åt. 😊
aha, så det finns alltså olika storlekar på dem? Det visste jag däremot inte.

Mitchika
1

#26: Aha, okej, då förstår jag. 😀

Nej, det finns bara en storlek, fullvuxen. Du kan köpa precis hur många du vill, har plats för och råd med. I mitt tycke så kan man inte ha för många koplantor. 🥰

[Moon AppleGrey]
1

#27: nej, precis, de verkar jättehärliga av ditt spel att döma. 🥰

Mitchika
1

#28: När dom inte äter upp ens egna familjemedlemmar som man vill ha kvar i livet sekunden som man vänder ryggen till, absolut! 😂

[Moon AppleGrey]
1

#29: ja, precis. det var verkligen en plottwist man inte hade väntat sig.
Lite overklig "sådant händer bara på film" känsla över det hela. 😅

• Redigerat 2022-01-08 21:23 av [Moon AppleGrey]
[Moon AppleGrey]
2

#27: har sett nu vad felet var… skärmen var så liten när jag skulle köpa plantan att jag hade råkat välja koplanta-gungan. Förklarar det hela. och även varför alla envisas med att komma in på tomten. 🤣

Har köpt rätt sort nu, valde två till att börja med. 😋