10 generationer
Halloj! Jag har spelat alla sims, i många år. Men jag lyckas aldrig hålla samma släkt i tio generationer. Har gett mig på det igen i sims 4, men hur gör man för att inte tröttna? Sist tror jag att 4e generationen hann födas, men sen pallade min dator inte mer. Så nu har jag börjat om (med en nya dator som förhoppningsvis orkar mer ), men hur gör man för att det ska vara kul och inte kännas för enformigt i 10 generationer?
(Denna gången har jag börjat slumpa barnens egenskaper för att jag inte ska fastna med massa simmar med samma personligheter iaf!)
Alltså, det är svårt. Jag har lyckats en gång i The Sims 2 att komma till generation 10 och jädrar, vad kul jag hade det. Inte hela tiden, kan man lugnt säga och det tog sin lilla tid, men det är ett kärt minne jag har nu i efterhand. 😄
Jag brukar försöka köra med att något ska ärvas till nästa generation. På så vis får jag inte "välja" arvtagare, utan jag får den som föds med det jag vill ska ärvas vidare. Oftast kör jag med ögonfärg då den är väldigt enkel och även ger en massa variation på utseendet i övrigt, men jag har även kört med onaturliga hudfärger samt övernaturliga livsstadier. Jag ger grundaren den utvalda ögonfärgen/draget och sen ska arvtagarna föra den vidare ända ner till generation 10. Det blev riktigt svettigt i en generation i min The Sims 2-legacy på grund av det. Hela legacyn höll på att gå under för dåvarande arvtagaren fyllde åldring och ingen av hans barn hade ärvt ögonfärgen! Det blev verkligen på håret där. 😱
Jag upplevde en liknande grej när jag körde strikt patriarkat och grundaren bara fick döttrar. Snacka om kaos. 😅
För att göra det kul och undvika att det ska bli enformigt (man fastnar lätt i ens sätt att spela) kan man skriva upp och göra lite roliga planer/riktlinjer för varje generation! Dom behöver ju inte följas till punkt och pricka, men det hjälper att variera ens livsstil lite. Som exempel nedan:
Generation 1: Serieromantikern
- Välj ambitionen med serieromantiker och ha så många partners som möjligt samt försöka uppfylla den.
- Få minst tre barn med tre olika partners
- Hitta "den rätte," låt din sim gifta sig och "sabotera" äktenskapet på ett spektakulärt, valfritt sätt
- Jobba inom Affärer
Generation 2: Djurälskaren (kräver Hundar & Katter)
- Låt arvtagaren få egenskaperna att älska katter, hundar eller både och
- Få upp Veterinärfärdigheten så högt och snabbt som möjligt
- Köp en tomt och öppna upp din egen veterinärklinik från grunden och försök göra den framgångsrik
- Adoptera minst två herrelösa djur i Brindleton Bay, gärna fler
- Ta minst en kull valpar/kattungar
Generation 3: Mästerskurken/Mästertjuven
- Ge arvtagaren ondskefulla egenskaper samt Kleptoman-egenskapen
- Ge denna även en av dom två "ondskefulla" ambitionerna, beroende på hur ond du vill att simmen ska vara
- Jobba inom Kriminalitet (naturligtvis)
- Bråka, slåss och skaffa fiender så pass att din sims rykte blir det mest avskyvärda
- Försök inreda ett litet rum med stulna föremål
Generation 4: Supersnuten (Kräver Dags att jobba)
- Jobba som Polis och följ med simmen till jobbet varje dag
- Nå toppen av karriären som Polis
- Få högsta, positiva ryktet genom att vara snäll, artig, trevlig, ha många vänner och (nästan) aldrig var otrevlig
- Välj ambitionen Metarmästare (tror jag den hette) så att din simpolis kan varva ner lite och gå ut och fiska när denna inte jobbar och försök uppfylla den
Generation 5: Den idylliska familjen
- Välj ambitionen "Själsfrände" och försök hitta din sims perfekta partner så snabbt som möjligt
- Så fort dom är gifta och ambitionen är avklarad, välj en av familjeambitionerna och försök uppfylla denna också
- Skaffa en (valfritt) stor, lycklig familj och spendera massa tid på att hjälpa barnen bli så bra på allt dom tar sig för som möjligt
Generation 6: Mästerdetektiven (Kräver StrangerVille)
- Välj ambitionen StrangerVille och låt simmens livsuppgift bli att lösa mysteriet i StrangerVille
- Låt simmen arbeta inom militären (just för ambitionen)
Generation 7: Den galna forskaren (Kräver Dags att jobba)
- Jobba som Forskare och följ med simmen till jobbet varje dag
- Nå toppen av karriären som Forskare
- Uppfinn alla olika maskiner och manicker som du kan
- Besök utomjordingarnas planet åtminstone en gång
- Hitta din själsfrände bland utomjordingarna och gift dig med denna och få barn med denna
Generation 8: Vandrande resenären (Kräver någon av expansionerna som ger olika resemål att besöka)
- Välj ambitionen relaterad till platsen simmen ska besöka (Granite Falls, Selvadorada eller Mt. Komorebi) och försök uppfylla den, eller välj två eller rentutav alla för rejäl utmaning
- Spendera så mycket tid som möjligt i andra världar och borta från hemtomten
- Låt din sim gifta sig med en sim som bor eller kommer från den platsen
- Ta med barnen på resor dit och utforska tillsammans som en familj
Generation 9: Den dystra författaren/musikern
- Ge simmen egenskapen Dyster
- Välj en kreativ färdighet som din sim ska satsa på samt en matchande ambition om det finns och försök uppfylla den
- Maxa sagda färdighet
- Hitta en karriär relaterat till din färdighet (författare eller underhållare)
Generation 10: Den flitiga studenten (Kräver Studentliv)
- Välj ambitionen relaterat till studentliv och att ta en examen
- Låt din sim spendera livet med att studera och försöka ta så många examen som möjligt samtidigt som denna jonglerar familjeliv och karriär
- Låt din sim bara ta ett jobb som denna kan få via sin första examen
Det här är bara några snabba förslag och exempel på hur man kan göra för att variera sitt spelande i olika generationer. Man kan göra tonvis med olika varianter och prova sig fram och se vad man gillar, men det kan hjälpa att hålla saker och ting lite annorlunda och underhållande under längre perioder. 😀
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#1: Åh tack! Låter väldigt stressigt med bara döttrar i en strikt patriarkat hahah
Lite planering kanske kan hjälpa! Har försökt att strikt följa utmaningar tidigare, men tröttnar alltid. Men att ha de som inspiration istället för regel kanske kan hjälpa :)
Jag tror att skapa "kaos" kan göra det roligare också. Har redan planerat att jag ska spela på ett tvillingpar nästa generation, och den ena kaaaaanske kommer bli mystiskt bortförd av aliens >:)