Varning: problem med sparfunktionen i The Sims 4
En bugg med spelets sparfunktion har noterats på sista tiden och jag tycker det är viktigt att belysa denna. SimsCommunity rapporterade om det hela i den här artikeln:
https://simscommunity.info/2022/08/06/the-sims-4s-groundhog-day-issue/
Problemet som uppstår är att spelet inte sparar framsteg som det borde. I ett exempel som ges i länken ovan beskriver en användare hur denna laddade spelet på en tisdag, (i spelets tid) spelade fram till söndag och gick sen till hantera världar för att ändra ett småbarn i ett annat hushåll som den noterat hade växt upp. När spelaren kom till hantera världar upptäckte denna att småbarnet ifråga var en bebis igen och när spelaren gick tillbaka in i sitt hushåll har tiden backat och det var tisdag igen, precis som när spelet först laddades.
Sparfilen nollställs alltså till samma tidpunkt som det var när du först laddade den varje gång som en laddningsskärm öppnas och du går någon annanstans. I vissa fall nollställs bara några saker eller så åldras enbart simmar baklänges.
Från början antogs det hela bero på mods, men det har kommit in rapporter om att användare som inte spelar med mods och spelare på konsoler också råkat ut för det här problemet.
Jag kommer vara lite försiktig med spelandet av The Sims 4 framöver tills det här är löst. Är det någon här som råkat ut för det här eländet, med eller utan mods?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Åh vad bra att du skrivit om det =) har inte spelat på länge, har funderat på att spela en längre tid men inte blivit av kanske är bra att inte spela tills det är löst.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag bygger bara hus just nu så det påverkar inte mig annat än att jag också läst det där och tänkt att jag får låta bli att spela tills det löst sig. Får hoppas att dom löser det här snabbare än dom hittills löst andra problem med spelet.
I tisdags släppte EA en patch som bland annat sägs ha fixat den här buggen, men det är fortfarande lite oklart kring om det verkligen är helt löst.
Det har kommit in enstaka rapporter om att det fortfarande inträffar och crinrict (en användare som är lite av en legend i The Sims-världen sen många år tillbaka, speciellt när det kommer till fel, buggar och krångel med The Sims-spelen) är fortfarande osäker på om patchen verkligen löste alla problemen som orsakade och låg bakom den här buggen.
Med andra ord så verkar det vara tryggt att spela igen, men alla som fortfarande är osäkra och speciellt alla som spelar legacies och andra typer av utmaningar över längre tid rekommenderar jag fortfarande att kopiera era sparfiler bara för att vara på säkra sidan.
Jag har spelat en familj ett tag nu och där har det i alla fall fungerat. EA verkar ha haft det svårt att fixa saker och ting ett tag nu. I stället så får vi nya pack och kit. Jag var verkligen intresserad av "High School Years" men jag har inte vågat köpa det på grund av alla problem som folk haft med det. "Mina bröllopshistorier" har jag inte heller skaffat och är lika glad för det.
#4: Jag förstår dig. En stor del av spelarna som råkade ut för den här buggen löste det genom att inaktivera High School-expansionen. Så problemet kom definitivt med den och eventuellt dess patch.