TS4: Min Ultimata Decades challenge (bara simmarna).
Jag spelar Ultimate Decades challenge. Börjar på år 1300. Det innehåller både liv och död, lycka och tragik.
Här kommer jag lägga upp bilder på mina simmar, deras familjer och avkommer. Jag har inte så bra på storytelling men har tagit kort på mina simmar genom deras liv.
- Redigerat 2023-04-10 13:15 av PennyTrollet
#0 åh! Är det den när man spelar i generationer i olika årtionden? Är inte så bra på namn på olika challenges, skapar mest egna :). Men tror jag har hört om någon sådan
#1: Ja precis. Man går igenom de olika årtiondena och det finns olika saker man får eller inte får göra. Det finns Decades challenge som pågår mellan 1890-2020. Men sen finns det också en som MorbidGamer har gjort som börjar redan 1300. Där ska man slå tärning om liv eller död och man upplever krig, sjukdomar, pandemier, häxjakter. Man kan dö vid förlossningen och barnen hade inte så stor överlevnadsprocent. Så det händer något hela tiden. Väldigt kul!
- Redigerat 2023-04-10 13:08 av PennyTrollet
#0: låter häftigt.
Ska bli kul att följa detta. 😁
#3: Kul att du tycker det. Det kommer inte bli några bilder direkt från när jag spelar - iaf inte hittills då jag redan nästan spelat klart första generationen. Men jag har tagit kort på att simmarna när de åldras och så. Så jag kommer väl skriva lite runt omkring simmarna så att säga.
#4: blir nog roligt iallafall. 😊
Åh, jag älskar den här typen av utmaningar! 😄😍
Jag började förbereda en liknande i The Sims 2 som jag aldrig kom igång med, fast i den börjar man redan på typ stenåldern och utvecklar sim-familjerna i takt med att man spelar och avancerar i tiden. Beroende på hur framgångsrika dom olika släktena varit så avgör det om deras familjer blir till exempel bönder eller adelsfamiljer och dylikt. Något i den stilen, jag kommer inte ihåg allt i skrivande stund.
Oavsett så ska bli spännande att se dina simmar. 😀
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#6: Uppskattar verkligen din kommentar. Jag spelade den andra Decades challenge från 1890 och framåt men den var inte lika händelsefull då det mest var regler för vad som fanns och inte fanns på den tiden. Denna gången är det sjukdomar, händelser, krig och uträknat hur många som överlevde livet, förlossningar osv på den tiden. Så det händer mycket mer saker och det är så oförutsägbart då man ska slå en tärning hela tiden.
#7: Det låter så himla spännande och öppet för alla möjliga utmaningar, katastrofer, historier och oväntade vändningar! 😍
Av ren nyfikenhet, kommer du nämna vad eventuella simmar du delar med dig av i tråden dog av också om dom inte lever längre? 😀
#8: När en Sim åldras eller föder barn eller är med om en katastrof så slår jag en tärning. Är det krig eller pandemi eller något så har jag det uppskrivet. Vid åldrande eller förlossning har jag såna hjul jag snurrar och tar den orsak som kommer upp. Men det är sjukdomar/skador osv som är relevanta då. Det är så mycket jobb bakom all dokumentation kring denna challenge. Det är regler, det är så mycket fakta, det är uträkningar i procent, det är väldigt mycket realistiska saker plus att man har ett typ excel ark där man fyller i precis allting. = )
Jag kommer skriva ut dödsorsak och annat. = D Även vilket år saker och ting händer.
Året är 1300. Alice och Richard Wood är 13 år gamla och är trolovade med varandra.
Richard har brunt hår och ljusbruna ögon. Han är en romantisk man och han älskar att vara ute i naturen.
Alice har ljust blont hår och blå ögon. Hon är kreativt lagd och en god kvinna.
Alice har blivit bortgift till Richard och de ska nu påbörja deras liv tillsammans.
- Redigerat 2023-04-10 16:08 av PennyTrollet
De första åren består mest av att försöka hitta ett sätt att försörja sig på. Richard har en liten trädgård där han odlar grönsaker och har några få blommor. De köper en ko och några höns. Så nu kan de fixa mat genom att ta hand om grönsakerna, mjölken och äggen. Ibland slaktar de även nån tupp så de får kött.
Men sen mitt i alla bestyr med gården och livet flyttar ett litet liv in i Alices mage. De ska bli föräldrar för första gången.
År 1302.
En måndag morgon klockan 08:38 på toalettgolvet föds flickan Nesta. Alice och Richard har blivit föräldrar för första gången. Förlossningen går bra för både Alice och Nesta.
Men när Nesta är ungefär 3 månader gammal dör hon av undernäring. Alice och Richard är förkrossade.
Ett par månader senare är Alice gravid igen…
- Redigerat 2023-04-10 17:14 av PennyTrollet
#12: Gud vad söt och nej, så sorgligt! 😭
#13: Ja hon var väldigt söt. Synd att hon inte fick fortsätta leva.
#13: kan inte annat än hålla med. 😢
#14: Verkligen en brutal utmaning.. 😰
Jag hoppas innerligt att barn nummer två går ett bättre öde till mötes.
År 1303.
En söndag kväll klockan 19:36 på golvet i barnrummet föds pojken Joseph. Alice och Richard har blivit föräldrar för andra gången. Förlossningen går bra för både Alice och Joseph. Föräldrarna är lite oroliga då det inte var så länge sen lilla Nesta dog.
Joseph mår bra och utvecklas hela tiden. Han växer upp till ett gulligt litet spädbarn.
- Redigerat 2023-04-10 18:03 av PennyTrollet
#17: Yay! Han var också jättesöt! 😍🥰
Men gud vad söta simmar överlag! Barnen också. Följer till 110%
Skulle aldrig kunna spela en sådan utmaning då jag alltid blir så ledsen när en sim dör🙃
#17 kommer han överleva då tills tonåring? Eller vad kör du för regler, när kan dom dö?
#19: Tack vad gulligt av dig! Det sporrar mig till att fortsätta och kan utveckla sättet jag skriver på.
#20: De kan dö varje gång de åldras eller vid större event som krig, svälten, digerdöden osv.
#18: Jag har laddat ner ögonen och ögonfransar. Lite kläder och några nya frisyrer. Men jag ändrar inga ansiktsdrag. De är väldigt söta som spädbarn.
#22 ok, men då är det väl pest som går just nu?
År 1304.
Livet på gården med lille Joseph och alla djuren rullar på. Alla är glada och nöjda. Alice och Richard njuter av varje stund med sin lille son och se alla hans framsteg.
I slutet av året blir Alice gravid igen. De båda två ser fram emot att få fler barn i huset.
#24: Att de kan dö vid varje gång de växer upp är uträknat i procent hur många som dog i den åldern på 1300 talet. Så det är inte pesten utan bara att dödligheten förr i tiden var stor pga väldigt många olika saker som inte är vanliga nuförtiden.
År 1305.
Året började tyvärr väldigt sorgligt för den lilla familjen Wood. Helt plötsligt blir Joseph sjuk och han dör bara 1,5 år gammal i mässlingen.
Alice graviditet fortlöper bra trots att hon är i stor sorg efter att ha förlorat sitt andra barn på bara ett par år. Hon försöker glädjas åt det framtida barnet och längtar efter att få ha en bebis i famnen igen.
Men när väl förlossningen startar visar det sig att Alice värkar inte vill komma igång ordentligt. Efter bara ett par timmar måste hon åka till sjukhuset för ett akut kejsarsnitt (tror inte att det fanns då men äsch så hände det i spelet iaf).
På en måndag kväll väldigt dramatiskt föder Alice tre små flickor. Thora är först ut klockan 22:16, Delia i mitten klockan 22:21 och sist Oliva klockan 22:28.
Alice överlever tack och lov den väldigt farliga förlossningen. Men tyvärr är det bara två av de tre flickorna som överlever födseln. Lilla Thora dör där på sjukhuset pga det akuta kejsarsnittet.
Alice tar med sig Delia och Oliva hem från sjukhuset och försöker återhämta sig. Men olyckan för familjen detta året är tyvärr inte slut.
I slutet av året när Delia och Oliva är runt 3 månader gamla dör dem båda två. Delia av SIDS och Oliva av ett oupptäckt hjärtfel.
Alice och Richard är i extrem sorg efter att ha förlorat fyra barn under ett och samma år. Hur ska dem kunna gå vidare med livet nu?
Bild 1: Joseph 1,5 år.
Bild 2: Alice på sjukhuset med alla tre flickorna på sitt bröst med Richard vid sin sida.
Bild 3: Lilla Thora som bebis.
Bild 4: Delia som spädbarn.
Bild 5: Oliva som spädbarn.
#27: Men alltså… neej! 😱😨😭😭😭💔
#28: Ja jag vet. Väldigt ledsamt år för familjen Wood.
År 1306.
Ett väldigt lugnt år för Alice och Richard. De sörjer sina döda barn och försöker vårda sin kärlek. Ta hand om sin gård med djuren och trädgårdsland.
Mitt i sommaren kommer ett glädjande besked. Alice är gravid igen. Hoppas innerligt att det går bättre denna gången.
#30: Den här gången håller jag tummarna stenhårt för att allt går bra! Det börjar nästan kännas som om stackars Alice och Richard har en förbannelse över sig eller något. 😨
#31: Ja jag tror nog att de har en förbannelse över sig. De har sån otrolig otur i livet.
År 1307.
Det är dags för Richard och Alice att åldras till ungdomar. Deras tonårsår var tuffa och nu vill de se framåt och hoppas på att dessa åren blir bra.
Richard och Alice har nu fyllt 20 år.
När sommaren kommer är det dags för Alice att föda. En tisdag tidig eftermiddag klockan 13:23 på golvet i barnrummet föds pojken Bryce. Alice och Richards sjätte barn har fötts. Både Alice och Bryce överlever förlossningen.
I slutet av året växer Bryce upp till ett spädbarn och han får fortsätta att vara frisk och glad. Kanske att förbannelsen är över nu?
Bild 1: Alice och Richard pussas.
Bild 2: Richard Wood som ungdom.
Bild 3: Alice Wood som ungdom.
Bild 4: Bryce som spädbarn.
År 1308.
Ett gladare år äntligen! Bryce fortsätter att vara en glad och frisk pojke. Han lär sig massor av saker och hans föräldrar är oerhört stolta över honom och glada att ha honom hos sig.
Richard och Alice bestämmer sig för att gå ett steg längre i sitt förhållande och ställer till med bröllop. I sin trädgård säger de sina löften och byter ringer med varann. I all sorg och fattigdom så har de i alla fall varandra.
Alice är gravid igen och de håller tummarna hårt för att få ge Bryce ett levande syskon.
- Redigerat 2023-04-10 23:09 av PennyTrollet
#34: Det är nästan så att jag inte vågar skriva det, men jag är övertygad om att deras tur har vänt nu. Jag hoppas det åtminstone! Så innerligt! 😀🥰
Året 1309.
Detta året ger både glädje och sorg.
I början av året startar Alices förlossning. En måndag förmiddag klockan 09:56 på sovrumsgolvet föds pojken Jordan. Sjunde barnet för Alice och Richard är här. Men tyvärr är oturen tillbaka - Alice överlever förlossningen men inte lille Jordan. Det visar sig att han har en missbildning som gör att han dör strax efter han föddes.
Men något som Alice och Richard blir glada över är att Bryce växer upp till ett småbarn mitt i sorgen. Han får fortsätta att leva och upptäcka världen. Alice och Richard älskar att se sin lille son och arvinge springa omkring på gården, lära sig att prata, leker med allt han hittar och vara så glad. Om han bara hade ett syskon…
#36: Ah men kom igen nu! En till?! 😭
Bryce är så obeskrivligt söt, men jag vet att det inte är någon idé att fästa mig vid honom för när som helst kommer han väl snubbla på en gren ute och dö av det eller något annat hemskt! 💔😅
#37: Ja tyvärr en till.
Bryce är väldigt söt. Det är svårt att inte fästa sig vid de små liven och det är så jobbigt varje gång de dör. Man håller tummarna och hoppas vid varje barn och varje gång det är dags och det gör ont i hjärtat när de tyvärr måste dö.
Men håll hoppet uppe, en vacker dag kanske de lyckas få fler barn… Eller så blir det bara Bryce, om han nu överlever alla sina hinder på vägen.
#38: Jag hoppas! Bryce är min favorit än så länge och jag vill så gärna se honom växa upp och få en chans att bli stor åtminstone. Jag vet att jag inte bör fästa mig, men den senaste bilden.. han är så bedårande! 🥰
År 1310.
Alice och Richard firar 10 år tillsammans. Det är verkligen något att fira mitt i misären. Deras kärlek är starkare än något annat och de har ju i alla fall varandra.
Alice börjar året med att vara gravid. Det börjar slita på henne att pendla mellan hopp och förtvivlan i kampen för syskon till Bryce. De fick ju kämpa så för att få honom och nu måste de kämpa igen.
I slutet av sommaren en söndag förmiddag klockan 11:16 på köksgolvet föds flickan Milicent. Hon är nummer åtta i barnaskaran Wood. Både Alice och Milicent överlever förlossningen.
Milicent får även växa upp till ett spädbarn innan året är slut. Kanske Bryce äntligen fått sitt efterlängtade levande syskon?!
År 1311.
Det börjar som ett bra år men slutar i sorg.
Bryce och Milicent mår bra, utvecklas som de ska och har ett bra liv. Alice är gravid och både hon och Richard hoppas på en liten pojke.
På sommaren startar förlossningen. En torsdag sent på kvällen klockan 22:04 på golvet i det nya bebisrummet föds pojken Lucius. Han är nummer nio. Men Lucius är väldigt tyst och när Alice tar upp honom i famnen ser hon att Lucius är död. Han dog redan i magen.
År 1312.
Inga större dramatiska händelser sker under detta året.
Det börjar med att Milicent växer upp till ett småbarn. Hon växer som hon ska och är en stor glädje för sina föräldrar. De älskar att se hennes framsteg, vad hon lär sig och att få vara med henne. Bryce mår bra han också.
Alice blir gravid igen i början av året. Hon är fast besluten om en stor familj.
I slutet av året en tisdag kväll klockan 20:31 på sovrumsgolvet föds flickan Maria. Barn nummer 10 är här. Alice överlever förlossningen och till hennes glädje så gör även Maria det.
År 1313.
Året börjar med att Maria växer upp till ett spädbarn och allt går bra för henne. Alice och Richard ser fram emot att se Maria utvecklas och lära sig nya saker.
På sommaren växer även Bryce upp och nu kan han hjälpa till lite mera på gården med både trädgården och djuren då han blivit så stor.
I slutet av året är Alice gravid igen. Med tre levande och friska barn och fler på väg känns det som att Alice och Richard äntligen kan börja andas ut. I alla fall just nu…
#43: YAY! 😍🥰
Herregud alltså, stackars Alice och Richard. Dom förtjänar verkligen det här. Jag hoppas det fortsätter åt det här hållet. 😄
År 1314.
När våren kommer växer Maria upp till ett småbarn. Härligt att ha ännu ett barn som springer omkring på gården och upptäcker världen.
På hösten startar Alices förlossning. Men mitt i värkarbetet avstannar värkarna och det blir att rusa till sjukhuset för ett akut kejsarsnitt. Alice är otroligt orolig för hon kan bara minnas hur det blev när trillingarna föddes. På en onsdags kväll klockan 18:16 föds flickan Lia. Alice överlevde även detta kejsarsnitt men tyvärr klarade sig inte lilla Lia utan dog under förlossningen. Alice och Richard får åka hem tomhänta till sina andra barn.
År 1315.
Nu börjar en stor utmaning för familjen Wood. Nu är Den stora hungersnöden här. De får inte odla något alls i trädgården. Måste sälja alla sina djur. Pga det finns det knappt någon mat så de får bara äta ett ordentligt mål mat en gång om dagen. Detta håller på till år 1317. Nu får vi hålla tummarna att alla överlever detta.
Familjen kämpar på under de nya levnadsförhållandena. Alice och Richard kämpar inte bara med att hålla sig själva flytande utan även sina tre små barn som bara är 8, 5 och 3 år gamla. Hur ska detta gå?
Som att det inte är nog så upptäcker Alice att hon är gravid igen. Även fast hon älskar tanken på fler barn kom det väldigt olägligt för hur ska hon kunna ge näring till bebisen i magen och sen skulle hennes bröstmjölk räcka när bebisen var här?
Riktigt spännande sitter här på helspänn för att få läsa spänningen av familjen Woods dramatiska historia.
Ett gott skratt förlänger livet
#47: Vad glad jag blir av din kommentar. Kul att du tycker om Familjen Woods dramatiska liv. = )
År 1316.
Alice och Richard kämpar på med livet under Den stora hungersnödens andra år. Det är väldigt jobbigt och de försöker se framåt mot ett förhoppningsvis slut på denna jobbiga period.
I början av året är det dags för Alice att föda. Pga hungern och den lilla mat de har så har hon inte så stora förhoppningar kring denna förlossning. Det lilla livet kan väl inte ha fått i sig så mycket näring? Men hon hoppas innerligt att bebisen överlever.
En måndag natt klockan 23:27 på golvet i bebisrummet föds flickan Cicily. Hon är nummer 12 i barnaskaran. Alice överlever förlossningen. Men pga undernäring dör lilla Cicily under sitt första dygn i livet. Alice är väldigt ledsen över att förlora ännu ett litet barn men hon är inte förvånad i och med levnadsförhållandena.
Mitt i allt det jobbiga är det dags för Milicent att växa upp. Hon fyller nu 6 år och kan precis som Bryce hjälpa till på gården och i hemmet. Även fast det inte finns så mycket att göra just nu utan djur och odlingar. Men så fort detta är över blir det mycket att göra…
År 1317.
I början av året blir Alice gravid igen. Hon hoppas att hon ska få behålla denna bebisen trots de svåra åren som gått.
På hösten sätter förlossningen igång för Alice. En måndag tidig eftermiddag klockan 13:55 på golvet i bebisrummet föds flickan Johanna. Barn nummer 13. Både Alice och lilla Johanna överlever förlossningen till både Alice och Richards glädje.
Den stora hungersnöden.
Under åren 1315-1317 pågick denna kris även fast det tog längre tid att återhämta sig från dåliga skördar och död.
Så nu är det dags att se vilka i Familjen Wood som överlevde eller dog.
Richard 30 år - överlever
Alice 30 år - överlever
Bryce 10 år - svälter
Milicent 7 år - överlever
Maria 5 år - svälter
Johanna nyfödd - svälter
Richard och Alice förlorade 3 av sina 4 barn på en och samma gång. De står även utan arvinge en gång till. Ännu en gång slog förbannelsen till.
#51 åh, attans! Jag som hade börjat hoppas på Bryce😭😱.
Richard och Alice har iallafall haft tur med sig själva, kanske inte med barnen bara. Men det sätter nog sina spår med tolv döda barn av tretton, för Milicent oxå. Behöva se sina syskon dö en efter en.
Kan passa på att ge lite beröm också:
Är så spännande att läsa, håller inte alls med om det du skriver i #0 att du är dålig på storytelling. 😃
#51: NEJ! Jag visste det! Jag får inte fästa mig vid någon, stackars Bryce och stackars Alice och Richard än en gång. 😭
#52: Ja jag blev väldigt ledsen när Bryce dog. Det var inte alls kul för jag hoppades verkligen att han skulle få leva efter alla dödsfall jag haft. Jag förstår inte hur Alice har överlevt faktiskt för jag slår tärning om hennes liv eller död vid varje förlossning plus varje gång hon åldras förutom dessa kriserna också.
Tack för berömmet! Jag uppskattar verkligen att du tycker att det är spännande och att du fortsätter läsa.
#53: Förlåt! Jag visste ju redan att Bryce skulle dö när du började fästa dig vid honom men ville inte spoila. = )
#55: Ånej! 😱
Tack för att du inte spoilade ändå, det är så mycket mer spännande att inte veta när man följer historien! 😄
Det är ett gammalt mönster för mig. Alla karaktärer jag fäster mig vid i alla typer av böcker, serier, filmer och så vidare dör innan det är slut. Utom ett par enstaka undantag som bevisar regeln, men ja, i stort sett alla karaktärer jag tycker om dör! 😂
Visst blir det hjärteknipande, men det var ju livet på 1300-talet tydligen.. herrejösses, jag har aldrig varit gladare över att leva på 2000-talet. 😨
#56: Jag gillade att ladda upp spänningen när jag redan satt på faktan. Jag tänkte bara - vänta du bara när du redan vid första dödsfallet tyckte att det var tragiskt. Dessa odds för överlevnad är noga uträknat av de som gjort reglerna och de har kollat upp riktig fakta från varje århundranden. Jag är väldigt imponerad över arbetet bakom denna challenge. Den är väldigt rolig att spela och nu när jag skriver den såhär och ni hejar på blir det ännu mer roligt och sporrande.
År 1318.
Richard och Alice tillsammans med 8 åriga Milicent försöker bygga upp sin gård igen. Richard börjar odla grönsaker igen. De köper in nya djur - en ko och ett gäng höns. De försöker få ihop varor så de både kan sälja på torget men också till mat.
Under detta året blir Richard och Alice vuxna. De har nu hunnit fylla 31 år. De har redan nu levt ett långt liv med många berg och dalbanor. De är otroligt tacksamma att de fortfarande lever tillsammans. De vet också att nu är det sista chansen att kämpa för fler barn - levande syskon till Milicent men också den där arvingen som bara en pojke kan vara. För Alice chanser till att ens bli gravid har sjunkit drastiskt…
År 1319.
Under detta året händer inte speciellt mycket. Den lilla familjen fortsätter att bygga upp sin gård och sitt liv för att komma tillbaka till det den var innan krisen. De är med varann - är tacksamma att de finns, att de har varann, vårdar varann och ser till att de visar sin kärlek för varann efter all död som varit genom alla dessa åren.
Richard och Alice försöker få fler barn under detta året och försöker är rätt ord. På femte försöket lyckas Alice äntligen bli gravid. Nu får vi bara hoppas allt fortsätter går bra för henne och bebisen.
#58: Jag bara älskar att dom tar en selfie trots att dom lever på 1300-talet! Jag älskar historia, så det är väldigt kul att följa denna challenge. 😀
#60: Haha! Ja selfies är ju inte riktigt rätt. Från början var det endast för att ha porträtt på väggen i spelet för att se hur de åldras och vilka som hörde ihop. När jag väl började skriva här hade jag spelat nästan en hel generation. = ) Så det får bli lite missar här och var. = )
Kul att du gillar att följa denna challenge. = ) Det uppskattas!
År 1320.
Året börjar med att det är dags för Alice att föda. En onsdag eftermiddag klockan 17:22 på golvet i bebisrummet föds flickan Adelina. Barn nummer 14. Både Alice och Adelina överlever förlossningen.
När våren kommer växer Adelina upp till ett spädbarn. Hon är en frisk liten flicka som får fortsätta utvecklas hos sina föräldrar och storasyster.
Mitt i sommaren blir Alice gravid igen på andra försöket. Hon och Richard är överlyckliga. Ska de våga hoppas på en liten son denna gången kanske efter fem flickor på raken?
År 1321.
En lugn början av detta året fram till sommaren då Alices förlossning kickar igång. En tisdag sen kväll klockan 21:33 på köksgolvet föds pojken Tobias. Han är barn nummer 15 och familjen Woods nya arvinge. Både Alice och Tobias överlever förlossningen.
Det är även dags för Adelina att växa upp till ett småbarn. Alice är så glad över att få ha en liten som springer omkring på gården igen. Det känns som en evighet sen. Milicent är ju redan 11 år dessutom.
När hösten kommer växer Tobias upp till ett spädbarn och hans föräldrar är oerhört tacksamma och glada över att han får leva.
Just nu har familjen Wood tre levande barn och de hoppas så innerligt att dessa barn är här för att stanna.
År 1322.
Detta året är inte så dramatiskt för familjen Wood. De jobbar på gården med djuren och odlingarna och Milicent får lära sig hur allt fungerar och hjälper till så mycket hon kan.
På sommaren blir Alice gravid igen. Hon börjar känna sig väldigt sliten i kroppen och själen efter alla graviditeter och dödsfall. Hon börjar känna att detta är nog den sista så hon hoppas på att allt går bra.
- Redigerat 2023-04-12 08:50 av PennyTrollet
År 1323.
Tobias växer upp till ett småbarn mitt i vintern. Men allt går bra och arvingen lever vidare på gården och upptäcker världen.
På sommaren sätter Alice förlossning igång. Hon är lite nervös och orolig inför att hennes kropp kanske inte ska orka. Under värkarbetet hemma i tryggheten så avstannar värkarna. Hon försöker på egen hand att få igång dem igen och hålla hoppet uppe men tillslut går det inte mer och de får rusa in till sjukhuset ännu en gång för ett akut kejsarsnitt. I den stunden känner Alice sig säker - det blir inga fler barn nu, detta är definitivt den sista. Nu bara hålla tummarna för att denna bebisen överlever den dramatiska förlossningen. En onsdag sen kväll klockan 21:54 plockas pojken Elias ut. Elias är familjen Woods 16:e och sista barn. Till allas lättnad så överlever både Alice och Elias förlossningen och de kan åka hem till resten av familjen.
Senare under sommaren växer Milicent upp till en tonåring - hon är nu 13 år gammal. Allt går bra och nu börjar Alice och Richard planera inför vem som Milicent ska giftas bort till så hon kan påbörja sin egen familj.
Lille Elias växer så det knakar och på hösten växer han utan några problem upp till ett spädbarn. Det märks inget på honom att han kom till världen under dramatiska former.
Alice och Richard är otroligt glada och stolta över sina lilla familj. De har nu fyra levande barn - två flickor och två pojkar. Nu kan de bara hoppas på att alla får fortsätta leva och må bra.
År 1323 - Milicent.
Milicent blir bortgift till Albert Lister som är lika gammal som Milicent. Han flyttar till en början in hos dem för att Alice och Richard ska kunna lära känna honom lite då Milicent fortfarande är väldigt ung.
Milicent är en uthållig och kreativ ung tjej.
Albert är en fredlig bokmal.
Alice och Richard tror att de kan passa bra ihop.
Albert och Milicent trivs ihop, de har roligt tillsammans. De kommer varandra nära väldigt snabbt. Så snabbt att i slutet av året är Milicent redan gravid helt oplanerat.
År 1324.
Livet på gården rullar på med hela huset fullt. Milicent och Albert fortsätter att lära känna varandra och börjar se fram emot att träffa deras första barn.
Hösten närmar sig och Milicents förlossning startar. En måndag natt klockan 03:17 på köksgolvet föds flickan Emma. Milicent är nu mamma. Både Milicent och Emma överlever förlossningen.
Trots att Alice och Richard tycker att Milicent och Albert var lite för unga så är de väldigt glada över sitt första barnbarn.
#67: Ååååh, yay! Barnbarn och inga dödsfall och en möjlig arvinge, vad lovande det låter! Vad skönt att ha ett par år med familjelycka! 😄
#68: Ja efter alla tragiska och sorgliga år så förtjänar dem verkligen all glädje nu.
- Redigerat 2023-04-12 20:03 av PennyTrollet
Det här känns verkligen som en tragisk utmaning men jag är så investerad i familjens öde och ser fram emot att se hur det går för dom.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
År 1325.
Emma växer upp till ett spädbarn och Elias växer upp till ett småbarn vid ungefär samma tidpunkt i början av året. Båda två får leva vidare på gården.
I slutet av året blir Milicent gravid igen. Nu bestämmer sig Milicent och Albert sig för att flytta till ett eget hus. Deras lilla familj växer sig större och på gården är det redan fullt med barn. Nu börjar deras eget äventyr på riktigt.
År 1326.
Ett händelserikt år för Familjerna Wood och Lister.
Först är det dags för Adelina att växa upp till ett barn i början av året. Allt går bra och nu kan hon hjälpa till på gården.
Till våren är det dags för Emma att växa upp till ett småbarn och även för henne går allt bra. Milicent och Albert trivs i sitt nya hem och gläds åt att se sin dotter växa upp.
Och när hösten kommer sätter Milicents förlossning igång. En tisdag sen kväll klockan 22:37 på sovrumsgolvet föds pojken Solomon. Både Milicent och Solomon överlever förlossningen.
År 1327.
Året började med två glädjande händelser. Solomon växte upp till spädbarn och allt gick bra för honom. Milicent är gravid igen och ser fram emot att ha hela huset fullt med barn.
På sommaren växte Tobias upp till barn och allt går bra för honom. Familjen Wood har fortfarande sin arvinge på gården. Nu kan Richard lära honom allt man behöver veta om arbetet på gården - hur man tar hand om trädgården på bästa sätt och hur man ska se till att alla djuren mår bra och är glada.
År 1328.
Under vintern är det dags för Milicent att föda sitt tredje barn. En söndag eftermiddag klockan 16:24 på golvet i korridoren föds flickan Odelina. Både Milicent och Odelina överlever förlossningen.
På våren växte Solomon upp till ett småbarn och Odelina till spädbarn. Båda två får fortsätta att leva och utvecklas.
År 1329.
Barnen fortsätter att växa och må bra.
På sommaren växte Elias upp till ett barn och nu kan han också hjälpa sina föräldrar tillsammans med sina äldre syskon med gården och djuren. Nu bor det inga små barn på gården längre. Nu är det bara att se fram emot framtiden och hoppas att den har bra saker att ge.
Odelina växte upp till ett småbarn på sommaren också. Hon får fortsätta leva.
År 1328 - Alice och Richard.
Nu har Richard och Alice hunnit bli 41 år gamla. De har kommit i slutskedet på sitt långa liv. Nu får de njuta av sina sista år tillsammans med varandra och sin enorma kärlek. Njuta av sina fyra barn och de barnbarn som redan finns och de som kommer framöver. De kommer fortsätta jobba på gården men Adelina, Tobias och Elias ska hjälpa till.
År 1330.
Milicent och Albert Lister växer upp till ungdomar under sommaren och är nu 20 år gamla. De är glada över att få fortsätta leva och ta hand sina barn tillsammans. Efter att ha varit trolovade under hela tonåren tog de nästa steg och gifte sig i deras egen trädgård. Både Milicent och Albert var överlyckliga över att det var de två på riktigt nu.
På hösten fyller Emma 6 år och hon växer upp till ett barn. Allt går bra för henne och föräldrarna är överlyckliga att de får ha kvar sin stora flicka i livet.
Vilken underbar tid för familjerna nu efter den hemska, mörka starten med så mycket tragedi. 🥰
Jag är så glad att Alice och Richard fått leva nästan hela sina liv tillsammans och bli gamla ihop. Dom har gått igenom så mycket och jag hoppas att deras sista tid i livet blir en lugn och lycklig tid med barnen och barnbarnen.
#78: Jag är väldigt glad över att det inte var bara tragik och sorg hela deras liv. Jag är väldigt imponerad över att de fick leva tillsammans till livets slut för det fanns så många tillfällen där de kunde ha dött från varandra.
År 1331.
Ett väldigt lugnt år. Ingen som fyller år, ingen föds, ingen dör.
Men på hösten i slutet av året blir Milicent gravid. Det var nästan fyra år sen hennes yngsta föddes så det har varit en paus från födandet för henne nu. Men nu är det dags igen att göra familjen större.
#81: Vad skönt att det går bra för alla nu, det förtjänar dom verkligen efter alla dödsfall. Du har inspirerat mig till att testa utmaningen själv. Jag har tagit mig till år 1303 och första barnet är fött.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#82: Kul att jag kunde inspirera dig. Det är verkligen upp och ner med denna. Man vet aldrig vad som kan hända.
År 1332.
En händelserik höst för Familjen Lister detta året.
Först fyller Solomon år och han blir nu 6 år gammal. Han får fortsätta leva och må bra.
Det är även dags för Milicent att föda sitt fjärde barn denna hösten. En fredag morgon klockan 07:00 i korridoren föds flickan Alyson. Både Milicent och Alyson överlever födseln.
Innan året är slut är Milicent gravid igen, väldigt oplanerat.
År 1333.
Ännu ett händelserikt år för familjerna.
Året börjar med att Adelina växer upp till en tonåring och hon överlever det. Hon bestämmer sig för att bo kvar på gården ett tag för att hjälpa sina gamla föräldrar med gården och småbröderna. Hon har inte bråttom med att hitta en man just nu.
På sommaren är det dags för Milicent att föda sitt femte barn. En måndag sen kväll klockan 21:45 föds flickan Isolda. Både Milicent och Isolda överlever födseln.
I slutet av året växer Isolda upp till ett spädbarn och hon får fortsätta leva och må bra.
År 1334.
Milicents dotter Odelina växte upp till barn under vintern. Men en dag när Odelina var ute och lekte ramlade hon så illa att hon tyvärr dog.
Under våren växte Alyson upp till ett småbarn och allt gick bra för henne.
På sommaren var det en stor dag för Familjen Wood. Tobias blev en tonåring och det är nu han som är överhuvud i Familjen Wood för allt gick bra för honom. Det är dags för honom att hitta en fru, bilda en egen familj och ta över gården efter sin pappa Richard.
År 1334 - Tobias.
I slutet av året hittar Tobias en tjej han fastnar för och de blir förälskade i varann.
Hon heter Rosa Wood och är en nyckfull musikälskare.
Tobias är bortskämd och överambitiös.
Tror ni de kommer passa bra ihop?
Rosa flyttar i alla fall in på gården där Alice, Richard, Adelina och Elias redan bor tillsammans med Tobias. Fullt hus blir det!
År 1335.
På vintern växer Isolda upp till ett småbarn. Men tyvärr så drabbas Isolda av influensan och hon klarar sig inte. Milicent och Albert är förkrossade över att förlora ännu ett barn.
Men under första halvan av året kommer det även lite glada nyheter. Rosa lyckas bli gravid på fjärde försöket och Milicent lyckas bli gravid på första försöket. Fler barnbarn till Alice och Richard!
Nu när jag har spelat ett tag blir det väldigt många simmar och familjer att hålla reda på så jag har funderat på hur långt jag ska följa dem. Hur ska jag göra med barnbarnen? Ska jag flytta ut dem och de ska skaffa barn också? Men några av barnen är inte lika viktiga i vem som ska ta över så jag måste prioritera.
Som det ser ut nu är Tobias nummer 1, Elias nummer 2, Milicent nummer 3 och Adelina nummer 4 i "tronföljden". Så Elias eventuella familj är rätt bra att följa ifall något skulle hända med Tobias och hans barn. Men Milicents och Adelinas barn känns inte lika viktigt att följa.
Så jag tänker att Milicents och Adelinas barn får leva så länge de får men jag tänker inte låta dem i sin tur få barn och skaffa familjer. Om inget väldigt drastiskt händer som gör mig tvungen. Blir det pandemier eller krig så ska de delta men dör dem så tar det stopp där.
Känns annars som att detta spelet kommer bli väldigt övermäktigt och stökigt och spelet kommer inte ta sig framåt då det är för många simmar att hålla reda på och styra.
#90: Jag har funderat på det där då Namiko hetsat mig till att börja spela utmaningen också. 😅
Jag kommer definitivt låta några vuxna barn stanna hemma som singlar (speciellt ett par söner) som gratis arbetskraft och utifall att. Alla simmar som inte är arvtagaren och som gifter sig flyttar ut och blir sidohushåll. Dessa kommer jag inte röra förrän det har nåtts vissa milstolpar i huvudhushållet (typ vart tionde år eller varje gång som aktiv arvtagare åldras till nästa stadie, som exempel) eller om något händer i huvudhushållet som gör att jag behöver uppdatera sidohushållen.
Så varenda gång det är dags att uppdatera sidohushållen kommer jag gå in i det och helt enkelt slå alla tärningsslag och se vad som händer med den tidsram som krävs för att uppdatera hushållet till nuvarande året. Har det gått 10 år sen dom flyttade ut (bra att anteckna åren dom flyttar ut) så kommer jag rulla för dessa år, allt som hänt, eventuella graviditeter, se vilka som överlever och vilka som dör och sen uppdatera hushållet till det skicket som tärningen och allt avgör.
Jag tänker bara spela aktivt på huvudhushållet och dom enda som får bo där gifta och skaffa barn är grundarna/arvtagarna.
På så sätt kommer jag inte känna mig överväldigad av alla simmar och jag kan fortfarande hålla några sidohushåll vid liv (förhoppningsvis) som reserver. 😀
#91: Låter som en väldigt bra idé. För det känns som att just nu har jag knappt tid med huvudhushållet med alla som ska gifta sig, skaffa barn och åldras. Sönerna bör alltid prioriteras då de ska ta över.
- Redigerat 2023-04-16 18:17 av PennyTrollet
År 1336.
Under vintern blir det en babyboom. Milicent föder tvillingarna Elle och Sampson en torsdags morgon i vardagsrummet. Rosa föder sonen Jasper en torsdag eftermiddag klockan 14:19 på toaletten. Båda mammorna och de tre bebisarna överlever förlossningarna.
Under våren är det dags för Adelina att flytta ut. Hon är nu 16 år och längtar efter att få komma hemifrån nu när Tobias påbörjat sin egen familj på gården. Adelina hoppas få hitta kärleken och skapa sin egen familj.
Elle, Sampson och Jasper växer även upp till spädbarn under denna våren. Alla tre klarar sig och växer så det knakar.
På sommaren fyller minstingen Elias 13 år och han får nu leva livet för han överlever. Sån glädje att även det fjärde levande barnet fick nå tonåren.
Bild 1: Elle Lister.
Bild 2: Sampson Lister.
Bild 3: Elle och Sampson Lister.
Bild 4: Jasper Wood.
Bild 5: Elle Lister.
Bild 6: Sampson Lister.
Bild 7: Jasper Wood.
Bild 8: Elias Wood.
Vilken stad spelar du i?
#95: Jag spelar i Windenburg.
År 1336-1337.
Alice dör på vintern 1336 efter att ha drabbats av influensan. Hon blir sängliggande och tyvärr blir hon aldrig bra igen. En morgon vaknar hon inte mer och Richard är alldeles förkrossad. Hans livs kärlek är borta.
Ett år senare på vintern 1337 dör Richard. Han fryser ihjäl när han är ute och håller på i sitt trädgårdsland. Tobias hittar honom när det redan är försent.
Alice och Richard hade ett långt liv tillsammans. De träffades när de bara var 13 år gamla. De fick 16 barn tillsammans men de hade extrem otur och de flesta dog. De överlevde så många gånger då deras liv kunde ha tagit slut. Förutom vanliga åldersövergångar så överlevde Alice 16 födslar och de båda överlevde svälten.
När Alice och Richard dog hade de 4 levande barn och 3 levande barnbarn.
Alice blev 49 år och Richard blev 50 år gamla. De levde tillsammans i 36 år.
Jag hoppas att de fortsätter att vara tillsammans i ett liv efter döden och jag kommer sakna dem.
- Redigerat 2023-04-17 22:01 av PennyTrollet
#97 Vila i frid 😭🌺🌷🥀
År 1337.
Även detta året verkar bli fullt med bebisar.
På vintern blir Adelina gravid på sjätte försöket och Althea blir gravid på fjärde försöket. På våren blir Rosa gravid på andra försöket. Så det verkar bli många barn på en och samma gång igen.
På sommaren fyller Milicents tvillingar Elle och Sampson plus Tobias son Jasper 1,5 år så de blir småbarn nu. Alla tre överlever den övergången.
På hösten fyller Milicents äldsta barn Emma 13 år. Tänk att hon redan är så stor och att hon överlevt hela vägen dit. Även denna övergången överlever hon.
Det är även dags för Adelina och Althea att föda sina barn.
Adelina föder pojken Mark en torsdags eftermiddag i sovrummet. Adelina överlever men pga att Mark föds med fel på lungorna dör han strax efter förlossningen. Både Adelina och Matthew är förkrossade för det kommer dröja innan de kan försöka få fler barn.
Althea föder tvillingpojkarna Herman och James en torsdags eftermiddag i sovrummet. Althea överlever förlossningen. Men hon blir så överväldigad över att ha två bebisar att ta hand om att Herman dör av försummelse under sin första tid i livet. Men James överlever.
Bild 1: Elle Lister.
Bild 2: Sampson Lister.
Bild 3: Jasper Wood.
Bild 4: Emma Lister.
Bild 5: Mark Cooper.
Bild 6: Herman och James Wood.
- Redigerat 2023-04-19 08:45 av PennyTrollet
Jag måste bara fråga, hur gör du för att tonåringar ska kunna få barn?
#101: Jag använder modden Whicked Whims men tror att det finns andra moddar som har den inställningen också.
#101: MC Command Center gör det också möjligt. Du kan eventuellt behöva ladda ner MC Woohooer för det, vilket laddas ner separat från MC Command Center.
Tack för svaren :)
År 1337 - 100 åriga kriget.
Nu är det dags för första omgången att skicka ut män i åldrarna tonåring till vuxen i kriget.
De vi har just nu är:
Albert Lister
Matthew Cooper
Tobias Wood
Elias Wood
Det visar sig att det bara blev Matthew Cooper som skulle ut i kriget denna gången. De andra tre får stanna hemma med sina familjer. Det tog extra hårt på Adelina att behöva säga hej då till Matthew och inte veta om han kommer komma hem igen när hon precis har förlorat deras son Mark. Matthew ska nu vara borta i 5 år - Adelina får bara sitta hemma ensam och vänta på honom.
År 1338.
På vintern växer Elias son James upp till ett spädbarn. Men när han är ca 3 månader gammal dör James av ett hjärtfel som inte kunde behandlas.
Rosas förlossning sätter igång under våren. En lördag eftermiddag klockan 16:36 på sovrumsgolvet föds pojken Gabriel. Både Rosa och Gabriel överlever förlossningen.
På sommaren växer Gabriel upp till spädbarn. Allt går bra och Gabriel får fortsätta växa och utvecklas på gården.
Rosa blir även gravid igen på första försöket och de ser fram emot fler barn på gården.
På hösten blir Milicents dotter Alyson 6 år och är nu ett barn. Allt går bra för henne och hon får fortsätta leva livet.
År 1339.
På sommaren är det dags för Rosa att föda. En torsdag morgon klockan 08:59 i bebisrummet föds flickan Agnes. Både Rosa och Agnes överlever förlossningen.
Under hösten är det mycket som händer.
Althea blir gravid på fjärde försöket. Hon hoppas att allt ska gå bra denna gången efter att ha förlorat tvillingarna. Hon vill så gärna ge Elias ett barn.
Agnes växer upp till spädbarn men en morgon hittar Rosa henne död i spjälsängen. Hon somnade och vaknade aldrig mer.
Gabriel växer upp till ett småbarn - han är nu 1,5 år gammal. Han klarar sig bra och ger sig ut för att upptäcka gården tillsammans med storebror Jasper.
Milicents son Solomon har nu blivit tonåring. Häftigt att ännu en av hennes barn har uppnått den åldern. I och med hans ålder finns det nu risk för att han får ge sig ut i kriget i nästa omgång.
#105: Jag är livrädd för det hundraåriga kriget.. fast jag är rädd för alla läskigheterna som kommer under 1300-talet. 😨
Skönt att det "bara" var Matthew som rekryterades, men hjälp.. jag hoppas innerligt att han kommer tillbaka till Adelina vid liv.
#108: Även fast Adelina är längst ner i "tronföljden" kändes det väldigt hårt att hon drabbades. Hon blev gravid precis innan jag skickade iväg honom, sen födde hon pojken när Matthew var iväg och sen att pojken dog när hon var ensam. Det kändes riktigt hårt och sorgligt!!
Inte nog med kriget som håller på i evigheter känns det som så kommer ju Digerdöden mitt i allt också. Många hemskheter ligger framför oss. Urk!
#109: Nej, så tragiskt! 😭😭
Längst ner i tronföljden eller inte, dom är ju fortfarande familj.. 💔
Digerdöden kommer vara jätteläskig. Nästan hela ätten kan ju utplånas så pass att man är tillbaka på ruta ett, om inte alla stryker med. 😨
#110: Ja just Digerdöden är jag riktigt orolig för pga oddsen och att så många kan stryka med. Ingen kommer undan heller vilken ålder eller familj de än tillhör.
År 1340.
Vi börjar året med att Adelina och Matthew Cooper fyller 20 år och blir nu ungdomar. Tyvärr kan de inte fira tillsammans då Matthew fortfarande är ute i krig. Men båda två överlever övergången till ungdomar.
På sommaren är det nästa par som går in i nästa steg i livet. Milicent och Albert Lister ska bli vuxna. Allt går bra för Milicent men tyvärr drabbas Albert av Tuberkulos och avlider bara 30 år gammal. Milicent är nu änka och ensam med 5 barn - 16, 14, 8, 4 och 4 år gamla. Hon har redan bestämt sig för att inte hitta kärleken igen utan leva ensam resten av livet och bara fokusera på barnen.
Altheas förlossning sätter igång under sommaren också. En måndag kväll i barnrummet föds flickan Eva. Både Althea och Eva överlever förlossningen.
Hösten kommer. Även fast Milicent blir ensam med de mindre barnen bestämmer sig Emma för att det är dags att flytta ut. Hon är ändå 16 år och vill påbörja sitt egna liv. Hon tänker också på att då blir det en mun mindre att mata för hennes mamma.
Althea blir gravid på andra försöket så snart efter förlossningen. Men hon vill inte slösa någon tid med tanke på kriget och de vill ha många barn.
Eva växer upp till spädbarn under denna tiden också men tyvärr dör hon av undernäring strax efter.
År 1341.
På våren blir Rosa gravid på fjärde försöket. Hon vill verkligen ge Jasper och Gabriel fler syskon. Men hon har svårt för att bli gravid och oron för att förlora barnen finns alltid i bakhuvudet.
På sommaren är det dags för Tobias att fylla 20 år och då blir han vuxen. Allt går bra för honom, han får fortsätta att vara överhuvud på gården och leva livet med sin familj.
På hösten sätter Altheas förlossning igång. En lördag vid midnatt föds flickan Sarah. Både Althea och Sarah överlever förlossningen.
Hur gör du när du slumpar om simmarna dör eller överlever? Jag är sugen på att testa jag med men hittar inte det i informationen som Namiko länkade till.
#114: Det används olika typer av tärningar för att avgöra det! Har du inga fysiska tärningar går det utmärkt att använda till exempel det här:
Det länkas i Google-dokumentet som Namiko länkar till, men det är inte lätt att hitta bland all information! 😀
Tack! Jag hoppas det är okej att jag frågar hur man gör med skolan? Måste barnen och tonåringarna gå till den?
#116: MC Command Center har ett alternativ man kan använda för att få både barn och tonåringar att sluta skolan och även återuppta den igen om det man skulle vilja, så den använder jag för att skippa skolan helt! 😀
Tack
Förresten, hittar man på dödsorsakerna själv då?
#119: Jag använder färdiga hjul som någon har gjort med olika dödsorsaker. Men annars behöver man inte ha någon dödsorsak alls.
#120: Var har du hittat dom?
Åh vad jag vill spela sims nu. Följer den här tråden slaviskt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#122: Kul att du följer den! Det uppskattar jag väldigt mycket.
#121: Tror att det var genom skaparens discord.
År 1342.
Vinter:
Matthew Cooper överlever kriget och får komma hem till Adelina igen. Det blir ett mycket kärt återseende. De bestämmer sig för att gifta sig på en gång nu när de kan och har insett att livet är extremt skört efter Marks död och kriget som är i full gång.
Rosas förlossning kommer igång. Under förlossningsarbetet avstannar värkarna ett tag men Rosa får igång dem igen med många promenader. Så en söndag sen kväll klockan 22:38 föds pojken Edwin. Rosa överlever förlossningen. Men kanske att lille Edwin blev påverkad när värkarna stannade för morgonen efter han föddes hittar Rosa honom död i vaggan.
Elias dotter Sarah växer upp till ett spädbarn och allt går bra för henne.
Trion Elle och Sampson Lister plus Jasper Wood har blivit stora och de alla tre fyller nu 6 år och växer upp till barn. Det går bra för alla tre i den övergången.
Vår:
Rosa fyller 20 år och växer upp till ungdom. Allt går bra för henne och hon får fortsätta leva med sin lilla familj på gården.
Adelina blir gravid på tredje försöket. Hon längtar så intensivt efter barn och hoppas med skräcken närvarande att hon inte förlorar fler barn nu.
Höst:
Milicents äldsta son Solomon fyller 16 år och han flyttar nu ut från familjehemmet. Härligt att hon nu har lyckats flytta ut två av barnen, att de överlevt så länge.
Rosa blir gravid igen på fjärde försöket. Hon vill verkligen ha fler barn och kommer inte ge upp.
Bild 1: Edwin Wood.
Bild 2: Sarah Wood.
Bild 3: Elle Lister.
Bild 4: Sampson Lister.
Bild 5: Jasper Wood.
Bild 6: Rosa Wood.
- Redigerat 2023-04-22 19:31 av PennyTrollet
År 1343.
Vinter:
Det är dags för Adelinas förlossning. En torsdag morgon föds pojken Diggory. Till allas glädje överlever både Adelina och Diggory förlossningen.
Vår:
Althea blir gravid på första försöket och hoppas på att deras tur nu har vänt efter att förlorat tre barn.
Diggory Cooper växer upp till ett spädbarn och allting går bra för honom.
Sarah Wood växer upp till ett småbarn. När Sarah försöker lära sig att gå är olyckan framme - hon ramlar ner för en trappa och tyvärr går inte hennes liv att rädda. Elias och Althea har nu förlorat 4 barn.
Sommar:
Elias fyller 20 år och blir nu en ungdom. Allt går bra för honom och han får fortsätta leva.
Höst:
Det är dags för Rosa att föda sitt femte barn. En söndag natt klockan 03:18 på badrumsgolvet föds pojken Isaac. Både Rosa och Isaac överlever förlossningen. (missade att ta kort på Isaac som bebis)
Bild 1: Diggory Cooper.
Bild 2: Diggory Cooper.
Bild 3: Sarah Wood.
Bild 4. Elias Wood.
1344.
Vinter:
Althea föder sitt femte barn. En måndag kväll föds flickan Martha. Både Althea och Martha överlever förlossningen.
Isaac Wood växer upp till ett spädbarn och allt går bra för honom.
Senare på vintern växer Althea upp till en ungdom. Men strax efter sin födelsedag drabbas hon av kallbrand. Så vid bara 20 års ålder dör Althea Wood. Hon lämnar efter sig sin älskade make Elias och nyfödda dotter Martha. Men nu kanske hon får träffa sina fyra andra barn på andra sidan.
Vår:
Även fast det var nyss Elias förlorade sin älskade fru känner han sig manad att hitta kärleken igen, speciellt för lilla Marthas skull. Han vill inte att hon ska växa upp utan en mamma. Han hoppas att hans nya kvinna kommer älska Martha lika mycket som han gör. Så när han under våren träffar Alma blir han både glad och lättad. Men ingen kommer mäta sig med hans älskade Althea.
Alma blir dessutom gravid på första försöket strax efter att hon och Elias blivit tillsammans.
Martha Wood växer upp till ett spädbarn, hon mår bra och får leva.
Gabriel Wood fyller 6 år och växer upp till ett barn. Allt går bra för honom.
Sommar:
Diggory Cooper växer upp till ett småbarn. Han får fortsätta leva.
Höst:
Adelina blir gravid på andra försöket. Hon hoppas på att få ge Diggory ett syskon.
Milicents äldsta dotter Emma Lister har nått den häpnadsväckande åldern 20 år och växer upp till ungdom. Tiden bara rusar iväg. Hon överlever och mår toppen.
Bild 1: Martha Wood.
Bild 2: Isaac Wood.
Bild 3: Althea Wood.
Bild 4: Altheas gravplats.
Bild 5: Alma Wood.
Bild 6: Martha Wood.
Bild 7: Gabriel Wood.
Bild 8: Diggory Cooper.
Bild 9: Emma Lister.
#113: Ser nu att det står att Tobias blir vuxen när han fyller 20 år men det är ju helt fel. Han blir såklart ungdom.
#127 rest in peace Althea
🌺🌷🥀
- Redigerat 2023-04-22 22:45 av LampKnapp1
#127: Neeeej så sorgligt att Althea dör!😭
År 1345.
Vinter:
Alma Woods förlossning sätter igång. En fredag eftermiddag föds pojken Alphonse. Alma och Elias har fått sitt första gemensamma barn, Martha har fått en lillebror. Både Alma och Alphonse överlever förlossningen.
Vår:
Alphonse Wood fyller år och växer upp till ett spädbarn. Det går bra för honom och han får fortsätta leva.
Isaac Wood fyller år och växer upp till ett småbarn. Även för honom går det bra och han får fortsätta leva.
Sommar:
Adelina Cooper ska föda sitt tredje barn. En söndag eftermiddag föds pojken Adam. Både Adelina och Adam överlever förlossningen.
Martha Wood fyller år och växer upp till ett småbarn. Allt går bra och hon fortsätter leva. Elias är tacksam för varje dag han får med Martha, det enda han har kvar efter Althea.
Höst:
Rosa Wood blir gravid på andra försöket. Hon har en liten önskan om att det ska va en liten flicka i magen. De har tre pojkar redan så en tös hade väl varit trevligt att ha i huset.
Adam Cooper fyller år och han växer upp till ett spädbarn. Han överlever och mår bra.
Alyson Lister fyller år och växer upp till en tonåring. Snart dags för henne att stå på egna ben och starta sitt liv.
Bild 1: Alphonse Wood.
Bild 2: Alphonse Wood.
Bild 3: Isaac Wood.
Bild 4: Adam Cooper.
Bild 5: Martha Wood
Bild 6: Adam Cooper.
Bild 7: Alyson Lister.
År 1346.
Vinter:
Adelina Cooper blir gravid på första försöket och hoppas på att hon ska få en flicka denna gången.
Vår:
Alma Wood blir gravid på andra försöket. Nu kanske Elias får den familj han hela tiden har längtat efter.
Sommar:
Alphonse Wood fyller år och växer upp till ett småbarn. Det går bra för den lille pojken och han får fortsätta leva.
Höst:
Under denna hösten blir det en babyboom.
Rosa Woods förlossning sätter igång och hon kämpar länge även fast värkarna håller igång bra. Men så äntligen en fredag natt klockan 04:14 föds först Frederick och sen klockan 04:18 föds hans tvillingbror Charles. Rosa och Tobias har nu 5 pojkar på gården. Rosa och pojkarna överlever förlossningen alla tre.
Även Adelina Coopers förlossning sätter igång och hon ser fram emot att träffa vem som finns därinne. Fredag kväll föds först Robert och strax efter föds Timm. Så precis som Rosa och Tobias fick Adelina och Matthew tvillingpojkar. Adelina och hennes två pojkar överlever alla tre förlossningen.
Tobias och Rosa Wood avslutar detta året med att gifta sig ordentligt hemma på gården. Det är de två nu och för alltid.
Bild 1: Alphonse Wood.
Bild 2: Frederick och Charles Wood.
Bild 3: Robert och Timm Cooper.
Bild 4-6: Tobias och Rosa gifter sig.
- Redigerat 2023-04-24 10:52 av PennyTrollet
År 1347 - 100 åriga kriget.
Nu är det dags för andra omgången att skicka ut män i åldrarna tonåring till vuxen i kriget.
De vi har just nu är:
Matthew Cooper 27 år
Tobias Wood 26 år
Elias Wood 24 år
Solomon Lister 21 år
Denna gången blev det Solomon Lister som får ge sig ut i kriget. De andra tre får stanna hemma hos sina familj. Milicent hoppas att hennes älskade son ska få komma hem igen. De andra tre är glada över att slippa lämna sina fruar och barn.
År 1347.
Vinter:
Alma Woods förlossning sätter igång. En lördag eftermiddag föds pojken William. Elias är så glad över sin växande familj. Han älskar varenda en av dem. Alma och William överlever förlossningen.
Stort firande av de fyra pojkarna som föddes samtidigt. Frederick och Charles Wood & Robert och Timm Cooper fyller år och växer upp till spädbarn. Alla fyra pojkarna överlever och mår bra.
Adam Cooper fyller år och växer upp till småbarn. Han mår bra och får fortsätta leva.
Vår:
William Wood fyller år och växer upp till ett spädbarn. Han får fortsätta att leva och må bra.
Bild 1: William Wood.
Bild 2: Frederick Wood.
Bild 3: Charles Wood.
Bild 4: Robert Cooper.
Bild 5: Timm Cooper.
Bild 6: Adam Cooper.
Bild 7: William Wood.
År 1348 - Digerdöden.
Det är dags att se vilka i Familjen Lister som överlevde eller dog när Digerdöden drog igenom landet:
Milicent 38 år - överlever.
Emma 24 år - dör.
Solomon 22 år - dör.
Alyson 16 år - dör.
Elle 12 år - överlever.
Sampson 12 år - överlever.
Tre av Milicents barn dör tragiskt av denna pesten. Nu vilar Emma, Solomon och Alyson tillsammans med sin pappa Albert i ett hörn av trädgården.
vila i frid Emma, Solomon och Alyson 🥀🌷🌺
#135: Det var brutalt. Otroligt tur att Milicent överlevde så Elle och Sampson inte blev föräldralösa.
År 1348 - Digerdöden.
Det är dags att se vilka i Familjen Cooper som överlevde eller dog när Digerdöden drog igenom landet:
Adelina 28 år - överlever.
Matthew 28 år - dör.
Diggory 5 år - dör.
Adam 3 år - dör.
Robert 2 år - dör.
Timm 2 år - dör.
Adelina är den enda i sin familj som överlever denna pesten. Hon förlorar sin man och sina 4 söner. Matthew vilar nu med 2 söner på vardera sida om sig. Hur ska hon nu kunna gå vidare i sitt liv?
- Redigerat 2023-04-24 15:33 av PennyTrollet
#138: Men herregud stackars Adelina!
År 1348 - Digerdöden.
Det är dags att se vilka i Familjen Tobias Wood som överlevde eller dog när Digerdöden drog igenom landet:
Tobias 27 år - dör.
Rosa 27 år - överlever.
Jasper 12 år - överlever.
Gabriel 10 år - dör.
Isaac 5 år - överlever.
Frederick 2 år - dör.
Charles 2 år - dör.
Våran patriark har avlidit pga digerdöden. Det innebär att arvingen Jasper nu tar över den rollen bara 12 år gammal. Han får nu ett större ansvar på familjegården och måste hjälpa sin mamma med djuren och trädgården nu när hon står ensam kvar med honom och Isaac. Rosa måste kämpa vidare trots att hon har förlorat sitt livs kärlek och 3 av sina älskade barn på samma gång.
#140: Oj…
År 1348 - Digerdöden.
Det är dags att se vilka i Familjen Elias Wood som överlevde eller dog när Digerdöden drog igenom landet:
Elias 25 år - överlever.
Martha 4 år - dör.
Alma 25 år - överlever.
Alphonse 3 år - dör.
William 1 år - dör.
Ännu en gång står nu Elias utan sina älskade barn. Varenda en av hans barn är döda. Han är oerhört tacksam för att hans älskade fru Alma överlevde tillsammans med honom. Men han är helt förkrossad efter denna stora förlust. Bara 25 år gammal - förlorat sin första fru och 7 barn. Hur ska han orka leva vidare?
#142: NEJ!!! Inte Martha! 😭
Nu är Digerdöden över. Från början hade jag 24 personer utspritt i 4 familjer. 15 av dessa dog. Det är extremt många. Men det är inte en total katastrof då jag fortfarande kan fortsätta spela som det är tänkt. Vissa saker kom lite tidigare än det var tänkt bara.
Såhär tänker jag kring fortsatt spel:
I Milicents familj är det oförändrat. När Albert dog bestämde jag att hon inte skulle gifta om sig då hon vid det tillfället hade många levande barn. Hon är nu 38 år och har fortfarande några levande barn. Så hon får fortsätta leva som hon gjort.
I Adelinas familj ändrades extremt mycket så nu är frågan hur hon ska fortsätta leva sitt liv. Hon är 28 år så hon har ändå en bit kvar att leva om hon inte stöter på hinder. Så till frågan - ska hon leva resten av sitt liv helt ensam eller ska hon hitta en ny man och få barn med honom?
I Tobias familj ändrades en del också men ingen större katastrof då arvingen överlevde och får nu bli patriark lite tidigare än tänkt bara och han har reserven Isaac också. Jag ser inte att det skulle funka att skaffa en ny man och skaffa fler barn för Rosa trots att hon bara är 27 år då de barnen ändå inte skulle ärva ett dugg. För om både Jasper och Isaac dör går rätten över till Elias ändå. Så i denna familjen kan jag inte göra så mycket.
I Elias familj ändrades det en hel del också. MEN Elias har ändå Alma. Så ska de två leva ensamma resten av livet eller ska de fortsätta försöka få barn igen? De båda två är bara 25 år gamla.
Så ser det ut och svara gärna vad ni tycker kring frågorna om Adelina och Elias.
- Redigerat 2023-04-24 20:44 av PennyTrollet
#144: Adelina är ju en ensamvarg, men ändå… Det blir ju lite väl ensamt. Hon är ju även romantisk. Gud så svårt. Vad är hennes tredje egenskap?
#145: Listig (nedladdad egenskap) så den kanske inte gör varken till eller från i valet av hur hon ska fortsätta leva sitt liv.
#146: Det blir ju lite synd om henne om hon ska leva själv resten av sitt liv, hon är ju rätt ung ändå. Så jag röstar nog för att försöka hitta kärleken igen, om det finns någon som passar där ute.
#144: Snacka om att verkligen utplåna över halva familjen i ett enda svep så att säga.. herrejädrar alltså! 😱😱😰
Angående Adelina så tycker jag att hon ska få gifta om sig. 28 år känns fortfarande för ungt för att helt ge upp där. Kanske hon kan få ett liten push av Milicents familj att hitta ny karl? Många andra familjer måste ju ha dött i pesten också, så det kanske finns en stackars änkeman för Adelina att knyta band till och hitta styrkan och viljan att fortsätta i varandra?
Jag tycker även att Elias och Alma ska fortsätta försöka med barnen. På den här tiden blir det ju väldigt svårt, snudd på omöjligt, att överleva i högre ålder med ålderskrämpor och liknande utan några barn som kan hjälpa till att ta över. Med andra ord så känns det som att dom riskerar att gå en väldigt dyster framtid till mötes utan några barn eller familj som kan finnas där för dom.
#148: Jag håller med.
#148: tycker likadant som du.
Tack för alla era svar! Jag håller med er. Elias och Alma borde försöka få några barn i alla fall. Det känns hårt att lämna Adelina helt ensam så hon borde i alla få hitta kärleken igen. Sen kanske försöka få några barn i alla fall.
År 1348.
Ja början av året var ju inte direkt trevlig med så mycket död. De överlevande hade ett ordentligt sorgeår. Alla gick omkring och grät, de försökte existera i deras nya verkligheter. Hitta sina nya roller i livet, försöka anpassa sig och hitta nya rutiner. Hur ska man få saker och ting att fungera med vardagen när precis allting har förändrats?
De sörjde, de försökte planera för framtiden, försökte hitta i livet. En del kanske lyckades bättre än andra. Men jag tror att de allihopa har hopp för framtiden i slutet av året.
Nu måste det väl ändå bli bättre? Nu ser vi framåt och satsar på lycka och glädje.
År 1349.
Vinter:
Tre födelsedagar får sätta igång detta året. Det är dags för trion Jasper Wood, Elle och Sampson Lister att bli tonåringar. Även denna gången går det bra för alla tre och de får fortsätta leva. Det betyder också att Jasper är nu Släkten Woods nya patriark på riktigt. Det är dags för honom att ta över och föra arvet vidare.
Vår:
Elias och Alma Wood bestämmer sig för att de trots all smärta de fått uppleva vill försöka få barn. Om de bara kunde lyckas få och behålla ett enda barn hade de varit otroligt tacksamma och glädjefyllda. Trots att de vet att de kan få uppleva ännu mer smärta så finns ändå det där lilla hoppet om ett älskat barn som de får se växa upp och leva. De båda håller väldigt hårt i det där lilla hoppet.
Så när det visar sig att Alma blivit gravid på andra försöket är det väldigt glada samtidigt som de är livrädda. Hur ska allt gå denna gången?
Höst:
Isaac Wood fyller år och han blir nu ett barn. Allt går bra för Isaac och han överlever. Nu kan även han hjälpa till lite mera på gården så hans mamma och bror inte behöver göra allt.
Året efter katastrofen blir bra och allt verkar lovande med personer som växer upp och mår bra plus nytt hopp i bebisar som ska födas.
Bild 1: Jasper Wood.
Bild 2: Elle Lister.
Bild 3: Sampson Lister.
Bild 4: Isaac Wood.
År 1350 - halvvägs genom 1300-talet. Liten TW i inlägget.
Vinter:
Almas förlossning sätter igång och hon ser fram emot att träffa vem som finns där inne. En torsdags kväll föds pojken Martin. Men när Alma får upp honom i famnen ser hon att något är väldigt fel. Martin skriker inte, rör sig inte. Martin har drabbats av akut syrebrist under förlossningen och klarade sig inte. Alma och Elias är helt förkrossade - de har förlorat ännu ett barn. Ska deras otur aldrig ta slut? Alma mår bra rent fysiskt efter förlossning men hur ska hon kunna gå vidare efter förlusten?
Adelina fyller år. Hon ska bli vuxen nu. Hon har kämpat hårt med sig själv och sitt liv de senaste två åren sen hela hennes familj togs ifrån henne. Det har funnits hopp, det har funnits längtan. Men det har också varit otroligt mörkt och hopplöst. Denna dagen känner sig Adelina extremt deprimerad - allting är hopplöst, ingenting kommer bli bättre, hon kommer aldrig må bra igen, det enda hon vill är att få tillbaka sin man och sina älskade barn, varför hon? Så endast 30 år gammal orkar inte Adelina längre - hon tar sitt liv för att få träffa sin familj igen.
Höst:
Efter att Alma förlorade Martin vid födseln har hon och Elias kämpat för att Alma ska bli gravid igen. De försöker att inte känna sig besegrade. De ska ha ett barn i sitt liv. De håller hårt om det lilla hopp som finns kvar. Men då Alma är vuxen nu är det inte lika lätt att ens bli gravid längre. Men efter många månaders kämpande blir Alma äntligen gravid på sjunde försöket. Hon är livrädd men hoppfull.
- Redigerat 2023-04-28 09:27 av PennyTrollet
#154: Rättelse: Alma är inte vuxen men nästan vuxen.
#154: NEEEJ ADELINA!!!😭
År 1351.
Vinter:
Året börjar bra då Jasper hittar kärleken. Han är nu 15 år och träffar jämnåriga Emily. Emily flyttar genast in på gården och försöker hitta sin roll i hemmet. Hon ska nu dela hem med Jaspers mamma och lillebror också. Men mest av allt är Jasper och Emily glada över att ha varandra.
Sommar:
Mitt i sommaren sätter Almas förlossning igång. En onsdag förmiddag föds pojken Walter. Men det visar sig att lille Walter dött redan i magen. Alma klarar sig men är helt förkrossad av att alla hennes barn dör ifrån henne. Hoppet börjar sina för henne. Det verkar inte vara meningen att hon ska få vara mamma. Elias känner sig värdelös och hjälplös som nu förlorat 9 barn. Vad ska han behöva göra för att oturen ska ta slut för hans familj?
Emily upptäcker att hon är gravid. Trots att de försökt flera gånger kommer det ändå som en liten överraskning. Lite läskigt men hon ser fram emot att skapa en familj tillsammans med Jasper. Förhoppningsvis vill barnets farmor hjälpa henne att ta hand om barnet.
Höst:
Alma och Elias har slutat tänka på barn för att slippa bli krossade av hjärtesorg. Så när Alma upptäcker att hon är gravid är hon endast livrädd. Väldigt lite hopp, kan inte direkt känna någon längtan och svårt att knyta an till personen som växer i magen. Elias är mest orolig - för bebisen men speciellt för sin fru som måste gå igenom detta om och om igen.
År 1352.
Vår:
Emilys förlossning kommer igång. Hon är lite orolig då det är första gången. Hur kommer det gå, hur kommer det kännas? Hon går många promenader runt på gården för att hålla igång värkarna och det gör mindre ont när hon är i rörelse. När hon är hos hönsen känner hon hur det trycker på riktigt ordentligt. Så där mitt i hönsgården en lördag kväll klockan 22:21 föds flickan Joan. Allting går bra för både Emily och Joan.
Lite senare fyller Rosa år. Det är nu dags för henne att bli vuxen. Hon blir sorgsen av tanken på att hon nu går in i en ny period i livet och det utan hennes kärlek Tobias. Men hon är glad över att hon är omgiven av sina barn, svärdotter och nyfödda barnbarnet.
Sommar:
Det är dags för Alma att föda. Hon är skräckslagen för precis allt. Hon vill fortsätta att vara gravid, vill inte se efter ifall barnet lever eller är död. Men vare sig hon vill eller inte så börjar det trycka på och barnet vill ut. En söndag morgon med Elias vid sin sida föder Alma en flicka som får namnet Matilda. Både Alma och Matilda mår bra.
Senare på sommaren växer Joan upp till ett spädbarn. Allt går bra och Joan är väldigt älskad av sina familj.
Höst:
Matilda växer upp till ett spädbarn och hon får fortsätta att må bra och leva livet. Alma och Elias är otroligt tacksamma för varje dag de får med Matilda och tar vara på varje ögonblick. För de vet mycket väl att när som helst kan det tas ifrån dem.
Bild 1: Joan Wood.
Bild 2: Rosa Wood.
Bild 3: Matilda Wood.
Bild 4: Joan Wood.
Bild 5: Matilda Wood.
År 1353.
Sommar:
Emily och Jasper har länge längtat och försökt att få syskon till Joan. Så när Emily äntligen blir gravid under sommaren är de överlyckliga. De ser fram emot att ha fler barn i huset.
Elias fyller år och blir nu vuxen. Elias har alltid en oro i kroppen att döden kan komma närsomhelst men det går bra för honom denna gången och han kan fortsätta leva med sin lilla familj.
Höst:
Joan fyller år! Hon växer upp till ett småbarn och älskar att springa omkring på gården och hitta på hyss. Hon mår alldeles utmärkt.
År 1354.
Vinter:
Alma fyller 30 år och blir nu vuxen. Allt går bra för henne.
Matilda blir 1,5 år och växer upp till ett småbarn. Allt går bra för henne. Alma och Elias är otroligt tacksamma över att deras lilla flicka får fortsätta leva.
Alma upptäcker att hon är gravid igen. Hon är fortfarande fruktansvärt rädd att något ska gå fel men denna gången har både hon och Elias lite mer hopp då Matilda fortfarande är hos dem.
Sommar:
Emilys förlossning kommer igång och hon är lite orolig. Men efter många promenader och en del vilande börjar det trycka på och det är dags. Men denna gången visar det sig att det är tvillingar. De föds en måndag eftermiddag i sovrummet. Luke är först ut och föds klockan 16:45, Philip är tvåa och föds klockan 16:48. Allting går bra för Emily och båda pojkarna. Arvingen är född!
Höst:
Det är dags för Alma att föda. Nervös och rädd för vad som väntar försöker hon hålla sig lugn och snart börjar det trycka på och bebisen är redo att komma ut. En tisdag vid midnatt föds flickan Genevieve. Allt går bra för både Alma och Genevieve. Familjen är överlyckliga över ännu ett barn i familjen och att Matilda har fått en lillasyster. Nu hålla tummarna att allt går bra för flickorna även i framtiden.
Luke och Philip växer upp till spädbarn. Allt går bra för Philip. Men tyvärr går det inte lika bra för hans bror Luke. Tyvärr dör Luke vid ca 3 månaders ålder av undernäring. Det visar sig att Emily inte har tillräckligt med bröstmjölk för två bebisar samtidigt.
Bild 1: Alma Wood.
Bild 2: Matilda Wood.
Bild 3: Luke & Philip Wood.
Bild 4: Genevieve Wood.
Bild 5: Luke Wood.
Bild 6: Philip Wood.
År 1355.
Vinter:
Emily upptäcker att hon är gravid och det kommer som en överraskning för henne. Hon har haft svårt för att bli gravid tidigare så nu hann de knappt börja försöka förrän det redan bodde en liten bebis i magen. Hon är otroligt glad över ännu en liten familjemedlem.
Genevieve fyller år! Hon blir nu ett spädbarn och allt går bra för henne. Hon får fortsätta leva med sina föräldrar och sin storasyster.
År 1356.
Vinter:
Emilys förlossning sätter igång. Det börjar bra men under tidens gång får hon problem och värkarna börjar avstanna. Hon får åka iväg till sjukhuset och föda med akut kejsarsnitt då bebisen inte verkar vilja komma ut. Efter lite drama en söndag morgon klockan 04:54 föds pojken Nicholas. Både Emily och Nicholas överlever den dramatiska förlossningen.
Philip har nu blivit ett småbarn. Men han drabbas av smittkoppor som han tyvärr inte klarar sig ur levande. Så vid 1,5 års ålder dör Philip.
Det är ännu en gång dags för trion Jasper Wood, Elle och Sampson Lister att växa upp - denna gången till ungdomar. För Jasper går det bra och han får fortsätta leva med sin familj. För Sampson går det också bra och han får fortsätta leva sitt liv. Men tyvärr går det sämre för Elle. Hon drabbas av en väldigt otäck influensa och överlever tyvärr inte.
Vår:
Alma upptäcker att hon är gravid igen. Hon är fortfarande väldigt orolig kring hur allt ska gå för bebisen i magen. Men hon känner sig lite lugnare nu när hon har två flickor som fortfarande finns hos dem. Men hon börjar känna sig sliten både fysiskt och psykiskt. Kanske det börjar bli dags att fundera på om det räcker nu? Att hon har gjort sitt med barnafödandet.
Nicholas har nu hunnit bli några månader gammal men tyvärr kommer han inte bli äldre. När Emily ska titta till honom hittar hon honom död i sin vagga - han har helt plötsligt slutat andas.
Genevieve fyller år! Hon växer upp till ett småbarn och hon får fortsätta att leva. Så härligt för Elias och Alma att äntligen få ha sin lilla familj.
Höst:
Efter en del kämpande igen så är Emily gravid. Hon sörjer de barn hon förlorat men håller hoppet uppe för framtida levande barn.
Isaac fyller år! Han växer nu upp till en tonåring och allting går bra för honom. Så härligt att både Jasper och Isaac fortsätter att må bra.
Bild 1: Nicholas Wood.
Bild 2: Philip Wood.
Bild 3: Jasper Wood.
Bild 4: Sampson Lister. (Upptäckte att jag glömt ta kort på Elle innan hon dog.)
Bild 5: Nicholas Wood.
Bild 6. Genevieve Wood.
Bild 7: Isaac Wood.
År 1357.
Vinter:
Året börjar med en födsel. Det är dags för Alma att föda barn. Hon är orolig såklart men hoppet har återvänt och hon känner glädje inför det nya lilla livet. Så en torsdag kväll föds pojken Castor. Både Alma och Castor överlever födsel och Elias kan inte vara mer lycklig och tacksam över sin fru och barn. Nu har de även fått en liten pojke till familjen och kanske är familjen fullbordad nu. Bara hålla tummarna att allt går bra för allihopa även i framtiden.
Vår:
Det är redan dags för lille Castor att växa upp till ett spädbarn och till allas glädje får han fortsätta att må bra och växa.
Höst:
Årets andra förlossning är här. Det är dags för Emily att föda. Hon är orolig inför förlossningen då hon har förlorat tre barn på raken väldigt nära inpå. Värkarna kommer igång, Emily går omkring på gården för att hålla igång dem, vilar när det behövs och söker stöd från resten av familjen. Men så tillslut är det dags för bebisen att komma ut. Mitt på golvet i barnrummet en söndag klockan 12:17 föds pojken Miles. Både Emily och Miles överlever förlossningen.
År 1357 - 100 åriga kriget.
Nu är det dags för tredje omgången att skicka ut män i åldrarna tonåring till vuxen i kriget.
De vi har just nu är:
Elias Wood 34 år
Jasper Wood 21 år
Sampson Lister 21 år
Isaac Wood 14 år
Denna gången blev det Isaac Wood som får ge sig ut i kriget. De andra tre får stanna hemma hos sina nära och kära. Då Isaac är reserven är det lite nervöst att han ska ut i kriget - han behövs hemma också.
År 1358.
Vinter:
Lille Miles växer upp till ett spädbarn och allting går bra för honom.
Vår:
Joan fyller nu 6 år! Allting går bra för henne. Hon börjar bli en stor flicka och får lite mer ansvar på gården - t.ex mata hönsen och sånt där.
Sommar:
Det är dubbelt firande hos Elias och Alma denna sommaren. Castor växer upp till ett småbarn och Matilda växer upp till ett barn. Allting går bra för båda barnen. Elias och Alma firar lite extra att deras barn får fortsätta stanna kvar i deras liv, tacksamma för varje år de får med sina barn.
Höst:
Året avslutas med att Emily är gravid igen. Denna gången behövde hon inte kämpa lika hårt även fast det tog flera försök innan det tog sig denna gången. Hon ser fram emot ännu ett barn i huset.
År 1359.
Vår:
Miles växer upp till ett småbarn - allting går bra med honom och han får fortsätta leva.
Sommar:
Mitt i sommaren är det dags för Emilys förlossning. Hon känner sig lite lugnare denna gången efter att allt har gått bra med Miles. Värkarna sätter igång på natten och hon går ut en runda för att inte störa de andra i huset och för att få igång värkarna. Rörelse hjälper ibland mot smärtan också. Morgonen kommer och dagen går ändå framåt. När Emily har tänkt att ta ett bad kommer krystvärkarna igång och efter det går det fort. Där på toalettgolvet en söndag eftermiddag klockan 14:25 föds pojken Alexander. Både Emily och Alexander överlever förlossningen.
Denna sommar fyller Emily 20 år och är numera en ungdom. Allting går bra för henne och hon får fortsätta leva med sin familj ett tag till.
Höst:
Jasper och Emily har länge längtat efter att ha en katt på gården - att det hör till liksom. Men det har aldrig blivit ett bra tillfälle. Nu har de ändå bestämt sig och gjort slag i saken. Numera finns kattungen Moo på gården och Moo är en hona.
Alexander växer upp till ett spädbarn och allt går bra för honom.
Vad söt Moo var😻!
- Redigerat 2023-07-23 21:01 av LampKnapp1
År 1360.
Vinter:
Året börjar bra med att Isaac överlever sin tid ute i kriget. Det är nu dags för honom att starta sitt liv på riktigt.
Vår:
Under våren träffar Isaac en mycket trevlig tjej vid namn Bridget. De fattar tycke till varann och de blir ett par.
Sommar:
Till allas glädje blir Bridget gravid under sommaren. Isaac kunde inte vara mer lycklig - en underbar tjej och snart blir han pappa för första gången. Paret längtar väldigt mycket efter deras lilla liv.
Höst:
Under hösten är det dags för Genevieve att växa upp till ett barn. Elias och Alma är alltid lika nervösa när de ser hur barnen växer - vad som helst kan ju hända. Men till allas lycka så fortsätter Genevieve att må bra och alla kan andas ut. Elias och Alma är så tacksamma för varenda dag de får med vardera av deras barn.
Bild 1: Bridget Wood.
Bild 2: Genevieve Wood.
År 1360.
Året då Milicent plötsligt dör vid 50 års ålder. Nu kände hon sig klar med livet. Hon är även den första personen i släkten Wood som går hela vägen från bebis till åldring. Milicent har gått igenom mycket för att komma till den ärofyllda åldern av 50 år.
Hon är barn nummer 8 av 16 efter Alice och Richard Wood. Hon fick uppleva väldigt många syskons död, vissa hann inte ens se dagens ljus.
Vid endast 7 års ålder var hon den enda överlevande av 4 barn i Den stora hungersnöden.
Som tonåring blev hon tillsammans med Albert Lister. De fick sammanlagt 7 barn tillsammans. De flesta nådde ändå vuxen ålder. Vid sin död är det endast yngsta barnet som lever fortfarande.
Albert dör tyvärr vid endast 30 års ålder och det är en stor sorg för Milicent. Hon bestämmer sig då att hon inte kommer satsa på en ny kärlek utan leva för sina barn.
När Digerdöden drar in är hon 38 år och lever med 5 av sina barn. Hon och hennes två yngsta barn, 12 år gamla, överlever. Tyvärr dör hennes tre äldsta som är 24, 22 och 16 år. Ännu en stor sorg för Milicent. Men hon är säker på att Albert står och väntar på dem.
Hon fortsätter sitt liv med sina två yngsta barn men när dem når 20 år så dör den ena i en svår influensa.
Så många förluster, så många sorger, så mycket sjukdomar och död. Allting klarade Milicent sig igenom. Hon var en otroligt stark kvinna.
Nu får hon äntligen träffa Albert och sina 6 döda barn igen… Sov gott!
- Redigerat 2024-01-28 22:56 av PennyTrollet
#170: Fina Milicent. 😢
År 1361.
Vinter:
Det är dags för lille Alexander att växa upp till ett småbarn. Allting går bra för honom och han får fortsätta leva.
Emily blir gravid igen denna vintern. Hon känner sig lite lugnare denna graviditeten efter två levande barn.
Vår:
Katten Moo är inte liten längre, under våren växer hon upp till en vuxen katt.
Bridgets graviditet är över - det är dags för henne och Isaac att bli föräldrar för första gången. Hennes förlossning sätter igång och hon mår bra trots smärtan. Så till slut en söndag natt föds flickan Lena. Både mamma och dotter mår bra efter förlossningen. Isaac är så stolt över sin nya lilla familj.
Sommar:
Lena växer så det knakar och allting ser bra ut. Men tyvärr är olyckan framme och lilla Lena ramlar ur vaggan och överlever tyvärr inte. Hon blir bara 3 månader gammal. Isaac och Bridget är helt förkrossade efter dödsfallet.
Höst:
Det är Emilys tur att föda. Hon går runt på gården och försöker hålla igång värkarna samtidigt som hon sover emellanåt. Men tillslut en tisdag kväll klockan 18:40 i sovrummet föds deras sjunde barn, flickan Molly. Både mamma och barn mår bra efter en rätt så okomplicerad förlossning.
År 1362.
Vinter:
Denna vintern bestämmer sig Jasper och Emily sig för att gifta sig. De vill vara tillsammans på riktigt och visa för hela världen att de älskar varandra.
Molly växer upp till spädbarn och allting går bra för henne.
Vår:
Rosa har nu nått slutet av livet - hon har nu blivit en åldring. Hon är otroligt glad över att få fira denna delen av livet tillsammans med sina älskade barn och barnbarn. Hon är lugn med att hennes son och hans familj kan föra arvet vidare.
Bridget blir gravid på sjätte försöket. Nu hoppas de på ett levande barn efter att de förlorat sin lilla flicka.
År 1363.
Vinter:
Det är dags för Bridget att föda sitt och Isaacs andra barn. De hoppas att allt ska gå bra. Så på en söndag kväll föds deras pojke Eliot. Både mamma och son mår bra efter förlossningen.
Castor växer så det knakar och han har nu blivit 6 år gammal. Allting går bra för honom.
Vår:
Både Eliot och Molly växer upp under våren. Eliot blir spädbarn och Molly blir småbarn. Det går bra för dem båda två och de fortsätter att leva.
Sommar:
Tiden är kommen då även Elias når ålderdomen. Tänk att han ändå fick en familj till slut. Att han slipper dö alldeles ensam.
Höst:
Många av barnen som växer upp nu.
Under hösten är det dags för Miles att växa upp till ett barn då han fyller 6 år. Det går bra för honom.
Det är även dags för Isaac och Bridget att ta nästa steg i livet. De fyller nu 20 år och går in i ungdomens år. De båda två får leva vidare tillsammans.
År 1364.
Vinter:
Alma går in i sista stadiet av livet - ålderdomen. Nu har både Alma och Elias nått 40års åldern och de har tre, fortfarande, levande barn. De är så tacksamma över att äntligen ha en levande familj, de sörjer varenda en av deras döda barn och nu kan de kanske äntligen få lite sinnesro och få en lugnare sista tid i livet tillsammans.
Sommar:
Eliot växer upp till ett småbarn under sommaren. Han mår bra och sätter direkt fart för att upptäcka allt som livet har att ge.
Samtidigt upptäcker Bridget att hon är gravid igen. Både hon och Isaac ser fram emot ännu ett barn i huset och att ge Eliot ett syskon han kan leka med.
År 1364.
Tyvärr kommer döden fortare än vad både Elias och Alma hade räknat med. Alma hade under vintern blivit gammal själv och hade sett fram emot ett par lugna år med Elias nu när de slapp kämpa mer men redan till sommaren tog Elias liv slut. Han dör av blodförgiftning efter en infektion i ett sår och de kunde inte göra någonting åt det. Han blev 41 år gammal.
Elias är barn nummer 16 och sist i den stora skaran hans föräldrar fick. Han föddes under dramatiska former med ett akut kejsarsnitt men som tur var klarade sig både han och hans mamma traumat. Han har varit sin brors reserv i hela sitt liv. Men han har varit nöjd med den rollen.
Vid 13 års ålder träffar han Althea som han faller handlöst för. De blir ett par och planerar ett liv tillsammans. Men strax efter att de träffas kommer kriget - Elias är med i utlottningen redan som 14 åring men han slipper att skickas ut i krig den gången. Han är med i utlottningen två gånger till och den tredje omgången blir det hans tur att va med i kriget - men allt går bra efter 5 år iväg från sina nära och kära.
Elias familjeliv har kantats av extrem otur. Med sin älskade Althea fick han 5 barn. Samma år som deras femte barn föddes dör Althea vid endast 21 års ålder. Dessutom är det bara det yngsta barnet som lever av de fem de fick tillsammans. Så nu är Elias helt ensam med en liten bebis. Han träffar då Alma som blir hans fru - hans dotter behöver en mamma. Men tyvärr verkar lyckan inte vända för Elias.
När deras första två barn tillsammans kommit till världen inträffar Digerdöden. Den slår ner som en bomb i familjen. Elias och Alma överlever men tyvärr dör alla tre barnen. Han har nu inte bara förlorat 7 barn utan även det sista han hade kvar från sin första fru. Han är nu 25 år gammal och redan upplevt så många förluster.
Elias och Alma får två barn till efter detta som dör redan vid förlossningen innan lyckan verkar vända och de får tre levande barn. Tre barn som fortfarande lever när Elias dör. Om han bara hade fått lite mer tid med dem.
Trots alla motgångar, svårigheter och förluster gav Elias aldrig upp hoppet om den familj han alltid velat ha. Han trodde på kärleken och var tacksam för varje ögonblick han fick med båda sina fruar och varenda en av hans 12 barn.
Nu får han äntligen slappna av och slipper kämpa mer. Nu kan han återförenas med Althea och alla barnen. Sov gott!
- Redigerat 2024-01-31 09:51 av PennyTrollet
År 1365.
Vår:
Denna våren är det dags för Bridget att föda hennes och Isaacs tredje barn. Det enda de önskar är ett levande barn. Sorgen efter Lena sitter fortfarande hårt i dem. En tisdag vid lunchtid föds pojken David. Både mamma och son mår bra efter förlossningen. Bridget och Isaac är överlyckliga över familjens tillskott.
Jaspers och Emilys äldsta barn Joan har blivit så stor nu att hon fyller hela 13 år. Tiden går fort även på 1300-talet. Joan blir tonåring och allting går bra för henne. Snart är det hennes tur att stå på egna ben.
Sommar:
Flera barn som växer upp under sommaren. Matilda växer upp till en tonåring, Alexander till ett barn och David till ett spädbarn. Alla tre får fortsätta leva och må bra. Underbart med så många av barnen som får växa upp och leva sina egna liv.
År 1366.
Vinter:
Året startar med två födelsedagar - Jasper och Sampson. De går in i nästa steg i livet och blir vuxna. De får fortsätta att fira sina födelsedagar tillsammans för alting går bra.
Höst:
Isaacs och Bridgets son David blir 1,5 år under hösten och går nu in i den härliga perioden som småbarn. Han fortsätter att må bra. Isaac och Bridget är glada över sina två pojkar.
År 1367.
Vid 21 års ålder kommer Alma in i en trasig familj genom att hon träffar jämnåriga Elias. Han har nyligen förlorat flera barn och sin fru, står ensam kvar med en liten nyfödd bebis. Trots att Almas kärlek till Elias är stark redan från start är hon orolig inför det stora åtagandet som ligger framför henne - läka Elias hjärta och ta hand om hans nyfödda dotter. Men hon är målmedveten och tänker göra sitt allra bästa.
Tyvärr kommer deras kärlek gå igenom väldigt många prövningar och motgångar under åren de får tillsammans. Sorgen ligger tung i deras hem mest hela tiden pga fortsatta förluster då många av deras barn kommer dö. Alla graviditeter som pendlar mellan hopp och rädsla, alla förlossningar som slutar i katastrof och alla små barn som de får begrava tär otroligt mycket på Alma men långt därinne ligger målmedvetenheten och håller ett fast grepp om henne. Hon ger aldrig upp helt och hållet.
Så till slut får Alma känna hur sorgen släpper sitt grepp lite grann och ljuset börjar sippra in. Hon får flera barn som klarar sig och hon får känna kärleken på riktigt. Rädslan griper inte riktigt lika hårt om hjärtat längre. Hon känner enorm tacksamhet och lycka över de tre fina barn som lyckas stanna kvar på jorden. Dessutom har hon Elias vid sin sida hela tiden, mannen som hon älskar mer än sig själv. Han som gått igenom helvetet flera gånger om men ändå finns där bredvid henne och stöttar henne allt han kan. Hon känner en enorm tacksamhet över den kärlek han ger henne trots allt han fått vara med om.
Både Alma och Elias lyckas nå ålders höst med tre levande barn. De ville inte ha något annat här i livet. Tyvärr får de inte så lång tid tillsammans som äldre. Alma förlorar sin älskade Elias bara nåt år efter att de blivit gamla pga en dum infektion. Almas hjärta går sönder. Vem ska hon nu luta sig emot?
Efter Elias död ger Alma upp. Hennes barn är tillräckligt stora för att klara sig själva. Hon fick sin dröm om levande barn, en familj och kärlek. Nu behöver hon inte kämpa mer och när hon inte har Elias där hos sig längre, går orken ur henne fullständigt. Alma slutar ta hand om sig själv, hon slutar äta, hon börjar sakta tyna bort.
Alma dör vid 44 års ålder av undernäring. Nu får hon äntligen lugn och ro tillsammans med sina älskade på andra sidan. Sov gott!
Är ni intresserade av fortsättningen?
#180: Jag är väldigt intresserad av fortsättningen. 😀
#181: Kul att höra! Jag spelade inte denna challenge på ett tag då jag tröttnade lite och ville göra annat men nu har jag fått upp intresset igen och har spelat en del. Så det finns material till väldigt många inlägg till. = D
#180 jag är också väldigt intresserad av en fortsättning. Kanske i en ny tråd dock? Den här börjar bli seg för mig :(
#183: Kul att du vill fortsätta läsa och jag skapade en ny tråd där jag kommer skriva fortsättningsvis.
#184: Vill du att jag låser den här tråden och länkar till den nya? 😀
Eller vill du ha kommentarer öppna här?
#185: Jag vet inte riktigt hur jag vill göra än.