Signur123's Ultimate Decades challenge
Jag har blivit väldigt inspirerad av PennyTrollets tråd, så jag har startat en egen Ultimate Decades challenge. Dock har jag gjort några ändringar för min egen skull:
Allt utspelar sig i Sverige, inte i England. Det betyder att de historiska händelser som påverkar spelandet är från Sverige. (tex olika krig.) Det ändrar även att efternamnet inte går i arv. (Inte än.) Alltså, man får namnet på sin pappa och sen 'son' eller 'dotter' beroende på kön. Tex Eriksson eller Eriksdotter.
Istället för att alla arvtagare måste vara manliga så måste dom istället vara kvinnliga. Dock kommer hon troligtvis giftas bort och flytta, och då blir det det nya huvudhushållet.
Arvtagaren eller grundaren (kvinnan is å fall), 'historiens huvudperson', kan ibland skonas från tärningskasten om döden under åldrande, men aldrig under olika saker som tex pandemier och krig. (Bara för att göra nöjet större för mig själv, men inte för mycket!)
Så, mina simmar är Sigrid Johansdotter och Erik Magnusson. Sigrid är munter och utåtriktad medan Erik är god och trogen. De är båda tretton år och har precis flyttat till en gård som Erik fått ärva.
(En annan sak om det här är att jag spelar helt utan moddar, cc och MC command center, så vi får se hur det går.😀 Det gör att jag kommer åldra upp tonåringarna till ungdomar redan vid femton års ålder.)
Året är 1300 hundra och Sigrid och Erik har köpt två kor, fixat en plats att odla och jag har byggt deras hus.
Ungefär det första som händer är att Sigrid skojar med Erik, som blir arg. Det var inte så jag hade tänkt mig att det skulle börja, men Sigrid går bort till korna och Erik går för att se om det växer något runt tomten.
Jag hinner bara tänka "ja det blev ett ganska lugnt och händelselöst första år för dom" när jag får upp ett meddelande om att det brinner!
Precis som jag misstänkte så hade det börjat brinna medan Sigrid lagade ost. Hon reagerar ganska långsamt med tanke på att det brinner rakt framför henne, men Erik är snabbt på plats och släcker eldsvådan genom att hälla en hink vatten över både elden och Sigrid. Tyvärr så är både spisen och några andra föremål förstörda, och det kommer bli dyrt att skaffa nytt.
(Spelet sa att vi fick ersättning för det, men det är år 1300 hundra så jag tror inte att man fick det bara sådär. Så jag raderade de pengarna.)
#4: Tur i oturen att båda två är oskadda ändå. Jo, försäkringsbolag var nog inte en grej på den tiden. Det blir nog tufft att ersätta det dom förlorade.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Efter att Sigrid tagit ett bad så bestämmer de sig för att åka ner till byn och äta där nu när spisen är sönder.
När de kommer fram upptäcker de, till sin stora besvikelse, att puben är stängd. Det är även stånden där de skulle sälja några av sina grödor, och även köpa några nya till odlingen. Då kommer de på att eftersom de sover i omgångar (det är ju tydligen omöjligt att sova tillsammans) hade de glömt att det fortfarande är väldigt tidigt.
Paret får göra det bästa av tiden och vänta tills stånden öppnar, men det gör tyvärr inte puben.
- Redigerat 2023-04-20 21:43 av Signur123
#5: Ja eller hur! Jag var lite orolig att Sigrid skulle brinna upp, jag har ingen aning om vad jag skulle gjort då.
Nu har vi 1 156 simdaler, men spisen kostar 2 745…
#22: Ånej! Det är så svårt det där.. Att komma ihåg vilka grödor som bara växer en viss årstid och sen hålla koll på årstidsväxlingarna så man hinner skörda i tid blir lätt jätterörigt för mig. 😵
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#23: Ja! Det står i reglerna att man bara ske skörda en gång per säsong, så jag tolkade det som en gång om året och brukar vänta till sista dagen, men då var det sommar.
#29: Men Sigrid då! Du måste ju vänta tills EFTER du blåst ut ljusen med att äta tårtan. 😂
#30: Ja herregud jag blev så arg på henne. De skulle precis åka hem får att blåsa ut ljusen och så plötsligt, medan spelet laddar får att åka, så ser jag hur hon tar och äter tårtan. 🤦♀️
När de kommer tillbaka till gården så möts dom av Kitsune igen. Den räven är så gullig som hänger här så mycket!
Sigrid och Erik går in i sitt lilla hus och blåser ut ljusen, Sigrids nya egenskap är djurentusiast och Eriks familjeorienterad. Nu är de även officiellt gifta.
Under tiden så är det rävfight på gården. När Erik går för att ta ett bad så sticker dom, men är snart tillbaka igen. Rävarna håller också på i närheten av djurskjulen.
Tyvärr så får han inte det, och Jönis dör strax efter födseln… 😥😭
Finns det något fusk för att ta bort känslor eller så? Deras ledsna känslor är försvaga eftersom bebisar inte kan dö, och dom täcks av andra.
#42: Det fanns en gång i tiden, men dessa togs bort för några år sedan. Jag är inte helt säker på varför, men jag läste något om att det fanns problem med dessa fusk som kunde orsaka problem och skador med spelet (eventuellt sparfilen) som inte går att reparera eller fixa om dom uppstår.
Det finns en belöning i belöningsbutiken i spelet som kostar 500 poäng och som tar bort alla humörseffekter när en sim dricker den. Dock så kommer den även att ta bort den ledsna effekten, så det är inte mycket till hjälp nu. Kanske längre fram om den dricks före bebisen tas bort?
#43: Tack, ja jag ska kolla upp det en annan gång. Nu så får jag använda min fantasi, det går bra det med. Enda problemet då är att om jag tar bilder på deras ansikten så kommer dom inte se ledsna ut. Så jag tar bakifrån.
Nästa dag fortsätter paret med sina sysslor på gården, trots sorgen.
Under natten som följer får jag samma meddelande om att Blomma tänker rymma. Precis som förra gången är det för att hon varit i sitt skjul så länge. Sigrid får gå upp, mitt i natten, för att sköta om Blomma en stund. (Jag har ingen bild på det.)
Jag har även skaffat ett matbord åt dem.
Senare på morgonen får jag samma meddelande om bristande skötsel om REGN. Hon har också varit i skjulet länge, för jag lovar, vi tar bra hand om dom men ville helt enkelt inte störa. Men från och med nu så får väl Sigrid ropa fram dem ändå.
Det åskar en hel del idag, och under tiden som Erik snickrar så blir han träffad av blixten! Nu har både han och Sigrid blivit träffad varsin gång. Erik får fortsätta snickra ändå.
Men åskan gör även att när en blixt slår ner någon annanstans på tomten så hamnar det ofta, på något mystiskt vis, olika ädelstenar och metaller där. Det ger en del pengar att sälja dem.
- Redigerat 2023-04-23 17:41 av Signur123
Det är vinter nu, och även ett nytt år: 1305. Johannes fortsätter må bra och är med överallt på gården. Särskilt förtjust verkar han vara i Regn. Han sover till och med vid henne, även när hans föräldrar inte är där, fast han trivs med att vara nära dem.
Senare under dagen visar det sig att Sigrid är gravid, igen.
Det dröjer inte länge tills det är dags för Johannes att bli ett småbarn. Under tisdagen åldras han, och Sigrid och Erik hoppas att det kommer gå bra för honom.
Johannes har egenskapen änglalik.
Det går bra för Johannes och han fortsätter att leva och må bra. Han umgås med sina föräldrar och leker hela dagen, och när natten kommer så sover de tillsamman i sitt lilla hus.
Nästa dag är det 1306, och Johannes fortsätter att tycka bäst om Regn bland djuren.
Senare under dagen är det dags för Sigrid att föda! Efter ett tag är flickan Marit Eriksdotter född, och både hon och Sigrid överlever födseln. Johannes är inte överlycklig över att få ett syskon, men han hälsar ändå på sin lillasyster.
- Redigerat 2023-04-25 17:25 av Signur123
Trots sorgen måste livet fortsätta. De har ju trots allt ett barn till, och de är osäkra på om Johannes verkligen förstår att Marit är borta för alltid. Han är ju bara två år.
Sigrid har djuren, de finns alltid där. Finns det något bättre när man är ledsen än att krama ett djur? Dock slutade Snö vara glad när ullen skulle klippas, och där slutade det mysiga.
Mitt i natten får jag syn på liemannen. Sigrid förstår att något är fel och rusar upp ur sängen. Liemannen är här får att hämta Blomma. Sigrid visste att Blomma var gammal, men hade inte tänkt på att även hennes älskade djur ska dö en dag.
Hon hann inte ens tvätta henne för dagen. Sigrid är förkrossad. Det var inte alls länge sedan Marit dog, och nu lämnar även Blomma henne.
Nu har de ännu en lama, Fyrklöver. Några djur måste vi ju ha.
Efter att Sigrid klippt Snös och Fyrklövers ull åket hon till skogen, hon har hört att man kan köpa djurkläder där. Hon köper ett plagg åt rävar, som jag ska ge till Kitsune. När Sigrid kommer hem igen är det kväll och dags att sova.
Nästa dag hälsar Johannes på Fyrklöver, och enligt vad det står diskuterar de 'var bebisar kommer ifrån'. Det var inte ett samtalsämne som Fyrklöver gillade.
Johannes känner sig överskuggad av sin nya lillasyster. Efter att ha haft en mardröm så försöker han väcka sin mamma, men tror att hon nog bara kommer om det är Margareta som vill något. Hon har ju redan varit uppe och hjälpt henne en gång i natt. Men Sigrid kommer för att trösta honom, men Johannes är sur på henne och efter kramen slår runt omkring sig i ilska. När han säger att det känns som om hon älskar Margareta mer än honom, så ger hon honom en till kram och säger att det inte är så. Johannes hoppas verkligen att det är sant. Och det är det nog, för trots att det är väldigt tidigt sätter hon sig ner med honom för att öva på grundläggande behov.
Men när Margareta gråter blir Sigrid tvungen att hjälpa henne. Det gör inget för Johannes, för då kommer pappa Erik och leker med honom istället. Det är jättekul!
Margareta följer med sina föräldrar ut hon med, men är mer stjälständig än Johannes var i hennes ålder. Hon verkar även vara förtjust i att leka på åkern, och hålla koll på vad pappa gör.
Nu har familjen även en höna, Aska. Strax efter Sigrid har lekt med Aska så kommer en räv… Hon hinner precis dit i tid för att jaga bort den.
Margareta gillar att krypa runt på egen hand ibland, och nere vid hönsgården får hon syn på ännu en räv. Sigrid och Erik har precis gått och upptäcker den inte. (Det är samma räv som åt upp den där kaninen.)
Hon tittar på den, innan hon kryper vidare.
Senare på kvällen så är räven där igen, och nu stjäl den ett ägg! Som tur är hinner Sigrid fram i tid den här gången också, så det blir inget ägg för räven.
Det blir ganska kaotisk kväll. Margareta är trött och hungrig, så när hon sitter i barnstolen somnar hon. När hon vaknar igen får hon ett raserianfall eftersom hon är så hungrig, och på mössen som väckte henne med sitt pipande. Alla springer runt och sköter sina behov och gör sitt bästa för att hjälpa Margareta. Till slut är både hon och Johannes i säng, men då kvarstår att både Sigrid och Erik måste tvätta sig. Efter det så sover alla.
Det är sommar och varmt nu, och familjen bestämmer sig för att åka och bada en stund. När de närmar sig vattnet så hamnar Margareta lite på efterkälken. Hon är ju inte lika snabb som de andra. Dessutom är hon hungrig och vill ha mat. När Margareta kommer fram till de andra så får hon lite ost av Sigrid, medan Johannes står bredvid dem och leker med fåret han och Margareta tog med.
Småbarn kan tydligen inte simma, och det finns ju inga armpuffar på den här tiden… Så Johannes och Margareta svalkar sig i det grunda vattnet medan deras föräldrar badar. De verkar trivas bra ihop.
Efter en stund, när deras föräldrar kommit upp för att se om de har det bra, så träffar Margareta en liten kanin. Den är så söt och fluffig och hon får till och med klappa den! Under tiden blir Johannes trött, och han sover lite på marken.
Sent på kvällen dagen därpå så är det dags för Sigrid att föda. Efter en stund föds flickan Kristina Eriksdotter, och både hon och Sigrid överlever.
Sigrid var så utmattad efter det att när hon skulle gå till dasset svimmade hon av trötthet. Efter en stund vaknade hon, och hon och Erik gick och la sig.
Mitt i natten vaknar allihopa av att Kristina gråter. Johannes och Margareta är inte så glada över det. Särskilt inte Margareta. När Sigrid matar Kristina får hon ett raseriutbrott (Margareta alltså). Sigrid är förstående, och hon går för att ge även sin andra dotter mat.
När Margareta ätit upp och Sigrid skulle lägga sig och sova den tid som var kvar av natten, då kommer Johannes och ber om mat han med. Då måste Sigrid givetvis ge honom mat också. När hon sätter ner Johannes i barnstolen så tar Margareta av sig sina kläder och går ut. Sigrid tänker precis att hon ska väcka Erik och säga åt honom att hämta in sin dotter igen så att de kan sova, när Margareta kommer in igen. Då kan alla gå och lägga sig igen.
Det dröjer inte länge innan det är morgon, men det är bara Erik som måste gå upp direkt. Sigrid kan få sova lite till, och det gör givetvis barnen med - de har ju ändå inga sysslor som behöver göras.
Fast det blir inte en lång sovmorgon. Margareta väcker Sigrid, hon har haft en mardröm, och efter att hon försökt trösta sin dotter kommer Johannes och ber om ett bad. Han ber alltid så snällt. Sagt och gjort, det blir ett bad för honom, men Margareta står kvar och gråter. Hon är fortfarande ledsen och rädd efter mardrömmen.
Strax därefter börjar det åska och ösregna, men de vuxna får vara ute och jobba ändå. Fast om Kristina behöver hjälp, då kan man gå in till henne. Sigrid gör just det medan jag får ett meddelande om Aska. Hon tänker tydligen lämna familjen om hon inte får skötsel nu. Så Sigrid får rusa till henne för att hjälp till. Att få sovmorgon här kan man ju bara glömma.
Kristina överlever det.
Jag kommer glömma att skriva varje gång det blir ett nytt år, så jag skriver det ibland. Ungefär var femte år eller så. Eller oftare, om det behövs.
Nu är det 1310.
- Redigerat 2023-04-30 13:51 av Signur123
Dagen fortsätter, med alla sysslor det innebär. Precis som sina syskon har Kristina inget emot att sova bredvid sin mamma när hon tar hand om djuren.
Senare är det ännu en räv som stjäl våra ägg, men jag orkar inte bry mig så länge de inte tar Aska. Äggen har ju inga kycklingar i, då hade det varit en annan sak.
Kvällen kommer, och efter att alla gått och lagt sig så är det ändå någon som saknas. Kristina ligger fortfarande kvar vid lamorna och sover där. Sigrid blir tvungen att hämta in sin dotter, hon kan ju inte ligga därute. Tänk om rävarna får för sig att ta henne?
Men när Sigrid lagt henne i sängen så vill inte Kristina sova. Hon har ju redan sovit jättelänge! Det är natt och Sigrid måste själv sova för att orka med morgondagen. Hon vet inte riktigt vad hon ska göra, så hon låter Kristina krypa runt i huset medan de andra sover.
Så vad ska hon då hitta på? Varför inte leka lite i köket och undersöka brasan? (Den borde vara tänd nu, det är ju höst igen, men ingen hat tänt den än.)
Efter ett tag så blir lilla Kristina hungrig, och även trött. Vad ska hon göra nu? Hon är ju alldeles ensam! Som tur är vaknar föräldrarna av hennes gråt, och hon får mat av Sigrid. Efter det vill Kristina sova, och Sigrid nattar henne igen. Den här gången funkar det och efter en stund sover hela familjen igen.
Johannes är först upp nästa dag, och han går för att ta ett bad. Det är fortfarande väldigt tidigt. I ena änden av himlen närmar sig dagen med ett svagt sken, och i andra försvinner natten ner bakom horisonten. Det dröjer inte länge innan solen stiger och sprider sitt rosaaktiga sken över landskapet.
Ett tag efter att hela familjen lagt sig upptäcker Johannes att det är något under hans säng. Han väcker sina föräldrar som tar det hela med ro. Trots att de konstaterar att det inte är något under sängen så vågar inte Johannes sova. För att få bort det läskiga i tankarna går han ut på åkern för att göra det han inte hann igår.
När han är klar så vill han sova igen, och går in. Men han hinner inte sova länge alls innan Margareta väcker honom. Hon vill inte sova längre och vill vara med sin storebror.
Johannes har inget emot det och de pratar och skrattar. Efter en stund vill Margareta leka, och Johannes är gärna med i leken.
De märker inte ens när Kristina vaknar och börjar gråta, men det gör mamma Sigrid. Hon går upp för att hjälpa henne. Då vill inte Margareta leka mer. Hon är hungrig och vill ha mat. Nu.
Kristinas bad får vänta, Sigrid går först för att ge sin andra dotter mat. Men Kristina följer med, hon verkar ha fastnat på sin mamma.
Det blir en ganska kaotisk förmiddag. Alla måste bada och Snös skjul vägrar att bli rent hur många gånger de än tvättar det. Till slut, när eftermiddagen är här blir det lugnare. Medan Sigrid och Johannes äter tillsammans så är det dags för Snö att lämna oss. Farväl Snö, nu har vi bara Fyrklöver kvar… 😢
Efter Fyrklövers död så börjar Kristina hosta, och Sigrid och Erik blir oroliga. Men när kvällen kommer blir Kristina ett småbarn, och hon skrattar med sin pappa. Hon har egenskapen klängig.
Sent på kvällen, när Kristina ligger i sin säng, börjar hon hosta igen. Hennes föräldrar skyndar dit, men det är försent. Hon är redan död. Familjen är förkrossad, varför var just deras barn tvunget att dö? Margareta blir förvånad, hon har aldrig varit med om att en familjemedlem har dött förut. Hon ställer sig och skriker - hon hade ju längtat efter att Kristina skulle bli tillräckligt stor för att kunna leka med. Trots sorgen måste Sigrid och Erik se till att få sina två barn i säng. Johannes är tyst, han minns mycket väl när Marit dog. Snart somnar barnen ändå, men Sigrid och Erik ligger vakna tills långt in på natten.
Johannes fortsätter att vakna på natten. För visst är det något under hans säng? Hans föräldrar säger att det bara är i hans fantasi, men Johannes tror inte på det. Det är ett monster under sängen. Varje natt har han svårt att somna om, då kommer mardrömmarna. Johannes får helt enkelt gå upp och ta lite att äta, men rädslan för vad det nu är finns kvar.
Senare under morgonen så upptäcker Sigrid att hon är gravid.
Dagen fortsätter, det finns sysslor som måste göras och lek som väntar för Johannes och Margareta. De två syskonen fortsätter att leka och ha roligt tillsammans.
När Sigrid hämtar ägg i hönsgården, så hittar hon till allas stora förvåning ett orange ägg. Aska har inte fått något djurgodis, så jag har ingen aning om varför hon la ett sådant.
På kvällen sitter de tillsammans och äter middag, men Margareta är så trött så hon somnar innan den är klar, och Sigrid tycker det är bättre att äta borta vid bänken istället för med resten av familjen.
Efter maten så bär Sigrid sin dotter till hennes säng och nattar henne där. Det dröjer inte många timmar innan Johannes vaknar av ljud under sängen, men den här gången försöker han somna om. Det är inte lätt.
Dagen fortsätter och når till sist sitt slut, men efter att alla har lagt sig dröjer det inte länge innan Sigrid ska föda. Snart är flickan Karin Eriksdotter född, men hon hinner knappt öppna ögonen innan hon blir slapp. Sigrid överlevde, men inte lilla Karin. Snart har alla vaknat och förstått vad som hänt, och de står där ledsna och chockade. Det blir inte mycket sömn för någon av dem den natten.
Sigrid och Erik har nu förlorat 4 av 6 barn.
Margareta är den som lägger sig först, men Sigrid, Erik och Johannes är hungriga, så innan de försöker sova igen äter de lite. Till slut sover alla igen.
Mitt i natten vaknar givetvis Johannes av monstret under sängen. Samtidigt så kommer Liemannen för andra gången under natten, det är Askas tur att gå vidare. Johannes förstår att något är på gång och rusar ut för att se vad som händer. När han kommer fram får han syn på Aska med Liemannen och förstår vad som kommer hända. Utan att kunna göra något ser han hur Askas själ försvinner iväg i natten. När Liemannen är borta blir det helt tyst, tystnaden omfamnar gården. Då går Johannes in i huset igen.
Förresten så är Sigrid gravid igen, jag glömde det.
En vinterdag år 1313 är det dags för Margareta att bli ett barn. Eftersom det tydligen är omöjligt att baka tårtor med tomtegenskapen bortkopplad får Sigrid, som vanligt, åka ner till den lilla byn för att baka den där. Men precis när hon är framme så får jag ett meddelande om att det BRINNER. Eftersom jag inte kan se någon eldsvåda någonstans, så antar jag att det brinner hemma på gården… Resten av familjen får genast komma ner till Sigrid, men eftersom man inte kan åka någon stans när det brinner så är vi fast här. 😕
Jag säger ju det, 13 är ett otursnummer!
- Redigerat 2023-05-16 17:18 av Signur123
Finns det någon som vet vad jag kan göra för att åka hem igen?
Ja, Margareta får helt enkelt åldras där. Hon har nu egenskapen hetlevrad.
Efter det så är elden tydligen släckt, så alla kan åka hem igen. Där hemma är konstigt nog allt som vanligt. Inget har blivit förstört av elden, så det är ju bra. Men jag säger bara det, den trettonde dagen av utmaningen dör Jönis och 1313 börjar det brinna och vi kan inte ta oss hem för att släcka den. Det är ett otursnummer, helt klart.
Nu behöver Margareta också hjälpa till på gården, men det finns fortfarande tid för skoj. Dock går det inte så bra när hon ska mjölka Lerpöl, all mjölk spills ut. Margareta gosar lite med Fyrklöver istället, förhoppningsvis kommer hon bättre överens med familjens ko i framtiden.
Senare, när Margareta samlar in ägg från hönsgården, så får vi våra första kläckbara ägg! Enda problemet är att det finns en höna och det är två ägg, vilket betyder att ett av äggen inte kommer klara sig… Så jag antar att det betyder att det behövs en till höna nu.
På natten händer det igen. Den här gången väcks både Johannes och Margareta av monstret under sängen… Jaha, det är bara att göra det bästa av situationen. Syskonen får ta tupplurar med ständiga avbrott av att ha drömt en mardröm resten av natten.
Problemet med äggen är löst, den nya hönan Höst tar hand om det andra ägget nu. Egentligen tycker jag att Istapp kunde ha haft båda, det är ju trots allt hennes. Jag är helt säker på att en höna kan ruva flera ägg, men här så går det tydligen inte. Men hursomhelst så är det löst nu.
- Redigerat 2023-05-19 17:04 av Signur123
Det gör hon, Ragnhild överlever.
Senare under dagen tar Erik med sig Johannes och Margareta till marknaden, där köper de två fiskar och två flaskor med mjölk, som inte ser ut som vanlig mjölk… Johannes tycker att det är onödigt att köpa fisk, han kan ju fånga en själv. När de kommer hem igen så går han för att fånga en egen fisk.
Erik mjölken och fiskarna till Sigrid, och hon tar och dricker mjölken direkt. Efter att hon druckit den första, som såg väldigt svart ut, så får hon konstigt nog lysande ögon… Sigrid dricker den andra direkt därefter och det försvinner, istället börjar det skimra runt hela henne…
Samtidigt lyckas Johannes äntligen fånga en fisk, och han rusar hem får att även han ge den till mamma, och Sigrid blir förstås glad över det.
- Redigerat 2023-05-28 19:42 av Signur123
Det här är vad som möter Sigrid när hon senare klipper Fyrklöver. Liemannen. Så nu finns det bara ett djur här på gården…
Sigrid är gravid igen.
Margareta känner sig övergiven av Sigrid ( hon är avundsjuk på sin lillasyster som får så mycket uppmärksamhet) , och precis efter lamans bortgång bestämmer hon sig för att förklara för sin mamma vad hon tycker. Sigrid blir inte glad, men Margareta fortsätter att vara arg även senare. Det tycker inte Erik är okej och det är han noga med att förklara för sin dotter.
Snart kommer Johannes och försöker muntra upp Margareta, jag vet inte riktigt om han lyckades.
Undertiden Johannes och Margareta pratar har Erik en trevlig pratstund med sin andra dotter, Ragnhild, som ju egentligen är anledningen till att Margareta är arg. Jag håller inte riktigt med, under större delen av dagen hade jag glömt bort att Ragnhild fanns. Så jag överger dig inte, Margareta, du är ju arvtagaren.
Margareta fortsätter att vara arg, men försöker lugna ner sig och leker tittut med Ragnhild. Under tiden får jag syn på hönsgården, där det helt klart händer något. Fjädrar flyger omkring. Det visar sig att det är Eld som försöker jaga bort en räv. Tyvärr lyckas han inte och räven får med sig ett ägg. I några fruktansvärda sekunder tror jag att det är det kläckbara ägget, men det är det som tur är inte. MEN DET KLÄCKBARA ÄGGET ÄR FÖRSTÖRT. 😭
Antingen av striden eller för att det blev för att hönorna inte var där tillräckligt ofta. Troligtvis det första, jag har sett till att det alltid är en höna där inne.
Jag brukar lägga in kläckbara ägg en stund i kylskåpet - typ en dag eller så innan jag lägger ut det till hönorna. Vet inte om det är en glitch som fortfarande finns eller inte men kläckbara ägg förstörs lätt när de ligger och sen städas de bort.
#131: Tack, det hade jag aldrig kommit på. Man tänker ju att äggen ska hålla sig varma och inte tvärtom.
#132: Jag vet. Jättemånga ägg förstördes och simmarna städade bort dem automatiskt hela tiden så jag fick aldrig några kycklingar. Sen la jag in dem i kylskåpet innan jag la ut dem för att ruvas och då höll de sig bra ända tills kycklingen kläcktes. Tror att det var en vanlig glitch ett tag. Men ibland är det så fortfarande även fast det ibland kan funka direkt. Så testa kylskåpet och sen hönshuset.
Snälla, finns det något fusk för att få upp betyg? Jag behöver det verkligen!
- Redigerat 2023-06-12 15:55 av Signur123
Inget fusk vad jag vet. Men MC command ska kunna fixa det tror jag
#135: Tack, jag ska se om jag kan hitta någon modd då jag tänkte försöka utan mc.
#136: på Carl-sims4- guide-n hittade jag detta
först måste du aktivera: testingcheats on.
Sedan
School Cheats
Raise a Sim's grades with "careers.promote gradeschool" or "careers.promote highschool". You can lower them as well with "careers.demote gradeschool/highschool".
#137: Ååhh tack jag har inte orkat ladda ner någon modd (eftersom att det verkar som att den behöver en upppackningskänst eller vad det nu heter) men det här kan lösa allt!😃 Tack så jättemycket!!
Nu har Johannes A! 😁
Jag tittade bort från spelet i någon minut för att skriva föregående inlägg, och när jag kommer tillbaka möts jag av det här. Det var natt och alla låg och sov, men det började åska och regna och då bestämde sig tydligen Johannes och Margareta för att gå ut och ha en pratstund, sådär mitt i natten.
Margareta går och lägger sig igen, men inte Johannes inte. Vad är bättre än att ta ett välförtjänt bad en stormande natt? Mycket om du frågar mig, men Johannes verkar gilla att vara uppe tidigt och tvätta sig, och inte ska väl lite regn få hindra honom?
Lilla Ragnhild kan inte komma till ro i ovädret, och det dröjer inte länge innan nästan hela familjen är vakna, igen. Margareta och Erik försöker trösta henne, men det funkar inte. Inte ens efter att Sigrid gett henne ett efterlängtat bad (Johannes var klar) så slutar hon vara ledsen. Mamma Sigrid ser inte så där jätteglad ut.
Efter att Ragnhild fått mat blir hon glad, och då inte bara lite. Men den stressiga morgonen slutar inte där, för då ska Sigrid föda för åttonde gången!
När stormen lugnat sig och ett lätt regn faller över gården, så är Magnus Eriksson född.
På något konstigt vis lyckades Erik missa det hela, när han inser att Sigrid har fött deras åttonde barn rusar han in i huset alldeles panikslagen. Men när han förstår att allt gått bra, att både Sigrid och bebisen lever, lugnar han sig en aning och hälsar på sin lille son.
Även Johannes och Margareta kommer lite sent, men Margareta är inte sen med att vara framme hos sin lillebror. Hon är väldigt glad över att ha fått ett syskon, till skillnad från sin äldre bror. Kanske är Johannes rädd att hans älskade syster kommer tycka mer om Magnus än om honom, men han gör sitt bästa för att dölja sina jobbiga känslor. Trots allt så är han ju glad att allt gick bra.
Ragnhild gillar Magnus. 💕
Ett åskoväder bryter ut, men sysslorna måste fortsätta och Margareta blir tvungen att mjölka korna, medan Johannes och Ragnhild sitter inne och leker. De hade helt enkelt inget annat att göra just då.
Kvällen kommer, men precis när alla lagt sig börjar Magnus gråta, så det dröjer en liten stund till innan alla sover. Men sedan sover alla, och under natten slutar åskan.
Men mitt i natten väcks de av lille Magnus igen.
- Redigerat 2023-07-06 16:44 av Signur123
Under fredagen blir Magnus ett spädbarn! Han har egenskapen intensiv.
Senare under dagen är åskan tillbaka, och till min stora förskräckelse slår blixten ner i hönshuset de kläckbara äggen är!!! 😱 Men ägget som träffades KLARADE SIG. Så jag hoppas att det kommer kläckas och bli en riktigt mäktig höna eller tupp. Tyvärr var det redan lite dåligt (Istapps fel, hon vägrar ruva ägget. Höst är upptagen med det andra, vi hade tydligen två) men jag hoppas att det kommer klara sig.
Förresten, året är 1315. Jag glömde säga det.
Under dagen växer Dag och Natt upp till hönor, med väldigt passande färger. På första bilden är det Natt och på den andra Dag.
Förutom det så turas Sigrid, Magnus och Ragnhild om att driva mig till vansinne. Först vägrar Sigrid mata Magnus men när hon väl går med på det, så vägrar han äta… Men efter en evighet så äter han ända.
Senare vägrar även Ragnhild äta trots att hon blir allt hungrigare ju längre tiden går… Den ända ursäkten är väl att deras pappa dött under natten, men dom behöver inte svälta ihjäl sig för det.
Till sist kommer jag på att jag har SSO igång bredvid - och datorn klarade nog inte av att köra två så pass stora spel samtidigt. Så när jag stängde av det, och det löste sig.
Johannes har precis kommit fram till den lilla sjön för att se om han kan fånga någon fisk, när han plötsligt känner sig iakttagen. Är det någon där? Nej, han är helt ensam. Men trots att han vet det, så kan han inte bli av med känslan av någons närvaro. Det känns inte hotfullt, inte ett dugg. Kanske är det Erik som vill få se sin nu stora son en sista gång?
Jag har helt och hållet glömt bort denna skatt, och nu kommer det tydligen en fogde för att ta saker istället. Lite konstig fogde får jag väl säga…
Jag han betala i sista sekund, men var rädd att fogden inte skulle försvinna. Såååå jag använde mina bundsförvanter mördarkaninerna, så nu är fogden "röjd ur vägen". 😇
Nu är det klart att både Johannes och Magnus överlevde att åldras upp.
Mitt i natten vaknar hela familjen av att Johan gråter, och Sigrid skyndar sig upp så att de andra inte ska hinna vakna till för mycket. Men de hinner inte sova länge innan Johan gråter igen.
Jag tycker ändå att han är rätt så söt, men Magnus verkar inte hålla med. Han är inte så glad över att ha fått ett nytt syskon.
Johan vaknar ännu en gång, och Sigrid går upp för att se efter honom. Trots att Johan väck dom tre gånger så är hon glad, för han lever ju - och det är inget att ta för givet.
Det har hon så rätt i, livet kan ta slut fort. Och det är vad det gör när Sigrid lägger sig för att aldrig stiga upp igen.
(Jag vet att hon ligger på golvet på bilden, men det går inte att få simmarna att ligga kvar i sängen när dom dör.)
Generation 1, Sigrid och Erik
Tillsammans fick de nio barn, varav fem lever i skrivande stund.
Erik blev 30 år gammal och levde mellan1287 och 1316.
Sigrid blev 31 år gammal och levde mellan 1287 och 1317.
Första generationen är nu över, arvtagaren (Margareta) kommer ta över helt när hon är tonåring.
Sorgen är stor på gården, och även om det finns tid för lek frö Ragnhild och Magnus så är det helt annorlunda för Johannes och Margareta. De kämpar med att både deras småsyskon och djuren ska må bra, och det blir inte mycket tid över.
Och det är inte lätt när småbarnen lägger sig tidigt men vaknar av Johans gråt…
Johannes och Margareta hjälps åt att laga mat, men jag tycker mest det ser ut som att hon bara står och klappar i händerna och hejar på. Men det är väl alltid något, lite pepp behövs. Mitt i allting bestämmer sig Storm för att det är passande att hota om att sticka. Och ja, visst kan jag förstå att hon inte fått så mycket omtanke på sistone, men de stackars barnen har just förlorat sina föräldrar!
Förmiddagen blir väldigt stressig, det ät nämligen söndag och det viktigaste (däribland att hindra Storm från att sticka) hinner precis bli klart innan det bär av till kyrkan.
Kyrkan var väl inte det ställe där någon var så jättesugen på att vara just då, men lever man på medeltiden så gör man. Magnus SOMNAR till och med under gudstjänsten, men vaknar snart igen. Han ser allt annat en nöjd ut.
Efter gudstjänsten åker Margareta hem tillsammans med Ragnhild, Magnus och Johan, men Johannes stannar kvar. Han går och säljer en del grödor, mer orkar han inte innan han blir tvungen att åka hem och sova.
Det är höst nu. 🍂
Jag hade hoppats att natten skulle bli lugn, då Johannes inte verkar ha fått så mycket sömn natten innan… Men den började allt annat en lugn.
Magnus vaknar och har drömt en mardröm, så han väcker Margareta. Det precis efter att Johannes vaknat av ljudet från mössen, och han för för sig att han ska gå och tvätta sig. (Det får du göra imorgon!) Jag skickar Margareta i säng igen, och när jag tänker på vad jag ska göra med den ledsna Magnus hör jag ett väldans kackel bortifrån hönshuset, räven har tagit ett ägg igen. Den här gången var det inte Kitsune, utan en annan räv som heter Felicity. Som tur är verkar ingen höna ha kommit till skada.
På måndagskvällen sitter Margareta, Ragnhild och Magnus och pratar, och Margareta berättar en historia. Idag har Johannes varit iväg ett tag, men det bryr sig de tre yngre syskonen inte så mycket om.
Ragnhild sitter kvar och umgås även efter att Magnus gått och lagt sig, det borde hon också göra. Efter ett tag sp har alla lagt sig.
Dagen därpå vaknar Johan först, och han roar sig med att krypa runt och titta på saker och leka. (Ja, han sov på golvet.) Men när han blir hungrig är det inte så roligt längre, så han väcker storebror Johannes. Han hjälper Johan att äta lite mat, äppelmos. Johan var inte säker på om det var gott eller inte, men det kan ha berott på att han fick skeden i näsan istället för munnen.
- Redigerat 2023-10-20 16:12 av Signur123
Under eftermiddagen kommer åskan tillbaka, och småbarnen som var ute och lekte skyndar sig in igen. Under tiden hotar Storm med att rymma, igen. Margareta har inget annat val en att gå ut i regnet som öser ner och åskan som mullrar för att sköta om henne. Och när hon gör det kommer även Lerpöl och säger att hon tänker sticka. Jag skulle uppskatta om korna visade lite respekt för att det är ett BARN som ensam sköter om dom.
Det dröjer inte länge innan Moln gör samma sak… Senare kommer också Katarina Karlsdotter, som det är bestämt att Johannes ska gifta sig med. Dom två kommer bra överens och verkar trivas i varandras sällskap. Det behövs verkligen en sim till här, det är fullt upp överallt. Johan är hungrig, och den här gången får han smaka ärtor, och Johannes lyckas pricka munnen. Sedan måste Johan få sig ett bad…
Trodde jag. Han gick tydligen tillbaka igen. Men jag och Margareta ska säga honom ett sanningens ord! Vi har faktiskt betalat nu så han kan ta och gå härifrån! (När Margareta skrek åt honom så maxade hon komiskt nog umängesfärdigheten, en liten detalj bara.)
Snart ger han mig inget annat val, jag såg allt att han försökte smita iväg för att sno något. Alltså, titta på Margaretas min… Om blickar kunde döda, säger jag bara.
Blickar kan inte döda, så länge de inte kommer från en basilisk. Fogden smiter i väg för att ta något så fort Margareta vänder ryggen till, stöld kallar jag det.
Han ger mig inget annat val! Till mitt och kaninernas försvar kan jag säga att det hade varit extremt orättvist om han hade tagit våra saker nu när vi faktiskt hade betalat.
Margareta tyckte inte om hur det slutade, men men… Vad ska man göra? Han hade väl ändå blivit straffad för att ha tagit våra saker… Och blivit av med jobbet, hoppas jag iallafall. Men nu fick han inte chansen…
Det gick inte, Margareta fick gå in igen. Men inte innan hon gett Liemannen en ilsken blick, som jag tyvärr inte hann fånga på bild. Helt plötsligt kommer Magnus ut, jag tycker att han är lite för liten för att se döden… Han hade tydligen en mardröm, så gick han upp och möttes av det här. Stackarn, gå och lägg dig igen. Det är hög tid för honom och Margareta att gå och sova.