The Sims iFokus

The Sims

Etikettts3-expansioner-med-mera
Läst 5514 ggr
Loveradio
0

The Sims 3

Jag har hittills bara spelat The sims 2. Och 1:an då  Tungan ute

Har The Sims 2, Arbetsliv, Nattliv, Djurliv och några prylpaket.

När jag köpte The Sims 2 (för några månader sen) så valde jag mellan den och 3:an men då jag läste att många föredrar 2:an då det skulle vara roligare och enklare och ha mer expansioner så valde jag 2:an.

Jag älskar 2:an men nu har ju 3:an fått fler expansioner och jag är riktigt sugen på att testa Husdjur.

Så är det värt att köpa 3:an? :) och visst måste man ha grundspelet The sims 3 innan man köper expansioner? Och när grundspelet är installerat så kan man väl installera expansionerna i vilken ordning man vill?

Edit: Ändring sker på sidan och kategorier sätts ihop därför flyttar jag din tråd till "Ts 3 - Expansioner & Prylpaket" / Pandiz sajtvärden

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[SallysPigge]
0

Ja det är värt det.

Och det spelar ingen roll i vilken ordning du installerar expansionerna

Loveradio
0

#1 Motivera gärna varför ;)

Okej bra!

Mitchika
0

Okej, motivera för och emot… här kör jag!

The Sims 2 (med expansioner) är min eviga favorit av spelen, då det innehöll allt jag kunde begära av ett spel som skulle uppfylla den funktionen för mig. Jag kunde styra i stort sett allt till 100 %, göra filmer riktigt bra och få allt roligt att hända. Legacyfamiljer, nedladdat innehåll och massa expansioner med roliga tillbehör gör det bara bättre.

Kontrollen av kvarteret var det bästa med Sims 2, enligt mig. Jag skapade mig gärna ett eget kvarter med familjer som jag styrde i olika omgångar och skapade tillsist en egen levande stad med folk. Personer som jag kunde sitta och fundera över när jag inte ens spelade, hur jag skulle göra. Vem som skulle gifta sig med vem, drama etc.

Husdjuren lyste bara upp det hela ännu mer enligt mig (avlade fram ca 30 hundvalpar på ett par hundar bara för att det var skoj) och Livet i Lägenhet gjorde det hela perfekt, enligt mig. Jag hade svårt att tro att Sims 3 skulle kunna vara mycket bättre.

Jag köpte Sims 3 först när det kommit ut och jag ska vara ärlig. Det SÖG. Fullständigt uselt! Skapa en Sim var jättekul och jag spenderade över en timme på att skapa mina första två simmar. Jag flyttade in dom i deras hus och började. Sökte jobb, undersökte det nya jobbsystemet och påbörjade deras färdigheter.

Dom nya färdigheterna var intressanta, förbättringarna på dom gamla färdigheterna var också skoj och dom få nya aspekten var spännande. I ca 5 timmar. Sedan satt jag där och kände som om jag gått tillbaka till Sims 2 originalspelet igen, utan expansioner. Tråkigare än ord kan beskriva det. Jag blev jättebesviken och bytte tillbaka till The Sims 2 istället.

Besvikelsen av att man inte kunde styra kvarteret som förr heller var ENORM. Man kan byta mellan familjerna, men dom andra familjerna fortsätter att spela på sig själva automatiskt och befodras, byter jobb, gifter sig, får barn, skiljer sig etc. helt på egen hand. Jag ser fördelen och det roliga med det, men att få kontrollera kvarteret som jag gjorde i Sims 2 var något av det bästa..

I nutid ÄLSKAR jag The Sims 3. Expansionerna har gjort spelet magiskt och jag kan spela hur mycket som helst utan att riktigt tröttna. Mumier, Simbotar, spöken, hundar, katter, hästar, enhörningar, vampyrer och karriärer som brandman och spökjägare upptar mitt liv nu för tiden.. XD

Så mitt råd till dig är att om du ska köpa Sims 3, köp expansionerna till det. Ju fler, desto bättre. Men tänk på att det likväl är stora skillnader mellan Sims 2 och Sims 3.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Loveradio
0

#3 Tusen tack för din analys! Glad

Jag kan förstå det där kontrollbehovet man har och besvikelsen av att man inte kan kontrollera grannskapet som i Sims 2! Låter lite tråkigt :/

Men det låter ju bra att du älskar spelet nu Glad när det kommit roliga expansioner osv. Okej, jo jag ska nog köpa Husdjur samtidigt. Är sååå sugen på att spela det då jag har hört så mycket gott om det.

Spelar du fortfarande 2an ibland eller är det bara 3an som gäller nu?

[SallysPigge]
0

Órkar inte skriva ett sådant utlägg.

Men jag tyckte oxå att Sims 3 sög i början kände mig jätte besviken och tyckete jag gjort ett nerköp. Men nu älskar jag det, fick ge det tid.

Men ska faktiskt installera Sims 2 snart för man saknar det ändå ibland. Vill bli lite nostalgisk. :-D

Mitchika
0

#4 Det var ett rent nöje, det var riktigt skoj att jämföra spelen och tänka tillbaka lite. :)

För min del var det en stor förlust… det är skoj med nya grannar, att dom får barn och så, men jag skulle hellre vilja kontrollera det själv. Man kände sig lite mer som gud över en hel värld på det sättet. >:D

Åh ja, nu står spelet högt på min lista. Med många expansioner så finns det så mycket att göra där. Även när man tycker att man är klar så kommer man på nästa grej att hitta på.

I husdjur tycker jag att hästarna hade störst inverkan på spelet. En gång försvann min familjs hund ut i kvarteret och kom inte tillbaka på flera dagar… XD Jag glömde fullständigt bort den, tills dess att min sim ryckte ut på Spökjägaruppdrag och hamnade på tomten där min hund nu höll till. Då kom jag ihåg den och beordrade den att gå hem.. XD

Om tiden hade räckt till så hade jag spelat bägge delarna, men dygnet har så få timmar… :(

Loveradio
0

#5 Okej Glad jo men det låter som man liksom måste vänja sig vid spelet först innan man tycker det är kul.

#6 Haha Skrattande stackars hunden. Hur är det med djuren egentligen? Vilka djur finns det och vad kan man göra med dom? Har man hästarna i ett stall? Berätta gärna lite Glad

Jo det är synd!

Mitchika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Ja, men hunden verkade så nöjd så! :D Hon hade massa nya bästa vänner när hon kom tillbaka, så hon var jätteglad. Katten blev däremot överlycklig över att ha hunden tillbaka, då hon varit ensam utan byrackan. :)

Det finns alla möjliga slags djur! Dom enda husdjur man kan ha och styra som simmar är hund, katt och häst. Sen finns det även fågel, sköldpaddor, ödlor, alla tänkbara slags gnagare och mera som mindre djur. Likt det i Sims 2, man har dom i terrarium/burar och kan döpa dom och leka med dom.

Det som är roligare är att man kan fånga sällsynta och vanliga vilda djur och ha som egna husdjur! Fåglar, till exempel. Då kan man fånga kråkor, även om jag misslyckades med det. Däremot lyckades min sim fånga en fin ara i Kina som han tog med sig hem. Familjens nyaste kompanjon. :)

Hundarna och katterna kan inte ha jobb längre, trist nog. Däremot kan dom lära sig jaga! Jag har bara lärt mina hundar jaga, då jag inte har så många katter. Då spårar dom rätt på olika värdesaker, som ädelstenar, rymdstenar och olika metaller. Samtidigt kan dom hitta unika föremål, som jag tror bara hundar (eventuellt katter också) kan hitta!

Men hundarna kan lära sig roliga trick, som sitt, ligg, spela död och liknande precis som i Sims 2. Katterna är jag osäker på, har mest hållit på med vovvar, som sagt.

Hästarna är roliga. Väldigt, väldigt roliga. Man har dom på tomten, antingen med box eller utan. Jag hade en häst som bara hade hö, en vattenho och en saltsten och den mådde utmärkt. Men man kan köpa till boxar och placera på sina tomter, där man kan ha sin häst. Det är skönt att stänga in den om man har trädgård, då hästarna har en tendens att äta på ens odlade grödor.

Man kan även ta hästarna till ridbanor och träna dom i snabbhet och hoppning, för att sedan tävla. Ju fler segrar ens häst har i dom högre nivåerna (avancerad och internationell nivå) desto värdefullare blir deras avkommor. Vill man kan man bygga egna hoppbanor.

Som extra bonus kan man dessutom ha Enhörningar! Det är inte alls lika häftigt som varulvarna i Sims 2… jag är jättebesviken där med, men… jag har lärt mig gilla Enhörningarna en aning i alla fall.

Bilden nedan är en gård jag har byggt från grunden, där bor min Sim och hennes familj, med fyra hundar, en häst och en enhörning! :D

Loveradio
0

#8 Åh det låter ju jätteroligt, speciellt hästarna Skrattande Synd att hundarna inte kan få jobb, men att man kan lära dom att jaga låter kul!

Jättefin gård du har byggt! Glad

[lejdyga]
0

#9 Vet inte om hon har sagt det här men…  jag ger dig ett litet tips : På the sims 3 husdjur finns det enhörningar, den kommer  till dig om du är bästis med tre djur och du har djurälskare  på din sim. Man märker offtast  enhörningen med att det kommer mån sken  över en tomt eller en amälntomt!. ;)  pc det finns vildhästar

Mitchika
0

#9 Det är riktigt skoj, jag lovar! :D Jo, den delen är lite trist. Jag hade hoppats på att djuren skulle ha mer avancerade karriärer i Sims 3, men istället blev det inga alls…

Jagandet är rätt kul. Min ena hund drar alltid upp en massa gigantiska meteorer i min trädgård…

Tack! :) Det är rätt mysigt att bygga såna gårdar. Får mig nästan att önska att man kunde ha fler djur än bara hästar (kor och grisar) men jag skulle garanterat tröttna på dom efter några minuter… XD

#10 Det är inte direkt ett månsken, det är mer som ett konstigt regnbågsmoln.

Loveradio
0

#10 Okej Glad häftigt

#11 Åh ja kor, grisar och får skulle vara kul Skrattande Då skulle man ju kunna valla fåren med hunden. Fast man kanske skulle tröttna som du säger.

Ska köpa ny laptop om några dar och då ska jag köpa The sims 3 och husdjur direkt! Kommer nog inte ha någon kontakt med omvärlden på ett tag Oskyldig

[lejdyga]
0

#12 Kul att du ska köpa pets!  :D

[SallysPigge]
0

#12 Ett tips, laptopp är ingen bra speldator, så kolla ordentligt med dom i butiken om vad den klarar så du inte sitter där med ett sims 3 som du inte kan spela. Köpte själv en stationär dator just för att sims 3 segade så på laptoppen.

Loveradio
0

#14 Jo jag vet, ska kolla upp det.

Mitchika
0

Bra tips där av #14! :)

Min laptop har nu ca 6 år på nacken och kan spela Sims 2 med alla expansioner + prylpaket utan mycket krångel. Grafiken går att diskutera och laddningstiden när man ska någonstans är rätt lång, men det funkar bra och krånglar i stort sett aldrig.

Dock skulle jag aldrig våga installera Sims 3 på den, då skulle den definitivt däcka… XD Ska kanske tillägga att min laptop inte har internet heller, då den huvudsakligen används som skrivdator och designdator.

Min stationära är min huvudsakliga speldator. Den är stor, dammar, låter lite, men kör spel som en dröm. :D