The Sims iFokus

The Sims

Etikettvärldskaparverktyget
Läst 5970 ggr
Luisa
1

Hjälp??

Hej!

Jag håller på med min egna värld och måste bara fråga ett par saker…

1.När jag ska tex sätta ner tomt osv står det du måste lägga ett lager först… vadå för lager?

2. Kan man e sin värld uppifrån?

detta var vad jag undrade just nu :)

Edit: Ändring sker på sidan och kategorier sätts ihop därför flyttar jag din tråd till "Världskaparverktyget" / Pandiz sajtvärden

myismyname
1

1. Om du tittar längst till vänster på skärmen ser du ett fönster som heter "Världlager". I det fönstret står det först Dittvärldnamn.world och sedan Globalt lager. Högerklicka på Dittvärldnamn.world och välj "Lägg till lager". Lager är smidigt om du vill samla exempelvis alla träd på ett särskilt ställe. Tar du bort ett lager tar du bort allt du lagt på det lagret. Det är ett lätt sätt att organisera din värld! Om du någon gång provat använda Photoshop, Gimp eller något liknande så kan jag säga att lager fungerar ungefär på samma sätt där som i Världsskaparen.

För att byta vilket lager du har aktivt (d.v.s. vilket lager du arbetar på) högerklickar du på det lager du vill ha aktivt och väljer "Aktivera lager". (:

2. Ja, det kan man. Genom att trycka in scrollhjulet på musen och flytta på muspekaren kan du vrida "kameran". Håll in scrollhjulet och flytta muspekaren neråt för att se världen uppifrån. Du kan behöva zooma ut också för att se hela världen (med scrollhjulet eller + och -)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Luisa
1

Jaha ok tack :)

Men min värld har inget namn… måste jag spara det först innan jag kan lägga till ett lager eller? för det står bara globaltlager :(

myismyname
1

Står det ingenting ovanför Globalt lager? Det är möjligt att du måste spara först - testa det. :)

Luisa
1

#3 tack jag hittade det och har nu lagt det där lagret :)

Men en sak förstår jag inte… varför får man inte se vilka träd eller saker man lägger ner i staden?

Och vad ska jag söka på för att hitta bron? jag sökte på det men det kom inte upp något? :/

[SallysPigge]
1

#4 Då har du förmodligen inte klickat dit dom ordentligt.

Om du tex ser imenyn med träd och väljer ett. klickar på det så du får fram trädet, sedan måste du klicka fast trädet annars försvinner det igen.

Luisa
1

#5 aha ok tack :)

Hur tar man kort  (screenshot)? asså mina vägar verkar vara onormalt stora… eller ska det vara så?

myismyname
1

#4 Sök på "bro" bland föremålen så borde det komma upp några stycken (olika många beroende på vilka expansioner du har). ^^

#6 Du kan inte ta en screenshot inne i själva Världsskaparen vad jag vet (om du inte använder print screen-knappen på tangentbordet) men om du går in i Ändra i spel-läge kan du ta en screenshot som vanligt (genom att trycka på C). :)

myismyname
1

Angående vägarna så finns det bara en storlek på dem, så de är med största säkerhet inte onormalt stora. Du kanske har gjort en liten värld helt enkelt? :)

Luisa
1

#7 det kommer inte upp något alls när jag skriver bro :/ och jag har inga expansionspaket alls :(

#8 Ja jag gjorde nog en för liten värld helt enkelt men jag är ganska nöjd med hur jag fixat det så kan jag göra så att jag förstorar gränsen på hur mkt land man kan ha?

myismyname
1

#9 Vilken ruta skriver du i?

Du kan importera en ny höjdkarta i en annan storlek, men då måste du börja om med formandet av världen. Jag tror att allt du placerat ut i världen försvinner också, men jag är inte säker (har inte testat, men även om det inte försvinner så borde det ju hamna rätt knasigt). Så vitt jag vet är det enda sättet att göra världen större, men jag kan ha fel. Googla lite eller skriv på Sims3-forumet och se om någon vet ett annat sätt.

[SallysPigge]
1

#10 Tror oxå att man tyvärr får börja om. Men som du säger vi kan ha fel.

Luisa
0

#10,#11 tack så mycket för att ni hjälper mig! :D

Jag skriver bro i rutan bredvid min världsnamn.word… och där står det spelföremål effekter osv… men när jag köker blir det helt tomt :(

Kan man inte spara denna höjd karta och sedan ta en stor värld ist för denna? ska prova det för annars tar vägarna typ upp hela världen XD

myismyname
0

#12 Konstigt… Testa att bara bläddra bland föremålen istället för att söka. Det borde finnas någon bro där!

Det är storleken höjdkartan som avgör storleken på världen. Har du testat klicka på Visa -> Visa blockgränser (eller något sådant)? Då kan du se hur mycket plats du har att "bygga" på. Tyvärr tror jag inte att det finns något sätt att förstora den värld du redan gjort, men med lite tur kan det finnas plats att bygga ut din värld åt sidorna.

Luisa
0

#13 nej det verkar inte finnas en ända bro :/

Jag sparade min värld som ny höjdkarta och klickade på large och då blev det bara större världsyta men allt jag gjort blev kvar :D

Har en till liten fråga Oskyldig

Vart tycker ni är bäst att lägga ner ''tomtar''? i ändra spel eller världskaparen? och om det är i världskaparen så hur mkt tycker ni den minsta tomten borde kosta? (1000,2000…?)

myismyname
0

#14 Smart! Jag tänkte inte ens på att man kunde ändra det på det viset! :D Kul att det löste sig!

Det beror lite på. I Världsskaparen är det lättare att göra tomter var man vill (i Ändra i spel-läge har man inte alls lika många möjligheter) och definitivt enklare ur den aspekten att man inte måste dra igång Sims för att kunna placera ut tomter, men å andra sidan är det lättare att kontrollera tomternas storlek (inte lika mycket räkna rutor) om man placerar ut dem i Ändra i spel. Det är nog en smaksak :) Själv tycker jag bättre om att placera ut dem i Världsskaparen.

Tänk på att det pris du skrivet i Världsskaparen läggs på det ordinarie priset för tomten. Välj själv vad du vill att tomterna ska kosta :) Mina minsta tomter (10x10, i "slumområdet") kostar inget extra överhuvudtaget, men då har de inte heller någon Vacker vy-bonus alls. Sen har jag några tomter som är rätt dyra (bland annat en privat ö) (: Välj var du tycker är lämpligt :)

[SallysPigge]
0

Själv lgger jag tomter i Ändra spel, tycker det andra är fippliare, eller vad man säger, är nog en smaksak. :-D

Skönt att det löste med att förstora världen. Men hur blev det då? Alltså med det du redan gjort, lade det sig i ena hörnet eller i mitten?

Luisa
0

#15 Tack :) Jag ska nog göra några tomtar i världskaparen och andra i ändra spel (när jag känner för det) :)

#16 Tack :) Det blev ungefär som det var fast större plats runt om så ja typ i mitten :)

När man ska göra centrum i sin stad… måste man göra tomtarna i värlskaparen eller kan man göra det i världskaparen?