försvunnen sim
En av mina simmar har försvunnit från menyn längst till vänster (den med allas ansikten) vilket innebär att jag inte kan markera den simmen. jag har prövat "reset sim" men det funkar inte!
Det låter lite märkligt. En sim ska inte bara försvinna sådär utan vidare…
Simmen har inte råkat dö, eller flyttat ut ur hushållet?
Alternativt, har du använt fusk och råkat radera simmen av misstag? Sånt händer. Fick du något konstigt meddelande från spelet innan simmen försvann?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
nej allt var som vanligt nät jag sparade och avslutade sist och nu när jag startade spelet var han bara borta. Han finns fortfarande kvar i vänlistan hos de andra två simmarna.
#2 Det där låter jätteskumt, ärligt talat…
Var han med i familjen från början då du skapade dom, eller var han en sim som flyttade in?
Jag kommer med en del vilda gissningar, då jag inte är säker på vad som kan vara orsaken. Kan kolla lite på nätet och se om det är fler som har råkat ut för något liknande och kommit fram till en lösning.
Under tiden, har du provat att ringa honom på vännerslistan och bjuda över honom?
Det har hänt mig också en gång. Hela familjen krachade coh var omöjlig att rädda. Det enda sättet att säkra sina familjer från såna här buggar är att spara staden som de bor i och ha som backup. Jag har alltid två filer sparade från olika tillfällen, en lite äldre och en nyare, som jag ersätter med tiden. På så sätt om det sker en sådan bugg kan jag bara lägga in en tidigare sparad version. Man kanske får spela om några "simsår" men det kan det vara värt. Speciellt om man spelar legacy och kanske kommit till 7:e generationen eller nåt.
Som #4 säger, problemet verkar vara lite mer komplicerat än så.
Det är ett relativt vanligt problem som kan uppstå och det finns flera lösningar. Dock är dom flesta lösningarna ganska komplicerade/avancerade och kräver Mods för att genomföras.
Jag har aldrig varit med om att en sim försvunnit, men det finns många fall på engelska sidor som jag kikat lite på nu.
Jag bara undrar, har du Destination Världen installerat?
jag har inte destination världen installerat. Jag har provat att klicka på honom i vänlistan men det går inte (inga interaktioner tillgängliga)!
simmen var med ända från början…
Jag har det installerat och det buggar mycket för mig när jag åker iväg på semester, så jag har i princip slutat. Kan det ha något med det att göra?
#6 & 7 Som sagt, jag kan inte rekommendera många lösningar då dom flesta lösningar jag hittar kräver att man har en Mod kallad Master Controller installerad. Jag har och använder den själv och den är ruskigt praktisk och användbar vid buggar.
Som kodex säger finns det risk att du kan behöva börja om för att få tillbaka simmen. Om du är bra på engelska kan du få länken till hjälpsidan jag tittade på när det gäller försvunna simmar och se om du hittar något du kan testa.
En lösning dom föreslog var att skriva in: resetsim *
Tydligen ska det reseta alla simmar i ens spelomgång, så det kanske fungerar. Jag rekommenderar att du sparar innan du testar, då jag aldrig testat det kommandot.
#8 Destination Världen kan påverka och orsaka så att simmar försvinner, men oftast orsakar det den "osynliga simbuggen". Dess porträtt finns kvar, men det är blankt och och simmen syns inte över huvud taget.
Dom flesta lösningarna för problemet ligger i mods, mer specifikt den mod kallad Master Controller. Master Controller designades huvudsakligen för att ge mer kontroll över spelet för att kunna fixa buggar och liknande problem som uppstår, då EAs patcher inte alltid hjälper för att lösa allting.
#9 Ja, det var den buggen jag råkade ut för. Simmen blev osynlig och sedan i nästa spelomgång så var hon borta. Vid det tillfället visste jag dock inte om resetsim, vilket har räddat ett par simmar sedan dess. Men den buggen inträffade som sagt i samband med bl.a. en resa.
ja det verkar inte bättre än att man får börja om…tråkigt bara när man kommit så långt med familjen! jag tar gärna länken till hjälpsidan om du har kvar den
#10 Resetsim brukar funka i såna lägen, men inte alltid. Sims 3 har många buggar och fel i sig och jag vet inte vad EA planerar att göra åt dom, ärligt talat. Om dom ens planerar att göra något åt det…
#11 Jag har länken! :)
http://simswiki.info/wiki.php?title=Game_Help:UI_and_Sim_Issues
Du kan läsa på lite och se om du hittar något som kan hjälpa. Det skadar ju aldrig att känna till lite mer om fel och buggar som kan uppstå. :)
Hade jag råkat ut för buggen hade jag använt Master Controller för att försöka fixa det. Tyvärr (eller kanske jag borde säga tack och lov) har jag inte råkat ut för den buggen och därmed aldrig fått chans att personligen testa ett sätt att reparera den.
kan man skaffa master controller i efterhand och hur gör man då i så fall?
#14 Det är en mod, som sagt. Mods är ett känsligt ämne för många, särskilt när man pratar core mods.
Det är ickeofficiella modifikationer av ditt spel, som kan orsaka både det ena och det andra om du inte är säker på vad du sysslar med. Det kan skada ditt spel lika mycket som det kan hjälpa det.
Master Controller är en så kallad core mod. Det är en mod som påverkar och ändrar i ditt spels grundfiler, vilket betyder att det kan orsaka rejält med skada om den felanvänds. Alla mods ska alltid användas med detta i baktanke och på egen risk.
Så först, innan man bestämmer sig för att installera och börja använda core mods, bör man fråga sig om det är värt det? Core mods ger kontroll över Sims 3 på ett sätt man inte kunnat tro innan, men är det värt att riskera att sabotera spelet och en massa sparfiler för det?
jag "löste" problemet genom att gå in på mina dokument - electronic arts - sims 3 - saves. och bytte namn på backup-mappen. Jag tappade ju visserligen ca 1 speltimme (sen min senaste sparning) men simmen är tillbaka! tack för hjälpen:)
#16 Lysande!! :D
Jag blir jätteglad över att höra det! Det är en metod jag också känner till, men det är inte alltid den fungerar. Jag är jätteglad över att det funkade för dig den här gången! :)
Får jag fråga, kände du till det här innan eller läste du det på länken jag skickade dig? Det finns nämligen en länk till en guide om hur man gör det på just den sidan jag länkade dig.
http://simswiki.info/wiki.php?title=Game_Help:Restoring_Backup_Saves
Jag är mest nyfiken, det kan vara värdefullt att försöka översätta sidan till svenska som en artikel om du fann den hjälpfull, nämligen! :)