Startar the sims - Hårddisken stänger av sig :O
Upptäckte ett problem innan idag. Skulle starta sims och hann fram till att börja ladda till att börja spela med familjen. Poff så stänger hårddisken av sig! Blev tvingad att starta om datorn, provat tre gånger nu och likadant varje gång. I söndags så installerade jag Hidden Springs och uppdaterade då till sista uppdateringen. Har inte spelat sedan dess vad jag kommer på. Kan det vara uppdateringen det är fel på? Har tidigiare haft lite problem vid uppdateringar.
Vänta, stänger hårddisken av sig? Eller är det så att du tror att det är vad som händer och datorn bara slocknar och stänger av sig?
Det kan bero på flera saker. Den huvudsakliga boven i dom här fallen brukar vara grafikkortet. Kan du ta reda på vilket grafikkort du har?
Min nästa fråga är, spelar du på en stationär dator eller på en laptop?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
1#: Det är hårddisken som stänger av sig, den där man stoppar in skivan i. Enbart den som stänger av sig, skärmen är på fortfarande. Jag har en stationär datorn. ingen aning med grafikkort och konstigt att jag skulle få problem med det nu.
#2 Okej, jag tror jag förstår nu. :)
Anledningen till att jag tar upp det är att om det är grafikkortet som krånglar (vilket det ofta är i fall när datorn stänger av sig) kan man höra ett kraftigt, surrande ljud från datorn när man försöker starta spelet. Hörde du något sådant?
Det är inte konstigt egentligen att det dyker upp problem med tiden. Datorer behöver speciell vård och skötsel, i form av regelbundna städningar inuti. Det samlas damm (och hår, speciellt om du har djur som hund och katt) därinne som fäster sig vid fläktar (som grafikkortets fläkt) och gör att fläktarna tar skada och i vissa fall kanske stannar.
Om fläktarna inte funkar optimalt eller stannar så blir datorn överhettad. Blir datorn överhettad så smälter kretsar och liknande och datorn går sönder, vilket alla datorer har en inbyggd inställning att förebygga, som är en omedelbar avstängning för att förhindra överhettning.
Att köra program som The Sims 3 ställer stora krav på datorns processor och grafikkort, som måste jobba extra hårt. Funkar inte fläktarna ordentligt så överhettas delar av datorn på nolltid och datorn stänger av sig själv för att förhindra skador på grund av överhettning.
The Sims 3 är också ett program som hela tiden uppdateras och förändras, både via expansioner och andra innehåll. Det blir mer krävande för datorerna ju mer saker man har installerade.
Samt att eftersom teknologin går framåt så prestandakraven på datorerna ändras lite egentligen vid varje expansion man installerar och varje nytt innehåll man lägger till.
Som sagt, innan man går in på att försöka hitta lösningar i själva spelets filer vore det bra om man uteslöt grafikkortsproblem först! :)
Eftersom det är enheten du stopar in skivan i som krånglar så är det inte hårddisken det är frågan om utan cd-rom enheten? Att den lägger av kan bero på många anledningar, fel i skivan, fel i drivrutiner, fel i lasern mm. Och eftersom du måste starta om datorn vid varje tillfälle så antar jag att cd-romen slutar fungera helt, är du osäker kan du testa stopa in en annan skiva när den stängt sims för att se om det är själva sims skivan det är fel på.
Eller är det så att allt slocknar, datorn är igång men skärmen är totalt svart? Om så är fallet kan det vara drivrutinerna till skärmen som spökar om inget annat större fel dykt upp eller så har datorn för mycket damm i sig som stör kretsarna. Har själv haft en laptop som höll på så (den hade tappat drivrutinerna till skärmen) och mitt val där blev systemåterställning.
Du kan också ställa denna fråga på Dator iFokus, där kan de nog hjälpa dig komma fram till problemet.
Fast om det skulle vara cd-läsaren så skulle väl ändå inte datorn slockna helt, utan i så fall bara stänga av spelet och komma tillbaka till skrivbordet?
En trasig cd-läsare ska ju inte få datorn att lägga av helt, åtminstone inte i min värld.
Jag är nog mer inne på Mitchikas tanke kring grafikkortet, alternativt om nätaggregatet eller moderkortet bråkar.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
#5 Helt riktigt men jag blev osäker om det gällde hårddisken eller cd-rom enheten då TS skrev "den där man stoppar in skivan i" och mig veterligen är det cd-romen för i hårddisken kan man inte stopa in en skiva.
3¤: När jag satte på spelet var det inget sådant surrande ljud, däremot har det tidigare varit ett surrande ljud hela tiden så fort man bara satt på datorn. Sitter med detta hemska ljud just nu.
4#: Det är hela den där stora klumpen, jag säger hårddisk men vet inte vad andra säger..? Finns ju två särdelar på en dator, den jag kallar hårddisk och den andra som är skärmen.
#7 Det du kallar hårddisk är själva datorn! Därinne sitter hårddisk, CPU, graikkort, fläktar, processor… hur mycket som helst. :)
Många brukar ha egna ord för det, här hemma kallas datordelen för "burk". Passar bra ihop då dess vanliga smeknamn är "dumburk" på grund av krångel. :D
Det där hemska ljudet kan mycket troligen komma från grafikkortet. Min förra dator kraschade för just ett sådant problem. Datorer suger lätt in damm och hår inuti sig själva, så dom måste öppnas och rengöras inuti.
Man kan köpa "luft på burk", som det kallas här hemma. En sprayburk som sprutar ut helt vanlig luft. Den är jättepraktisk när man ska komma åt att spraya damm och hår ur fläktar och andra ställen i datorn där det är svårt att komma åt.
Man ska INTE använda fuktiga trasor vid rengöring inuti en dator. Vi använder luft på burk här hemma, en bra slags duk som drar till sig damm ganska bra och så har vi dammsugaren. Men vi suger INTE i själva datorn med dammsugaren, då det kan skada. Dammsugaren hålls utanför datorn och suger upp damm som flyger ut när vi sprejar med luft på burk och suger bort dammet från duken.
Jag kan inte lova att en städning inuti datorn kan hjälpa, men det funkade ett tag på min gamla dator. Den behöver ett nytt grafikkort och ett nytt minne, så det hjälpte den inte särskilt länge innan den lade av helt.
#7 Själva lådan heter chassi och chassit i sig innehåller flera koponenter så som hårddisk, processor, fläktar, nätverkskort, grafikkort mm.
Om det är ett skramlande ljud kan det också vara en fläkt som håller på att ge sig. Hade en stationär en gång (HP) som lät som ett tröskverk till och från vilket visade sig vara processor fläkten som höll på att dö. Den datorn slockna den också då dess säkerhetsmekanism sa ifrån att datorn var för varm.
Bytte sedan ut fläkten och den gick sen som en klocka.
Men detta behöver inte vara fallet för dig, finns andra orsaker till att en dator låter.