The Sims iFokus

The Sims

Etikett: övrigt
Läst 6810 ggr
Enivrer
0

Kommer denna dator fungera till The Sims 3?

Hej!

Är på jakt efter en ny dator till mig själv och har sett ut en som jag skulle vilja ha, men jag vill ju såklart att mina Sims-spel ska fungera att spela på den utan problem!

Det som jag oroar mig över är att operativsystemet till denna dator är Windows 7 Home Premium, och när man läser systemkraven för Sims 3 så står inte den med, är det någon som vet om det fungerar på Windows 7?

Sen har jag även ingen aning om de andra systemkraven (t.ex grafikkortet) lever upp till datorns prestanda.

Jag har i nuläget 3 st Sims-spel, men skulle gärna vilja ett eller två st till, kommer datorn att kunna ha så många Sims-spel installerade utan att bli seg?

Då jag inte är så datakunnig själv, så hoppas jag att någon utav er kan hjälpa mig  Glad

Här är länken till datorn och dess specifikationer:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor…arbar-dator-v3-571-b968g75makk

Tacksam för svar!  Glad

Edit: Din tråd är flyttat till "Övrigt", då 06. Hjälp kommer försvinna. / Pandiz Sajtvärd

SimsBrooke
0

Jag är inte heller duktig men jag säger så här. En laptop är ingen speldator, det bästa är att köpa är en stationär dator.

Och Windows 7 funkar hur bra som helst. Jag spelade the sims 3 på min laptop visst gick det bra men ju mer spel man har desto segare kommer det gå till en laptop, det var därför jag bytte till min stationära dator som jag köpte för att spela the sims på.

Så mitt tips till dig är att åka till en databutik och prata med dem, men överväg att köpa en stationär dator istället för en laptop.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

ryttarensofia
1

Om du ska ha en bärbar dator som ska funka även om du har många spel på måste du betala en ganska stor slant. Jag har min bärbara dator där jag har alla the sims 3 på, alla the sims 2 på och andra spel. Den funkar jättebra fortfarande. Men om jag ska vara ärlig med priset, så fick vi betala runt 11.000 för den.. Jag tycker du ska köpa en stationär om du vill ha en dator du kan spela på utan att den segar upp sig. Där finns lite bättre datorer för en billigare peng :)

Kraam från Ryttarensofia!

Enivrer
0

Tack för ditt svar!

Vad bra att det är kompatibelt med Windows 7 :)

Angående att ha en stationär dator istället för en bärbar fungerar inte riktigt för mig, då jag bor så pass trångt att laptop är det enda alternativet :)

SimsBrooke
0

#3 Hur många spel ska du ha på datorn? Då menar jag the sims 3 men ska du även ha andra spel? För som #2 säger så måste du troligtvis gå upp i den högre prisklassen än den du har länkat.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Mitchika
0

#3 I ärlighetens namn kan jag aldrig rekommendera en laptop för någon form av spelande. Laptops är inte designade för tunga spel, eller ens att köra enklare spel särskilt bra.

Men det kan fungera! :)
Så jag kan förstå att det behövs om man tänker på platsbrist. Men du får vara beredd på att en hel del krångel och fel kan uppstå. Fekod 12 (sparningsproblem, även andra liknande såna), lagg och andra problem kan uppstå lättare på en laptop. MEN det betyder inte att problemen inte uppstår på stationära heller. En stationär dator som inte heller klarar av Sims 3 eller som inte sköts efter ordentligt kan också få dessa problem.

Däremot förstår jag precis din känsla med platsbrist, då en stationär kan ta mycket plats.

Själv bor jag i en 1½:a (lägenhet som räknas som en tvåa, men vars kök i själva verket är en kokvrå i vardagsrummet), på 37,5 kvadratmeter. Här bor också en Golden Retrieverpojke, åtta råttor i en stor Furet Towerbur, tre marsvin i en hemmabyggd bur, en leopardgecko i stort terrarium och åtta salamandrar i tre olika terrarium.

Samtidigt finns här även en stor plattTV (på antingen 42 eller 46 tum, jag kommer aldrig ihåg vilket), 6 TV-spelskonsoller, två stationära datorer och en tredje stationär dator på väg och en laptop. :D

Samt även en rumskompis till och från, speciellt under sommarhalvåret. Så jag vet hur det är att leva trångt. :)

Men åter till din fråga! Jag säger faktiskt nej till den där laptopen. Inte för att det är en laptop, utan för att den inte riktigt uppfyller kraven. Bedömt efter senaste Simsexpansionen och även gamla rekommendationer för bara The Sims 3 utan expansioner så rekommenderas 2,4 GHz för Windows 7. Den här laptopen har bara 2,2 GHz.

Det här är jag inte 100 % säker på. Det står att Dedikerat Grafikminne (MB) är 128 på den här laptopen och jag tror att det är 256 MB som rekommenderas för Sims 3, 128 har jag för mig är minimumkravet, men Sims 3 funkar sällan särskilt bra med bara minimumkraven uppfyllda.

Sammanfattat: Sims 3 går säkert att köra på den här laptopen. Men jag skulle inte göra det. Jag skulle leta vidare efter en vassare laptop som gärna uppfyller mer än minimumkraven om jag hoppas på att ha den som Sims 3dator eller speldator. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Benne
1

Min rekommendation är att lyssna på Mitchika, själv kan jag inte jättemycket om sånt här men jag vet att det är ett elände att försöka spela på en laptop (har själv försökt) och är det någon som kan det här så är det Mitchika :)

[Gurasu]
0

Men du kan ju alltid kolla på dator iFokus om du ej är säker, dom är ju experter o_o

Mitchika
0

#7 Återigen, jag känner att jag måste avråda valet av laptop. Platsbrist kan vara ett skäl, ja, men den tar inte så mycket plats som folk får för sig.

Jag har plats med två stationära datorer och två skärmar, samt två set av högtalare, på ETT skrivbord och allt står på det. Min laptop brukar dessutom ligga på skrivbordet förutom dom två stationära. Skrivbordet är inte stort heller. Jag skulle mäta det, men hittar inte måttbandet för stunden…

Så överväg en stationär dator. Du får SÅ mycket mer än vad en laptop kan ge. Bättre grafik, mindre odds att spelet krånglar, samt större chans att kunna hjälpa dig vid eventuella problem med spelen. Krånglar Sims 3 på en laptop finns det sällan något man kan göra, just för att laptops inte riktigt klarar av Sims 3 fullt ut.

Men om du ska insistera på en laptop så kan jag undersöka dom som du har länkat och säga min åsikt.

Första laptopen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-x53u-sx315v/166163.3003/

Totalnej, enligt mig. Processorhastigheten är på 1,65 GHz. För Sims 3 är det rekommenderat 2,4 GHz, eller minst 2,2 GHz om jag minns rätt. Grafikkortet är jag också lite osäker på.

Andra laptopen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-x53z-sx102v/166165.3003/

Nej även där. Processorhastigheten är på 1,9 GHz, vilket inte når ens minimumrekommendationen på 2,2 GHz. Jag är osäker på grafikkortet även här.

Tredje laptopen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ultrabook/acer-aspires3-951-2634g52iss/172071.5923/

Nej där också. Processorhastigheten är på 1,7 GHz, men det finns visserligen möjlighet att förbättra den om jag tolkade sidan rätt. Det lär dock kosta extra.

Så i ärlighetens namn kan jag inte rekommendera någon av dessa laptops till att spela Sims 3 på. Givetvis kan du köpa en av dom och få spelet att fungera, men du kan nästan räkna med komplikationer om du installerar många expansioner och prylpaket.

Ingen av dessa datorer är designade för tyngre spel, vilket laptops i sig inte är. Läser du produktbeskrivningen så står det på dom båda första datorerna att: "En snabb dator för surf, arbete, strömma film och fungerar även vid enklare spel." och " I övrigt är det en laptop för hemmabruk såsom surfa, arbeta och spela de lite enklare spelen."

Jag kan inte räkna The Sims 3 med dess expansioner till "de lite enklare spelen" är jag rädd… Den sistnämnda datorn och den dyraste nämns inte ens vara för spel över huvud taget.

Vill du ha en dator för att chatta, surfa, strömma film, arbeta, skriva o.s.v, köp en laptop. Den gör dom jobben SUPER! :D

Vill du ha en dator för att kunna spela spel och spela dom bra, köp en stationär dator. :)

Vill du fortfarande ha en laptop för spel… får du försöka leta efter laptops som är mer trimmade just för spel, även om jag inte sett några som möter kraven jag ställer på speldatorer.

Dessa tre rekommenderar jag inte, tyvärr. Även om jag ser förbi mina höga krav på datorer och försöker tänka mig en laptop som speldator. Har jag inte fel finns det några laptops därute som är mer anpassade för att klara av just spel.

Jag kan titta lite på vad Komplett har att erbjuda?

[SallysPigge]
0

Jag får hålla med Mitchika när det gäller att spela på laptoppar, det tog mig 3 laptoppar att inse att man ska ha en stationär dator  att spela på.

Visst en laptop är flyttbar och så men vill man ha kvalité och bra prestanda så är det stationär som gäller.

under hela sims 2 tiden så hade jag en stationär men bytte senare till en laptop, sedan en till och ytterligare en. Nu har jag mer datorer än vad jag behöver då mina barn sitter med sina skoldatorer men ska dom spela sims så är det den nyaste stationära som gäller.

Så jag har slängt en del pengar i sjön för att jag ville ha plats och kunna sitta vad jag vill. Men att återgå till en stationär har jag aldrig ångrat.

[Gurasu]
0

Jag har seriöst INGEN plats för stationär…. Mitt run är snytande på, och skrivbordet jag har är omöjligt att ha en dator på! Sedan den enda enda platsen man kan ha den på, där stå min säng ( kan inte ha den någonannanstans, för litet rum! Mittemot är min inbyggda arderob, så den kan inte flyttas. Sedan är det en liten plats, men där är dörren precis, och den skulle kanta mot skrivbordet och tvn. Vill ej ha den där alla kan kolla vad jag gör. Så jag måste ha en laptop, helt klart! Och vi har redan en stationär, men man kan inte spela Sims där. Kan ni kolla med min gamla dator, som funkade utmärkt till Sims, så jag kan kolla vilka "siffror" man ska ha på vilka saker. Vet inte direkt hur mycket mer man ska ha :) Länk: http://produkter.mediamarkt.se/store/kalmar/dator/barbar-dator/notebook/14-15/np-rv515-s04se.html Eller samsung sidan: http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/notebook/essential/NP-RV515-S01SE

Mitchika
0

#10 Som sagt, jag kan inte rekommendera någon av dom heller, är jag rädd. Dom uppfyller inte riktigt kraven.

Laptops KAN fungera, oavsett vilken variant du köper. Men det är inte optimalt, det är allt jag säger. Samt att det är en risk, då vissa laptops klarar det gallant i början och sedan inte orkar mer efter längre tid medan andra inte ens klarar Sims 3 bra från början.

Min fråga är, hur länge hade du din nuvarande laptop innan du beslöt dig för att du behövde en ny? Varför behöver du en ny? Orkar din gamla laptop inte med Sims 3 mer, eller är den för slö?

Jag frågar mest för att jag är nyfiken, samt att det kan hjälpa mig att utvärdera laptops som speldatorer. :)

Benne
0

#10 Men om du har tv i ditt rum så behöver du ingen skärm och kan kommpla in med usb eller hdmi om både datorn och tv:n har det, då kan du skaffa trådlös mus och ställa själva datorn i princip varsom helst, vet folk som har sina datorer under sängar och i garderoben sen har de bara en trådlös mus och det tar typ ingen plats alls! :)

[Gurasu]
0

#11 Genom ett hastigt beslut åkte vi till stan idag och nu sitter jag här med en ny laptop! Om den inte fungerar med sims, så "Tar vi det sen!" (Citerat av: Mamma xp). Han i butiken sa att den "fungerade bra med spel"

Du undrade varför jag behövde en ny, men det var inget med sims att göra. Det blev glapp vid laddningshålet och ja, en massa krångel osv. som jag inte orkar skriva här! Dock låg min The sims I Rampljuset skiva i där :s Men har fixat det med Origin innan :) Hade den i nästan ett år, ganska liten levnadstid men iallafall ;)

Mitchika
0

#13 Ah, ja, du nämnde lite av det ja.

Jag har märkt att laptops faktiskt inte har lång levnadstid i dom flesta fall. Vilket känns lite märkligt. Min laptop har jag haft i runt 6-7 år nu och den funkar utmärkt fortfarande.

Tur att Origin finns. :D

Jag hoppas datorn funkar bra! :)

[Gurasu]
0

#14  Nej, någon expert sa att det gällde runt 2 år med livslängden på en laptop ;)

Ja, vad skulle man göra utan Origin? Ska installera Sims nu och se om det funkar, men eftersom han i äffären sa att denhär datorn skulle funka med The sims 4 om det kommer på ett tag :)

Än sålänge funkar den utmärkt ^^

Enivrer
0

Oj så skoj med så många svar! Skrattande

#4 Jag har nu 3 st Sims-spel, och funderar även på att köpa Djurliv, så totalt 4 Sims-spel kommer jag ha installerade. Min fästman kommer även att installera Diablo 2 på den (men bara om det får plats).

#5 Jättetack för dina svar och för att du tagit dig tid att kolla upp och undersökt!
Jag har funderat och tänkt på om jag kanske skulle skaffa en stationär, men det går helt enkelt inte, det finns inte en chans att det skulle få plats tyvärr, annars hade jag inte ens övervägt en laptop, men nu är det tyvärr den enda utvägen.

Jag har även insett att jag kommer att behöva gå upp i prisklass och har sett ut 2 andra datorer, du kanske har lust/tid att kolla på och säga vad du tycker? Glad
Här är länkarna:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASNXRYQED004/acer-aspire-v3-17-3-barbar-dator-v3-771g

eller http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASNXRYQED003/acer-aspire-v3-17-3-barbar-dator-v3-7710g

Eller om det kanske är så att du har egna förslag? Glad

Supertacksam för all hjälp!

Mitchika
0

#16 Bägge datorerna är klart bättre än dom förra och skulle nog faktiskt klara Sims 3 relativt bra, även om dom inte riktigt når upp i minimumkraven heller. 2,3 GHz av rekommenderade 2,4 GHz.

Jag håller med beskrivningen, den har imponerande processor och grafikprestanda för en laptop.

Men…

Diablo 2 och Sims 3 med tre expansioner på…? Jag är rädd för att ni spenderar kanske 12 000 kronor på något som kommer hålla i ca 2 års tid. Laptops bränner slut sig själva fruktansvärt fort som speldatorer och alla åtgärder man kan göra för att förhindra  att den överhettas och kör slut på sig själv resulterar i att den kan bli likadan som en stationär.

Stå vid en fläkt som tar upp plats, till exempel. Köpa extra tillbehör för att kyla laptopen som laptopen eventuellt behöver stå på för att hålla sig sval (men jätteviktigt att se till att den inte blir fuktig på köpet, då det är rena döden för alla datorer!)

Jag säger inte att ni inte ska köpa laptop. Jag vill bara att ni är medvetna om riskerna med ett laptopköp med syfte som speldator. :)

Dom du har hittat tror jag är dom bästa du kan få tag i. Eventuellt kan det väl finnas något revolutionerande någonstans för monstersummor, Men när jag tittar på Elgiganten så når inte ens laptops i 14 000-kronorsklassen riktigt upp till kraven..

Men den du länkade till för 11 790… vad jag kan säga om den är:

Kommer den klara Sims 3?
Ja, det tror jag.

Kommer den klara Diablo 2?
Det borde den, med tanke på spelets ålder. Kan inte svara säkert dock, då Diablo 2 är ett av dom spel jag inte hunnit med att spela än och jag vet inte hur krävande det faktiskt är.

Mitchika
0

Ska tillägga!

Även om jag tror att denna laptop kommer klara av Sims 3 och Diablo 2 så rekommenderar jag den fortfarande inte. Jag kommer aldrig rekommendera en laptop till speldator. Eventuellt i framtiden när teknologin har kommit längre, men inte nu. :)

Namiko
1

Diablo 2 kommer att fungera på alla datorer som du kan spela sims 3 på. Jag har själv spelat det på en nu 8 år gammal laptop som inte ens klarade sims 2 utan expansioner, men till slut så började det stänga ner av sig självt efter ungefär en halvtimmes spelande, men då höll datorn på att ge upp redan av andra anledningar.

Jag säger dock som Mitchika att det är bättre att köpa en stationär, både för att det blir billigare, dom håller längre och det går bättre att spela. Är det bara äldre spel som gäller så kan en laptop fungera alldeles utmärkt, men sims 3 skulle jag inte ens försöka mig på att spela på något annat än en stationär speldator men då avskyr jag när spel går segt med massa buggar, men står man ut med det så är det väl inga större problem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Suskiv
0

Jag spelar sims på laptop, fungerar utmärkt, men så betalade jag nästan 10 000 för datorn och valde bort windows.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mitchika
0

#20 Jadå, det fungerar! Speciellt på dyrare laptops med bättre resurser. :)

Men risken att problem, buggar och glitchar uppstår är större på en laptop än på en stationär. Särskilt med tiden. Stationära datorer brukar dessutom hålla längre och hålla prestigen på spelen längre än laptops.

Man kan se det såhär:

Väljer man att använda laptops som speldatorer får man räkna med att lägga ut ca 9000 - 15 000 kronor (beroende på hur bra man vill ha sin laptop) ungefär vartannat år. Var tredje kan funka om man håller efter laptopen bra, men eftersom den oftast redan kör på minimumkraven (eller mellan) på spelen när man köper den så orkar den oftast inte med nyare spel/expansioner som kommer två år senare med högre krav.

Väljer man att använda en stationär dator som speldator får man räkna med att lägga ut ca 11 000 - 15 000 kronor vart 4:e till 6:e år, beroende på hur bra man håller efter den stationära datorn. En ny stationär med mycket av det senaste klarar av spel i flera år framöver dessutom. Kanske inte med bästa prestanda när när nyaste spelen kommer, men det går oftast att köra utan problem. Samt att det är lättare att byta grafikkort, fläktar som går sönder etc. på en stationär.

Efter tio år har man då förbrukat 5 laptops och är inne på att skaffa sin sjätte. Det är alltså runt 66 000 kronor, om man betalar 11 000 kronor för varje laptop.

Men hade man valt stationära då så hade det varit dags för den tredje, då den andra eventuellt inte orkar med längre. Det är 39 000 kronor, om varje stationär kostar 13 000 kronor.

Dessutom ska man tänka på att summan för en stationär dator på ca 13 000 ingår det också en skärm, datormus, tangentbord och högtalare. Båda gångerna, då det är paketpris.

Tänker man ekonomiskt är det mycket billigare att köpa stationära datorer än laptops, då dom håller mycket längre. Det här är bara en ungefärlig uträkning, men det ger en ganska översikt av det hela ändå. :)

Enivrer
0

@Mitchika
Det verkar som att jag får ge mig. Kanske måste tänka en extra omgång, kanske får slänga ut något and make room.
Men egentligen vill jag inte ha en stationär.. Tungan ute

Jag förstår helt din poäng med att det blir billigare i längden, och att jag kommer att få bättre prestanda och livslängd, och eftersom att ekonomin inte är den bästa, så får det nog bli en stationär ändå. Och så intresserad är jag inte av datorer att jag har lust att lägga ut tusentals kronor på en dator som då inte kommer hålla så länge Glad

Jag får helt enkelt leta fram en bra stationär till ett bra pris Glad

Benne
0

#22 Det finns hyfsat billiga speldatorer på en hemsida (länkar den i slutet av kommentaren) som verkar hålla måtten endå. Jag tror det var Smullis som länkade hemsidan först om jag inte minns helt fel och hon var jättenöjd. Jag vet tyvärr inte hur länge en sådan här dator lever men om vi säger att den håller tre år (tror att den håller betydligt längre än så) så blir det ändå billigare än en för 13000. Jag vet ju inte helt hur det är med de här datorerna men jag mailade och experten där sa att den billigaste de har som man kan köra med full grafik på var 460 men att han rekommenderade 960 (den jag har bestämt mig för att köpa) och den skulle enligt honom inte lagga något vid full grafik. Om Mitchika skulle få ork skulle hon kanske kunna kolla lite på den och se hur bra den är men enligt vad jag ser så skall den klara the sims 3 med expantioner utan problem. Och så är den ju billig ;)

http://www.speldatorn.se/products/mall_datorer_stationara.php?varde=stationara2#mce_temp_url#

Enivrer
0

#23 Tack snälla du för tipset, ska kolla upp det! :)

Benne
0

#24 Ja det kan vara värt att testa för isåfall så är det ju en väldigt prisvärd speldator :)

Mitchika
0

#22 Det är alltid bra att fundera extra på datorköp, då det är en stor utgift och ett stort köp. :)

Ja, när det gäller speldatorer så får du vad du betalar för när det gäller en stationär. Laptops är bra, bekväma och praktiska i sig, men deras hållbarhetslängd som speldatorer är inte den bästa.

Mitt syfte är inte att få folk att sluta köpa laptops när dom vill ha det, utan bara att upplysa om den gigantiska skillnaden mellan laptops och stationära när det gäller att införskaffa en speldator. :)

#23 Haha, jag hittade min gamla chassi där på sidan. :D 12 000+ ska dom fortfarande ha för den modellen, men jag antar att det är uppdaterat innehåll.

Min nuvarande chassi fanns också, till liknande pris. Men jag tycker inte det var särskilt mycket billigare. Har jämfört den med min nuvarande och jag fick min för 12 000 kronor med operativsystem, skärm, högtalare, datormus och tangentbord, samt 3 års inskicksgaranti, support och service.

Dessutom, om jag förstår det rätt, ingår bara chassin när man köper från den hemsidan. Inte ens operativsystem ingår i det priset utan det måste man köpa till. Det är bra om man måste byta ut själva datorn och vill välja sitt operativsystem, och redan har fungerande skärm, tangentbord, datamus etc.

Men dom säljer bra datorer, ingen tvekan om saken. Dock så är deras garantitid aningen kortare, på 1-2 år verkar det variera mellan.

Som sagt, jag är ingen dataexpert ur den synvinkeln. Jag värdesätter personligen en lång garantitid och support, då datorer har en tendens att kunna krångla oavsett till och från.

Benne
0

#26 Då du säger chassit, menar du själva datorn då eller? Skärm, mus, tangentbord och högtalare finns ju billigt på blocket om man vill. Har inte så stor koll på vad det blir med skärm mus och tangentbord för jag ska bara köpa själva datorn där, sen kopplar jag in den till min 32 tummare och köper mus och tangentbord på typ Jula eller något, men funkar det med 64 bitars operativsystem till sims? :)

Mitchika
0

#27 Ja, chassit är själva datorn, så att säga. :)

Blocket är ett riskspel, särskilt när det kommer till tangentbord och möss. Vill man ha något bra så rekommenderar jag att köpa nytt, då det inte kostar fruktansvärt mycket för en vanlig mus och ett vanligt tangentbord. :)

Enivrer
0

#23 Har spanat lite på speldatorn.se, men de är nog inget för mig. Har för det första hittat ett gäng presentkort på Elgiganten hemma som jag tänkte utnyttja och sen så vill jag nog inte ha en dator som ser ut som en Transformer ^^
Men tack snälla för tipset! :)

#26 Nejdå, tror inte alls att det är ditt syfte, utan jag uppskattar verkligen din ärlighet och uppriktighet :)

Mitchika
0

#29 Tack! :)

Lycka till med att hitta en passande, bra dator, Enivrer! :D

Enivrer
0

#Tack :) Och tack för all din hjälp, det uppskattas stort! :)