The Sims iFokus

The Sims

Etikettts3-allmänt
Läst 1706 ggr
lottis98
2012-07-05 15:42
0

Mods?

Om man laddar ned ett mod, kan det då förstöra kvalitén på spelet? Och kan man få virus utav det? För det finns några mods som jag kanske är intresserad av, men jag är osäker om jag vill p.g.a risken?

Mitchika
2012-07-05 17:09
0

Allt du laddar ner från internet kan innehålla virus, men virussöker du det med ett virusprogram direkt efter nedladdningen så upptäcks det direkt och du kan då radera filen. :)

Vanliga "modare" (personer som skapar mods) är inte ute efter att sprida virus till andra spelare, eller att skada deras spel. Så risken för virus är bara stor om du laddar ner moden från någon annan än dess originalskapare.

För mycket innehåll kan sabba kvalitén på spelet, oavsett om det är mods eller nedladdningar, men några enstaka mods brukar inte vara någon fara. Jag har totalt 17 mods och core mods blandat just nu, men kvalitén på spelet är lika bra som alltid. :)

Det som mods (och speciellt core mods) kan orsaka är just kraschningar och problem i spelet om man inte använder dom rätt. Samt om du installerar två mods som hamnar i konflikt med varandra. Jag kör med mods och core mods då jag känner till risken och har säkerhetskopior av alla mina viktiga filer, utifall att allt skulle krascha ihop.

Följande saker är viktiga att tänka på om du väljer att använda mods och core mods:

1. Mods lägger till ett nytt skript/fil i spelet, vilket ofta erbjuder en ny rolig möjlighet man kan göra med sina simmar samt även bra nya hjälpmedel. Därför är vanliga mods relativt ofarliga.

Core mods ändrar skript/filer som redan finns i ditt spel och kan därför orsaka enorm skada om något går fel. Men core mods är också ruskigt användbara, då många skapar såna för att hitta och reparera fel och buggar i spelet. 

Folk som är seriösa när det kommer till sina mods skriver om det är en vanlig mod eller en core mod man laddar ner.

2. Säkerhetskopiera dina filer, allt du är rädd om! Sparfiler, kläder, sparade simmar, etc. Går något fel med mods (speciellt core mods) är det svårt att säga hur mycket som går att rädda/återställa efteråt.

Så skapa en säkerhetskopia INNAN du installerar en mod/core mod.

3. SUPERVIKTIGT! När du har en mod/core mod installerad, uppdatera ALDRIG ditt spel medan dina mods ligger i spelmappen. Det kan förstöra spelet och dina filer, vilket ofta betyder att du måste avinstallera och installera om rubbet.

Det är jätteenkelt att flytta ut mappen med mods från din The Sims 3mapp temporärt, så det måste göras varje gång spelet ska uppdateras. 

4. VIKTIGT! Sims 3 är avancerat och programskriptet ändras vid varje uppdatering. Det kan orsaka att dina mods inte längre fungerar, alternativt orsakar konflikt och problem i spelet, efter du har uppdaterat Sims 3.

Precis som Sims 3 så måste dina mods uppdateras också! Det kan endast göras av skaparen (såvida du själv inte har enorma kunskaper med hur man skapar och modifierar mods).

Skaparen måste skapa en ny version av sin mod som är kompatibel med den senaste uppdateringen som EA släppte och sen lägga upp den nya versionen på nedladdningssidan. Det kan ta olika lång tid och vissa skapare tröttnar på sina mods och slutar uppdatera dom. Då kan du alltså inte använda dom mer, såvida du inte backar till en tidigare uppdatering på ditt spel. 

5. KOM IHÅG! Murhpys lag: Kan det gå fel så kommer det gå fel. Skapare av mods försöker göra dom så bra och stabila som möjligt för alla, men det är miljontals med faktorer att räkna in när man gör mods. 

Det behöver inte betyda att du ska sitta på helspänn varje gång du spelar med mods/core mods, men det är något att ha i baktankarna. Någon gång kommer det garanterat att slå fel (det har det gjort på mig några gånger, men jag har lyckats fixa det utan förlust hittills) men har du reservkopior på det som är viktigt så är det oftast ingen större förlust.

Det värsta som kan hända är att man får installera om hela programmet och ladda ner sina nedladdningar på nytt igen. I mina ögon är det värt det, då alla roliga fördelar med mods gör att jag är mer än villig att ominstallera vid behov och även backa i tiden på mina sparfilers reservkopior. :)

Det tror jag är det viktigaste att tänka på när man håller på med mods! :)

Eftersom det är ett tillbehör till ett program som kan skada Sims 3 (det bör inte skada datorn, då det bara ska påverka ett program) så känner jag att moraliskt kan jag inte rekommendera mods till andra.

Risken finns för alla, hur stor den är påverkas av olika faktorer. Bland annat kunskap. Jag kan inte göra annat än att lista riskerna och ge råd. Du vet dom flesta riskerna nu och vill du fortfarande använda mods/core mods är det upp till dig. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot