The Sims iFokus

The Sims

Etikettteknisk-hjälp
Läst 7812 ggr
gulzebra
0

Datorn stängs av

Har äntligen fått hem Sims 3 idag. Glad i hågen har jag installerat och satt precis och skapade en Sim när datorn bara stängs av. På med datorn, på med Sims, hinner inte mer än välja en jävla näsa innan datorn stängs av igen!

Vad är det som är fel? Nån som haft samma problem och löst det? Jag vill ju också spela Sims :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emmy
0

Vad har du för dator? Hur länge har du haft datorn?

Väldigt tråkigt att det inte funkar som det ska! :/

Krusing
0

Hej!

Det låter tråkigt att din dator stängs av när du spelar. Fungerar det när du spelar andra spel? Har du möjlighet att presentera lite specs om din dator, exempelvis;

CPU (processor)

OS (operativsystem (windows XP/Vista/7 etc.))

Hur många volt är ditt nätaggregat på?

Om det är en laptop, ange tillverkare och modell

Hur varm blir din dator när du spelar?

Grafikkort

Ramminne

Om du behöver hjälp att ta fram all information kan jag hjälpa dig.

gulzebra
0

Acer Aspire 5742G, har haft den ett år bara och funkar klockrent annars. Googlade innan jag köpte spelet och såg att det ska funka, inte världens bästa dator till spel öht men ändå fungerande…

Ja precis! Jag som suktat så länge efter Sims, redan innan Sims 3 kom då det inte gick att spela alls på förra datorn… Gaah, jag vill också bygga hus och mörda folk :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#2: Brukar inte spela spel alls annat än typ lägga patiens, så jag har inga referenser där tyvärr. Har som mest provat nåt lastgammalt hästspel men då har det inte fungerat med Win7 :P

Acer Aspire 5742G har jag, Windows 7. Resten har jag ingen koll på, står en del på själva datorn men jag vet inte vad som är vad. Tippar på att 4 GB DDR3 Memory står för ramminne? Men ja, teknik överlag är inte min grej :P

Hur varm, ingen aning, vet inte hur man ser det. Kändes väldigt varm dock Obestämd

Krusing
0

Det är en bra dator som ska fungera till exempelvis Sims 3. Acer är också ett bra märke som brukar leverera.

Hur har du det med kylningen? Dammiga fläktar? Varmt undertill? Kan vara värt att köpa en fläkt-platta att ställa datorn på. Ha aldrig datorn på underlag där den inte får luft, exempelvis en säng, soffa osv.

Har du alla senaste uppdateringar till grafik, processor, ljudkort etc? Kolla efter uppdateringar. Kolla också uppdateringar till DirectX.

gulzebra
0

Ja det såg onekligen så ut när jag googlade.

Ingen aning faktiskt, har aldrig kollat fläktarna och vet inte hur man gör. Har inte direkt lust att råka förstöra datorn :P Varmt undertill, absolut, kände efter nu. Har datorn på ett bord bara, inget som ligger framför fläkten.

Ingen aning, visste inte att sånt ska uppdateras Skäms Var hittar man sånt? Jag vet ju inte ens vad jag har liksom - var inte ens jag som valde dator iom att jag inte förstår mig på sånt här. Har i stort sett alltid uppdaterat sånt som dykt upp dock så jag tippar på att det är uppdaterat om det är sånt som dyker upp, men jag kan ju ha missat nåt också.

//Annelie, som skyller på att teknik är karlgöra Oskyldig

ryttarensofia
1

Så gjorde exakt min! Den blev överhettad och bara stängdes av. Blev såklart sur och var nära köpa en ny dator.. Men då kom en kompis till mej med ett tips om att rengöra fläckten! Då jag tog bara damsugaren under datorn och där fläckten sitter och rengjorde! Jag säger bara.. USCH! Det satt massor av damm i fläckten och nu funkar den som vanligt igen :D

Kraam från Ryttarensofia!

gulzebra
0

Ah, bara undertill alltså eller måste åbäket plockas isär först? :P
Lika bra att testa oavsett iofs, så kan jag passa på att dammsuga tangentbordet som är liiiite för skitigt Oskyldig

ryttarensofia
0

Jag försökte plocka isär min dator, men det gick inte så bra, kom inte in till fläckten och orkade inte krabba. Så jag testade att dammsuga mellan "pinnarna" när fläckten sitter! Och det bara lossnade.. Gör det när datorn är av,  :)

Kraam från Ryttarensofia!

gulzebra
0

Ah, super! Ska testa lite senare då, tackar :)

Mitchika
0

#8 Jag brukar plocka bort den ena långsidan på min stationära när jag gör rent den. :)

Sen använder jag mig av "luft på burk", som det kallas här hemma. XD Jättepraktiskt vid dammning av datorer, då det blåser bort dammet ur fläktarna och på andra ställen också.

Dammsuga inuti rekommenderar jag inte riktigt. Jag har dammsugaren igång bredvid och använder den för att suga upp dammtussar och liknande som jag blåser ut ur datorn.

Sen har jag även en speciell handduk (jag och namn på prylar…) som är jättebra på att dra till sig damm och som jag brukar försiktigt torka av fläktarna med.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

gulzebra
0

#11: Ja jag plockade långsidan när jag hade stationär jag också, men nu har jag laptop så det är ju liksom inte lika simpelt :P

Mitchika
0

#12 Ah, en laptop. Det förklarar saken lite mer.. Det finns många långa inlägg att läsa på den här sajten om min åsikt om att använda laptops som speldatorer, även om vissa laptops klarar av det någorlunda.

Jag har en laptop, men den används som skrivardator och kör enklare spel och dylikt. Men den är krångelfri.

Laptops har väldigt lätt för att bli överhettade när man spelar på dom, som jag fick erfara med min systers laptop. Den behöver kylas ner ordentligt och hållas sval medan man spelar mer krävande spel. Blir laptopen för varm stänger den ner sig själv som skyddsåtgärd för att inte riskera att den förstörs eller att något går sönder inuti på grund av den höga temperaturen.

Vore jag du så skulle jag testa att blåsa rent det du kan komma åt på din laptop med Dust Off (tryckluft för rengöring) eller liknande produkt samt skaffa någonting som kan hjälpa att kyla ner laptopen. Det brukar finnas tillbehör att köpa för att hålla en laptop sval. :)

gulzebra
0

Provade dammsuga, stängde precis av Sims efter ett par timmars spelande. Så ja, det gjorde susen och datorn är så sval så nu Skrattande

Mitchika
0

#14 Toppen att höra!! :D