The Sims iFokus

The Sims

Etikettfel-och-buggar-med-spelet
Läst 3224 ggr
Krusing
0

Rädda .bad?

Hej!

Mitt legacy har förstörsts pga "felkod 12". Jag känner till både de vanliga och de lite mindre vanliga lösningar på felkoden, men mitt bland mina försök att spara mitt korrupta spel, krashade spelet och jag lämnades med en Sunset Valley.bad sparfil.

Är det någon som vet om det går att rädda? Det är många, många timmar bakom mitt legacy och jag lyckades inte ens rädda en enda skärmdump på min skapelse.

Går det på något sätt öppna och fortsätta spela en sparfil som fått tillägget *.bad?

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få…

Krusing
0

Tack och lov hittade jag en sparfil med tillägget *.backup

Tog bort tillägget och öppnade spelet. Där fanns mitt legacy-hus! Några timmars arbete gick förlorat, men det är mycket, mycket bättre än att behöva börja om på nytt.

Mitchika
0

Vilken tur! :D

Jag har lyckats reparera Felkod 12 EN enda gång åt sajtvärden och det var en hel del jobb. Det slutade med att hon fick skicka över hela sin sparfil till mig och jag satte igång att jobba med mina debugmods.

Tillsist sparade jag om spelet som en helt ny kopia efter att ha rensat den från en hel del buggar och krångel och skickade tillbaka till henne. Sen dess har den funkat felfritt, vad jag vet. :)

Hon bytte då dessutom från att spela på laptop till att spela på stationär, vilket jag misstänker kan ha hjälpt också men det vet jag inte säkert.

Jag försöker komma på bättre sätt att bekämpa Felkod 12 och även försöka hitta en eventuell orsak till att det uppstår, så jag hoppas du kanske vill svara på några frågor?

Spelar du på laptop eller en stationär dator?

Din dators grafikkort, minne och processor?

Hur länge har du spelat på din sparfil? (Ungefärlig uppskattning)

Hur stor är Legacyfamiljens familjeträd? Vilket generation är det på?

Hur stor är din hårddisk och hur mycket utrymme är ledigt?

Använder du dig av mods/core mods och i såna fall, vilka?

Har du mycket nedladdat innehåll i ditt spel? (Kläder, frisyrer, simmar etc. från Exchange, SimStore eller andra nedladdningssidor)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Krusing
0

Den där "felkod 12" verkar vara en allmän felkod för fel vid sparande. Finns obegränsade anledningar till varför den dyker upp.

Vi får hoppas att EA arbetar fram fler lösningar på buggar.

Jag har förstått att du har något emot laptop's. Av egen erfarenhet vet jag dock att en laptop klarar vilka spel som helst, men kan behöva någon med lite mer data-vana för att se till att allt är "välsmort" inför spelandet.

Det är också viktigt vid användandet av en laptop att man vårdar och ser efter den, håller den vid rätta temperaturer etc.

Men för att svara på din fråga, jag använder en egenbyggd stationär PC.

Specs

CPU: AMD Phenom II X4 940 (fyra core/kärnor) på ~3GHz

RAM: 4Gb

Grafik: NVidia GeForce GTX 460 SLI (brygga) x2 med 256Mb grafikminne vardera.

DirectX: 11c

Det är väldigt svårt att veta hur många timmar jag spenderat på min legacy, men uppskattningsvis 30 till 40 timmar.

Jag har 1Tb hdd med drygt 500Gb ledigt.

Jag har inga core/mods installerade.

För närvarande har jag 872 nedladdade föremål i mitt Sims 3. Både från SimStore och tredje part.

Jag hoppas att mina specs kan vara till hjälp för dig och andra att knäcka den mystiska Felkod 12.

Mitchika
0

#3 Jo, det är ett väldigt vanligt fel har jag märkt och många har olika spekulationer till varför den dyker upp.

Jag har tyvärr inget förtroende alls för EA när det kommer till just ämnet om Felkod 12 och liknande problem.. Problemet är så gammalt att det borde ha kommit en lösning vid det här laget. Speciellt när det är ett så pass stort problem också.

Enligt vad jag hittar när jag forskat och sökt på problemet så uppstod Felkod 12 någon gång efter en patch år 2009 och det finns fortfarande kvar, ofixat.

Ju större kvarteren blir (vilket dom ofta blir när man spelar länge på en och samma fil) desto större risk att Felkod 12 uppstår. Vilket är förödande för dom som spelar Legacy.

Jag har inget alls emot laptops i sig. Jag använder själv en laptop som jag har haft i 6 år nu och som fungerar utmärkt. Den klarar vissa spel som t.ex Sims 2 med alla expansioner och prylpaket och även ett GTAspel en gång, har jag för mig.

Det jag har någonting emot laptops som speldatorer, det är allt. Det går garanterat att få igång dom flesta spel på en laptop, men spelupplevelsen blir inte ultimat och risken för komplikationer är större än på en stationär. Bland annat på grund av risk för överhettning, som du sa själv.

Men att det går att köra dom flesta spel på laptops, det tvivlar jag inte alls på. Det är bara ingenting jag rekommenderar personligen till en person som bara vill ha något att spela på och som fungerar så felfritt som möjligt.

Tusen tack för att du svarade på frågorna! :)

Jag försöker samla så mycket info jag kan om Felkod 12 och se om det kan finnas några gemensamma faktorer så att man kanske kan komma någonting på spåren.

Teorin är att dom flesta datorer inte klarar av spelet längre när en sparfil har blivit för stor. Det vill säga, när man har spelat en viss tid på en familj med historieutvecklingen på och kvarteret har växt till sig rejält. Spelet och sparningen kräver för mycket av datorns resurser, som den inte orkar med. (Ursäkta en dålig beskrivning, men jag är helt slut i huvudet och jobbar med middagen samtidigt)

För att se om den här teorin stämmer försöker jag därför diskutera Felkod 12 så mycket som möjligt med personer som har upplevt det problemet. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot