The Sims iFokus

The Sims

Etikettot-off-topic
Läst 2785 ggr
Mitchika
2012-07-08 19:07
0

OT - RPG Maker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner någon till det här programmet? :)

Ruskigt kul tidsfördriv, om än aningen avancerat. Men det är ett kul sätt att uttrycka sig på och väldigt kreativt.

I det stora hela använder du programmet för att skapa ett eget datorspel i RPGstil! Grafiken är inte vrålavancerad, men för mig som växte upp med SNESspel och liknande är jag väldigt fäst vid den stilen. :)

Jag växte upp med RPG Maker 2000 och använder det fortfarande. Men nu kör jag den senaste version RPG Maker VX Ace som släpptes tidigare i år. Många fler efterlängtade funktioner som jag tycker är jätteroliga! :D

Nedan är en screenshot på RPG Maker VX Ace, både lite ur programmet ser ut och hur det kan ser ut när man testspelar spelet man håller på att skapa. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Hallonsmurfen
2012-07-08 20:07
0

coolt

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
2012-07-08 20:11
0

#1 Det är roligt och bra tidsfördriv! :D

Skriva en egen historia, skapa egna karaktärer, skriva egna dialoger och hitta på allt som man kanske velat ha i ett spel. :)

lottis98
2012-07-08 20:16
0

Jag har något som heter Game Maker. Antar att det är något liknande? Obestämd

Använde det mycket när jag var yngre (haha! "Yngre" får mig att låta som om jag är jätte gammal! xD) då jag gjorde Nalle Puh som letade honing i Sjumilaskogen! ;) Hade dock ingen aning om hur man ställde in så att man fick poäng, liv m.m, utan det bad jag min bror hjälpa mig med! ;)

Michaela-N
2012-07-08 20:18
0

Åh, nu har jag laddat ner en trial på det! Spänannde!

Mitchika
2012-07-08 20:20
1

#3 Ja, jag tror att det är ett liknande program! :D

Jag fick tag i RPG Maker via min brors kompis för länge sedan. Mitt första spel handlade om en hund, en tupp, en katt och en tiger som typ var besläktade på något konstigt sätt… XD

Tuppen var pappa till katten och tigern, som var bröder. Hunden var den coola farbrorn… XD :D Jag undrar hur jag tänkte i det spelet…? XD

Sen gjorde jag något Pokémonspel, men jag hade bara Pikachu och Raichu som spelbara Pokémon, så det var vad varje tränare fick ha för Pokémon… XD Inte särskilt stor variation där… XD "Fånga alla!" innebar fånga två… XD

#4 Åh, så skoj! :D

Berätta gärna vad du tycker och fråga om du undrar något. :) Jag svarar gärna! :D

lottis98
2012-07-08 20:25
0

#5 Hmm känner igen mig… ;) Jag och min bror gjorde ett James Bond spel där man skulle skuta ned skurkar, men det var så lätt att man klarade det på ugnefär tio sekunder då det ändast fanns typ 15 skurkar och man kunde hålla ned mellanslags tangenten så sköt han hela tiden och skurkarna kom inte ens i närheten! ;D Animationerna var ganska grymma dock, då det faktikt kom eld ur pistolen när man sköt, och skurkarna viftade konstand med en kniv de höll i händerna! :O xD

Mitchika
2012-07-08 20:29
0

#6 Låter jättekul! :D

Jag har ibland velat göra annorlunda spel än dom som RPG Maker erbjuder, men jag har inte tålamodet att lära mig två olika program… XD

Plus att jag är rädd att blanda ihop dom med varandra, vilket vore jättefrustrerande. Det jag gillade mest med RPG Maker 2000 speciellt var att jag lärde mig rita egna karaktärer i spelet. :D

I dom senare versionerna är det mycket svårare att rita något som matchar in i resten av spelets grafik.

Michaela-N
2012-07-08 20:30
0

Kan man bränna spelen till skiva och installera på andra datorer?

Mitchika
2012-07-08 20:33
0

#8 Jättebra fråga, du… jag har aldrig avslutat ett spel och testat… XD

Men spelen går att komprimera efter att dom är klara, om jag har läst allt rätt. Jag tror dom går att installera, men jag får lov att testa det. Vilket jag kan göra på min gamla dator senare, kommer jag på nu!

För den har inte RPG Maker VX Ace.

Jag skulle kunna testa och göra en demo av ett spel som jag har gjort klart introt på i alla fall. Fast det är till RPG Maker VX bara, inte VX Ace…

lottis98
2012-07-08 20:34
0

#7 Men det värkar som att RPG maker är mycket mer avancerat, eftersom man kan fånga pokémons och sånt. På Game Maker kan man typ göra en prick som äter bollar och får poäng! ;D

Michaela-N
2012-07-08 20:36
0

Jag fattar faktiskt inte hur man börjar! Öppnade den nedladdade filen, men ingen wizard började av sig själv alls…? Hittade en setup fil som jag tryckte på, då ville den extrahera alla filer först. Sen gjorde jag det igen, och då kom wizarden upp.

Efteråt säger den att spelet är installerat, men jag kan inte hitta det? Hittar bara alla filerna. Ingen genväg på skrivbordet, inget i den här programhanteraren…ingenting

Mitchika
2012-07-08 20:37
0

#10 Ja, det går att göra Pokémonspel, men det är ruskigt avancerat och jag rekommenderar inte att man börjar med att prova det. :)

Jag kände mig duktig som lyckades göra en meny där man kunde välja mellan åtta Pokémon att ha i sitt team (fyra var max) i RPG Maker 2000, men det tog mig flera timmar att bara programmera det rätt. :)

Det finns folk som har gjort funktionsdugliga Pokémonfångarspel, men jag har inte lyckats göra något likadant. Jag har faktiskt inte ens provat, även om jag varit nyfiken. :D

Mitchika
2012-07-08 20:37
0

#11 Det låter jättekonstigt… var laddade du ner trialversionen från?

Michaela-N
2012-07-08 20:38
0
Mitchika
2012-07-08 20:42
0

#14 Jättekonstigt, det var där jag fick min version också…

Prova att dubbelklicka på Setupfilen och försök installera igen och se vad som händer. Det låter konstigt att det ska krångla så mycket…

Michaela-N
2012-07-08 20:45
0

#15 Nu har jag installerat två gånger, funkar fortfarande inte!

Mitchika
2012-07-08 20:50
0

#16 Jag förstår ingenting! :S

Hmm… finns programmet under startmenyn någonstans?

Det ska finnas en mapp vid namn RPG Maker VX Ace under Alla Program. Ska söka lite på problemet.

Michaela-N
2012-07-08 20:52
0

#17 Nej, jag hittar det bara under Avinstallera program, då finns den där. Men ingen annanstans och jag vill ju inte avinstallera det. Själva filerna hittar den. Men ingen "run.exe" som det brukar finnas.

Mitchika
2012-07-08 20:56
0

#18 Avinstallera det och installera om det igen, rekommenderar jag. Kolla sen din mail! Jag har för mig att dom skickar ett mail till en som kan vara viktigt och spela roll vid installationen. Eller var det när man köpte spelet…? Jag minns inte riktigt…

Michaela-N
2012-07-08 21:09
0

#19 Nä, ska det vara så krångligt får det vara…

saffran123
2012-07-08 21:11
0

Gud vad coolt ^^

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Mitchika
2012-07-08 21:11
0

#20 Som sagt, jag kommer inte ihåg hur det var. Jag ska eventuellt installera om programmet själv, så jag kan säga hur det går för mig.

Mitchika
2012-07-08 21:14
0

#21 Bättre grafik än dom tidigare RPG Maker, i alla fall. :D

Jag funderade ett tag på att göra en sajt om RPG Maker på iFokus, men jag vet inte hur stort intresset verkligen är och så är jag osäker på om jag klarar av att vara Sajtvärd..

Mitchika
2012-07-08 21:20
0

#20 Vänta lite, jag tror jag vet varför det inte funkar!

Det är två filer man ska ladda ner! RTPfilen och så Trialversionen av RPG Maker VX Ace.

RTP innehåller alla prylarna du behöver för att designa spel. Karaktärsgrafik, musik, etc. Trialversionen är själva programmet!

Michaela-N
2012-07-08 21:21
0

Och vilken har jag laddat ner? Obestämd

Mitchika
2012-07-08 21:25
0

#25 Det låter som om du har laddat ner RTPfilen, i och med att det inte finns några genvägar eller något.

Fick du fylla i ditt namn och din mail när du laddade ner filen?

Michaela-N
2012-07-08 21:34
0

#26 Ja.

Mitchika
2012-07-08 21:43
0

#27 Okej, då låter det som att du har programmet.

Programmet laddas ner under FREE TRIAL på downloads.

RTP (resurserna för programmet) laddas ner här:
http://www.rpgmakerweb.com/download/run-time-package

Michaela-N
2012-07-08 22:29
0

NU lyckades jag!

Mitchika
2012-07-08 22:32
0

#29 Toppen att höra!! :D

Hallonsmurfen
2012-07-09 08:09
0

#12 ooo jag älskar pokémon!

Mitchika
2012-07-09 15:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 Det gör jag också!! :D

23 år gammal, men kommer älska Pokémon till dagen jag dör, troligtvis. :D

Eftersom du gillar Pokémon tänkte jag visa en bild på Pokémonspelet jag jobbar på i RPG Maker 2000. :D I det spelet har man åtta Pokémon att välja mellan (handlingen följer en viss tränare, så man kan därför bara välja av den tränarens Pokémon) och man kan ha fyra med sig totalt samtidigt. :)

Jag jobbar på att göra ett bättre stridssystem i spelet, så det är långt ifrån klart. Men bilden nedan är ungefär som PC:n i vanliga Pokémonspel, där man väljer vilka man vill ha med sig. :)

Hallonsmurfen
2012-07-09 16:34
0

#32 woow!

lottis98
2012-07-09 18:53
0

#32 Gud vad fint det är! :O Det ser verkligen ut som något av de gamla goda pokémon spelen! ;) Det nyaste jag har är pokémon pearl till Nintendo DS och så har jag pokémon saphire till gameboy advance (men det funkar till DS:et) och jag tycker absolut att saphire är mycket roligare…

Mitchika
2012-07-09 19:03
0

#33 :D

#34 Grafiken jag använder i det spelet kommer faktiskt från Pokémon Heart Gold och Soul Silver. :D Det är en omgjord variant av dom gamla Pokémon Guld och Silverspelen till Gameboy Color och spel som jag rekommenderar varmt i Pokémonserien. :)

lottis98
2012-07-09 19:13
0

#35 Min bror hade faktist pokémon gold till gameboy color när han var liten, men klumpig som han är så tappade han ju bort gameboyet… -.- Han sålde senare spelet och igår så letade han faktist på blocket efter gameboy color samt pokémon gold för att han saknar det så! ;)

Mitchika
2012-07-09 19:28
0

#36 Jag rekommenderar starkt att han köper Pokémon Heart Gold till Nintendo DS istället av två skäl. :)

1. Det är exakt samma spel, fast med uppdaterad grafik och fler möjligheter och roliga saker att göra. Plus att den Pokémon man har först i sitt Party går efter ens karaktär ute i världen (som Pikachu gjorde i Pokémon Gul) och man kan prata med den och umgås med den. :D

2. Många Pokémon Guldspel fungerar idag inte längre. Gamla Gameboy Colorspel (och många andra spel för den delen) får sin energi från ett batteri i själva spelkassetten som inte håller för evigt. Efter ca 10 år tar batteriet slut och det funkar inte att spara på spelet längre. :(

Det hände på mitt Pokémon Guld och jag blev jätteledsen… nu har jag Heart Gold och har fångat om alla mina älskade Pokémon och har jättekul på det spelet. :D

lottis98
2012-07-09 19:52
0

#37 Hmm… Man kanske ska ta sig en liten titt då på det då! ;) Verkar ju roligt att man faktiskt kan umgås med sin pokémon! :)

Hallonsmurfen
2012-07-09 19:56
0

vilken är er favorit pokémon?

Mitchika
2012-07-09 21:12
0

#38 Försök titta på lite trailers på YouTube och se om det är något för dig först. :)

#39 Pikachu och Raichu 4-ever!

Sen har jag dussintals på andra plats.. XD

lottis98
2012-07-09 21:21
0

#39 Jag har ju alltid varit svag för Ponita (hästgalen som jag är ;D) och Pikachu är ju så söt så man måste ju ta med honom också! :)

Hallonsmurfen
2012-07-10 08:24
0

min favorit är vulpix, men jag är också lite kär i eevee evelotion!

Mitchika
2012-07-10 11:33
0

#41 Ponyta är jättefin! :D Jag gillar den skarpt också.

#42 Åååh, Eevee och alla dess utvecklingar är ju också underbara! :D

Jag spelade en bana på Pokémon Diamond med bara 6 av Eevees utvecklingar med mig. :D

lottis98
2012-07-10 11:46
0

Och Psyduck! Han är så söt! :D

Mitchika
2012-07-10 11:49
0

#44 Jaa, han var så charmig på TV också. :D

Hallonsmurfen
2012-07-10 19:20
0

verkligen synd att pokémons inte finns på riktigt! :)

Hallonsmurfen
2012-07-26 14:20
0

och synd är det också att det inte finns pokémon ifokus…

Hallonsmurfen
2012-08-09 17:18
0

och synd att det inte finns sims pokémon