OT - Boktips
Hej hej, har en OT fråga till alla här. Skulle behöva boktips! Ska läsa en bok i svenska kursen MEN kraven är att den ska utspelar sig innan 1980.
Så vet ni någon bra bok, gammal som modern som utspelar sig innan 1980?? Gärna lite övernaturligt, men annars iaf spännande. :)
Alltså, boken kan vara utgiven i år om så är bara den utspelar sig innan 1980 och den får gärna vara spännande och övernaturlig ^^
Skriven på svenska.
Dränk tråden i tips!
Tack på förhand ^^
Boktjuven utav Markus Zusak. En utav de bästa böckerna jag har läst iallafall! :D
Från bokens baksida:
Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början.
Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
Liesel stjäl böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strasse när bomberna föll.
Gonatt mr. Tom ;) Den är jättebra, sorglig. Men vet inte när den utspelar sig… Hm, men kanske runt 1800talet? :)
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
Jag vet inte riktigt vilken typ av övernaturliga böcker du gillar, men jag kan tipsa om Diana Gabaldons bok Främlingen. Det är den första delen i en serie av sju (har jag för mig) böcker, men man kan absolut läsa bara den första.
Främlingen handlar om Claire som på något märkligt vis råkar resa i tiden när hon besöker en gammal häxring av stenformationer i Skottland. Hon hamnar i 1743, mitt i den tid då Skottland sätter sig upp mot den engelska kungamakten i sin kamp för frihet. Där träffar hon Jamie Fraser, en skotsk klanmedlem som hon så småningom kommer att bli kär i. Det är lite svårt att förklara handlingen, men hursomhelst, det är en bra bok 
Annars är jag själv grymt svag för Emily Brontës bok Svindlande höjder (som faktiskt råkar vara min absoluta favoritbok!) och Charlotte Brontës bok Jane Eyre!
Båda de böckerna är väl något utav klassiker, så handlingarna kanske jag inte behöver gå in på. :)
Carlos Ruiz Zafon är också en författare jag älskar. Hans böcker Vindens skugga och Ängelns lek är båda helt fantastiskt bra (och utspelar sig i början/mitten av 1900-talet)! Rekommenderar verkligen dem till alla! Ingen av dem är väl rena fantasyböcker som så, men de innehåller helt klart en del märkliga, svårförklarliga händelser. Jag tänker inte ens försöka förklara handlingen i någon av dem eftersom de är så himla svåra att återge utan att få böckerna att låta jättetråkiga, men tro mig, de är otroligt bra! Jag citerar en av tidningarna som finns citerade på Vindens skuggas skyddsblad: "Fullständigt magisk. Det finns inga andra ord för att beskriva den här romanen." 
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus