Estemantiol rodingranch ~~
~ Estemantiol rodingranch som galoppstall ~
I slutet av 1800 talet hade mycket förändrats genom världen. Men även en gård i södra England hade fått ett namn på kartan och köpmän från hela världen kom till gården. Men låt oss berätta historian bakom det välberömda galoppstallet! Redan i mitten av 1800-talet öppnades en järn smed i södra England. Där tillverkades allt från spikar och hästskor till de,som det behövdes två män till att bära. I början av 1880 började det rykten om en sport som hade utövtas i England - galopp. En sport där man satsade alla sina pund på en häst. Något som spred sig oehört snabbt. Människor hade inte fått alla detaljer, utan anårnade tävlingar i byarna och runt städerna med sina kallblod. Naturligtvis var dessa hästar inte ämnade för denna ridsport. Men den lilla järnhandeln hade under sina år tjänat in en stor del av alla pengar ( tack vare alla skor till hästarna som behövdes! ). Ägaren,som även hade ett stort intresse för galopp sporten och hästar bestämde sig för en o förglömd och riskfull resa. Mannen hade hört talats om hästarna från syd, något som var en oerhörd skillnad från kallbloden i norr. Mannen visste att resan skulle bli kostnadsfull, riskabel och farlig! Men bestämde sig ändå att ge sig i väg. Efter ett år återkom mannen med fem vackra fullblod. Två skimmel, en svart och två fuxar. Folk blev som tokiga och fick ett gott skratt de första månaderna när dom hade insett vad mannen hade tagit med sig från södern. Ett par opassande hästar hade det kommit upp i meningar bland folket. Men så hände det en somrig höst dag. Mannen som var i själva verket inte hade något möjlighet att rida några hästar, pga en skada. Tog av sin hjälp sin 17 åriga-son,som fick rida på den ena skimmeln. Folket skrattade och pekade åt hästen,ryttaren och tränaren när dom ranglade in på banan och hästen som skuttade omkring vid startlinjen av rädsla av alla ljud. Och Rrrrr hördes det och hästarna försvan i galopp på den ovala banan. Grästuvor och lera smättrade upp bland ryttarna och hästarna. Publiken jublade. Den unga ryttaren smackade på sin häst och la ifrån ett visslande ljud som hans far hade lärt honom. Den unga skimmeln flög över banan och trädde fram bland hästarna. Allt blev tyst. Publiken stod stilla. Hästarna hade stannat och allt var som att tiden hade stannat. - Och innan man kunde veta det,kom skrik,skratt och jubel från alla och man insåg att det var skimmeln som hade vunnit bland allas förvåning! Fram till 1939 bedrevs det en stor verksamhet av galopphästar samt arabiska fullblodshästar i södra England. De var fram till andra världskriget som allt hade varit en dröm. Men mellan 1939 - 1945 så var det kallbloden som var tillbaka. Tack vare all fattigdom,bomande och rädsla bland folket.
På de senaste året har gården rusats upp igen efter en lång vila. I år bedriver vi en verksamhet med försäljning av hundar,hästar .
Välkommen till hästarnas historia vänner!

Följer, väldigt bra skrivet :-)
Följer :)
~ Estemantiol rodingranch som galoppstall ~
Gården blev övergiven ennu en gång allt var helt dystert där . Det var mörkt och kallt som fallande snöflingor. Jag och min trogna vän bestämmde oss att smyga dit en natt för undersöka men vi vågade inte då vi hörde små dyster röster på gården det var så läskigt så man inte kunde tro det .. Dagen därpå så bestämmde vi att vi ska smyga in på gården och undersöka! Och det var det vi gjorde.. När vi kom in på gårdsplanen så hörde vi hästskrik jag visste inte vart det kom ifrån men jag visste att det var nått som var ute på hal is! Jag kännde det på mig. Jag försökte leta upp ljudet men jag hittade inte det , plötsligt såg jag en uggla flyga in i det övergivna stallet jag följde efter och där såg jag hon det var hon alla pratade om det var hon alla letade efter men hittade aldrig! Jag hittade henne! Där stog hon o en liten box helt mager och dan! Jag tog genast av mitt skärp som jag hadde på mig o knöt fast den i hästens grimma och öppnade boxen där hon stog och gick ut med henne. Min trogna vän emilia stog där helt chockad.
Jag hittade en liten fin hage som jag gick in med mustang stoet så hon kunde få beta lite så hon fick i sig nått innan vi skulle gå hem till emilia för ringa polisen . Jag ville verkligen behålla dendär stoet! Det var nått med henne som jag ville ha kvar nått jag kände igen !
Forsättningen följer mina trogna vänner!
följer! :)
Medarbetare på Pokémon iFokus