The Sims iFokus

The Sims

Etikettot-off-topic
Läst 2572 ggr
Mitchika
0

OT - Petz 5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en nostalgikväll med en gammal bästa vän från grundskoletiden och vi diskuterade bland annat ett program vi brukade spela tillsammans. Petz 3 hade vi först och med tiden skaffade vi även Petz 5.

Är det någon annan här på sajten som har spelat dessa spel? Som kanske fortfarande spelar?

Kort sammanfattat så handlar Petz 5 om att man adopterar sina egna husdjur, antingen hund eller katt. Du tar hand om djuret, matar det, borstar det, klappar det och du kan även klä upp det i olika dräkter och klädnader. (Vissa djur tycker dock INTE om att ha kläder på sig och markerar det)

Du kan lära hunden/katten olika tricks via godis och även uppmuntra katterna till att fånga möss. Djuren åldras och växer i storlek med tiden (baserat på riktiga dagar) och går alltså från valp/kattunge till vuxen.

När djuren är fullvuxna kan dom även bli förälskade och få ungar! En hund kan dock inte bli förälskad i en katt och viseversa. Det var det som gjorde att jag föll så hårt för spelet. Du kan korsa olika raser och blanda hur som helst och få jätteroliga rasblandningar.

Hur som helst, ikväll tog jag upp spelandet lite slött då det inte kräver mer fokus än vad man vill ge spelet. Så här på bilden nedanför ser man hundarna Busan (blandras, 75 % tax och 25 % labrador) och Kaiser (Dobermann) tillsammans.

Jag satte ihop dom för att låta dom leka lite, men också med förhoppningen om att dom skulle förälska sig och få valpar. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Mitchika
0

Turen var visst på min sida. :D

Busan och Kaiser föll pladdask för varandra och en kull valpar är på väg. I Petz 5 kan en tik få kullar på 1-4 valpar, så det ska bli spännande.

Mitchika
0

Det finns även en kamera i spelet, som man använder för att ta kort på sina hundar/katter. Det roliga med det är att djuren reagerar på att man använder kameran och agerar lite beroende på deras personlighet.

Vissa djur blir skrämda, andra ställer/lägger sig och poserar, andra försöker gömma sig. Några kan även visa uppskattning för uppmärksamheten dom får. Har man riktig tur så försöker hunden/katten att stajla framför kameran, som Kaiser gör på bilden nedan. XD

Mitchika
0

Lite romans, två hundar emellan. :)

Dom blev inte lite irriterade över att matte störde deras privata lilla mysstund.

Mitchika
0

Bortsett från alla roliga blandningar man kan göra så finns det en hel del raser att välja på i Petz 5.

På bilden nedanför har vi Dennis (Labrador) iklädd sin vanliga klädnad och Milo (50 % Sheepdog, 50 % Byracka). Milo posar stiligt och Dennis stajlar glatt inför kameran.

Mitchika
0

Här har vi Charlie (Skotsk Terrier) tillsammans med sin dotter Brain (50 % Skotsk Terrier, 25 % Labrador, 12,5 % Sheepdog och 12,5 % Byracka).

Charlie har på sig djävulshorn inför halloween. Det är alltså ingenting han är född med, utan går att plocka bort. :)

Mitchika
0

Rocky (Grand Danois) försöker få igång Bjäbbi (50 % Chihuahua, 25 % Labrador, 12,5 % Sheepdog och 12,5 % Byracka) att leka med honom. :)

(Kan tillägga att han lyckades också!)

Tyvärr verkar dom alldeles för förtjusta i varandra.. förälskade, rentutav. Så jag måste sära på dom för att undvika valpar. Alternativt kastrera/sterilisera någon av dom, men det vill jag inte riktigt. Japp, man kan göra det i spelet om man vill. :)

Mitchika
0

Med hjälp av lite trixande så fick jag Busan att föda sin kull redan inatt!

Det blev bara en valp, vilket kanske var tur med tanke på storleksskillnaden mellan henne och Kaiser. (Något som inte spelar någon som helst roll i spelet, dock)

Valpen blev en pojke och jag gav honom namnet Reaver. :)

Trött mamma och son sover tillsammans nedan.

Mitchika
0

En liten bild på en liten valp, Reaver.

Mitchika
0

Om man tycker att valpen ser spinkig ut kan man välja att flaskmata den, som jag gör på bilden med Reaver. Busan verkar måttligt road, men låter mig hållas i alla fall. Ibland kan mammorna sno flaskan, dock.

På den här bilden lät jag bakgrunden vara med, vilket jag vanligtvis inte gör annars.

Mitchika
0

Även mamma Busan kan uppskatta att bli lite flaskmatad… XD

Djuren blir avundsjuka på varandra. Klappar man den ena får man klappa den andra, osv. Det gäller inte riktigt samma regler för flaskan, men Busan tycker om det ändå. Ska erbjuda henne ett bättre alternativ.

Mitchika
0

Genom att klappa djuren och ge dom godis kan man träna fram beteenden hos dom i spelet. Om en hund tar initiativet att t.ex plocka upp en boll och gå bort och lägga den vid handen/muspekaren så kan man berömma det.

Hunden memorerar detta och upprepar sedan samma beteende. Ju mer man berömmer beteendet, desto oftare gör hunden det. :)

Man kan även straffa bort ett beteende, men det tycker jag inte om och rekommenderar det inte heller. Det finns en vattenflaska man kan spruta på hundarna/katterna med för att korrigera deras beteenden, men det funkar också rätt bra att ignorera dom för att få dom att upphöra med sina beteenden.

Överlag så tycker jag att Petz 5 är ett riktigt kul och underhållande spel som bjuder på mycket skratt och gullighet. :D

Djuren beter sig även någorlunda realistiskt. Spelet gjordes även med baktanken att lära barn ansvar. Om man inte sköter om sina hundar/katter i spelet på si och så lång tid (oftast pratar vi om en till två veckor då spelet följer verklig tid) och ger dom uppmärksamhet så börjar djuren tillsist att känna sig försummade och kan rymma.

Det finns sätt att lösa det på och sätt att få dom tillbaka på, så det är inte slut för det. :) Men det är något att ha i åtanke om man skaffar spelet!

Hallonsmurfen
0

oj, det var inte riktigt som man hade förväntat sig :D (som hundarna ser ut )…

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
0

#12 Hehe! :D

Personligen tycker jag att hundarna ser bedårande ut, om än lite speciella. :)

Oavsett så har jag aldrig hittat ett spel om hundar/katter som är så bra som det här. :D Det finns i stort sett ingenting du inte kan göra med djuren. Du lär dom tricks, dom pockar på din uppmärksamhet och kan självmant gosa med muspekaren/handen, du matar dom och ger dom vatten, borstar dom, klär upp dom om man vill och dom kan även bli överviktiga om man inte är försiktig och motionerar dom.

Dom kommer ihåg tricks man lär dom och beteenden man belönar fram. Djuren har olika personligheter och beter sig olika. Vissa hundar jagar katter, andra hundar blir bästa vänner med katter. Djuren blir förälskade och kan få ungar, som antingen blir renrasig (om föräldrarna är det) eller en härlig blandning mellan två eller flera raser.

Allt i ett och samma spel. :)

Spelet innehåller bara 10 raser av hundar och 10 raser av katter i början, men man kan ladda ner nya raser! I mitt spel har jag ca 60 olika hundraser och det finns fler att få tag på om man vill. :D

Hallonsmurfen
0

de ser ut som såna lappar som man sydde fast på hål på sina byxor när man var liten :D

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
0

#14 Nu när du säger det… :O

Misarn
0

Kommer verkligen ihåg det spelet, älskade det som mindre :-) nostalgi

Mitchika
0

#16 Åh, kul med fler som spelat det! :)

Ja, jag fick som sagt nostalgitripp för några kvällar sen. Spelar fortfarande i bakgrunden… XD

mejamylove
1

Jag tycker bara om spel som ser bra ut, hundarna såg ut att vara lite B-iga :P

Mitchika
3

#18 Så grafik är bättre än spelkänsla, innehåll och handling? :S

[SallysPigge]
0

Åh detta minns jag med, min bror hade det fast med katter. Jag älskade att testa det när jag var hos honom …. hade liksom flyttat hemifrån då :-)

Gerbilles
0

Nää, va gulligt! Skulle lätt kunna köpa det :D

Mitchika
0

#20 Jag hittade också spelet när jag var hos någon annan för länge sen. :) Jag har både katter och hundar i mitt spel, men jag kör mest med hundarna då jag alltid drömt om en egen hund.

Nu har jag visserligen en egen hund, men dom där hundarna som det finns bilder på här i tråden (med undantag från Kaiser och Reaver) är samma hundar jag spelat med sen jag var barn. :D Jag har sparat deras filer alla dessa år. Den äldsta hunden jag sparat föddes någon gång i December år 2000. :D

#21 Jag undrar om spelet säljs fortfarande. Jag tror det, lite här och var i spelaffärer.

Kollade precis och det säljs på CDON (både Catz 5 och Dogz 5 i samma spel) för 49 kronor. :) Samma spel finns även på Ginza för 29 kronor. :D

Dom senare versionerna av Petzspelen släpptes med mycket bättre grafik, men där försvann i stort sett allt som gjorde Petz så roligt. Du kan inte adoptera massa djur, du kan inte avla dom, du kan inte låta dom interragera med varandra m.m.

Mitchika
0

Tänkte bara dela med mig av Muttys stora valpkull idag. :)

Fyra valpar, två pojkar och två flickor.

Mamma Mutty är 50 % Labrador, 25 % Sheepdog och 25 % Byracka/Mutt.

Pappan till kullen är renrasig Golden Retriever.

Jag har för kul med det här spelet… XD

Mitchika
0

Blandraser måhända, men i Petz 5 kan man se alla hundars familjeträd/stamtavlor oavsett. Här kommer bild på ena valpens, Robins, stamtavla. :)

Där det står "No Picture Available" är det antingen hundar som jag inte har kvar längre eller hundar som det blivit lite fel på så att familjeträdets koppling inte funkar. (Det är sällsynt att kopplingen inte funkar, men det händer).

Mitchika
0

Reaver har växt lite i storlek och öppnat ögonen. Han behöver fortfarande sin mamma och är inte redo att lämna henne än.

Smullis
0

Åh vad gulligt!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

mejamylove
0

#19 Nope, inte alls. Det har jag inte sagt.

Mitchika
0

#26 Skrattande

#27 Nej, det vet jag. Jag frågade bara. :)

mejamylove
0

#28 :)