The Sims iFokus

The Sims

Etikett: teknisk-hjälp
Läst 3189 ggr
Mitchika
2

Virussök ALLT ni laddar ner!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser titt som tätt förfrågningar om utifall att man kan få virus av en viss hemsidas filer eller från filer som laddas ner från SimStore och Exchange. När jag såg att en person fått virusvarning över nedladdat innehåll tänkte jag skriva det här inlägget.

Virussök ALLT ni laddar ner!

I stort sett varje fil ni laddar ner från internet kan innehålla ett datavirus, oavsett var filen kommer ifrån. Det är jättevanligt och en av dom vanligare orsakerna till att datorer slutar fungera, börjar krångla och tillsist kraschar och måste bytas ut eller formateras om. Vissa virus förstör ingenting synligt, utan kan orsaka att datorn börjar slöas ner och eventuellt kraschar när man minst anar det.

Ett bra antivirusprogram kan hitta både olika typer av datavirus och Trojaner och enkelt ta bort dom från datorn eller i vissa fall rensa filen från den skadliga programvaran och göra den säker.

Att virussöka en fil är inte alls särskilt krångligt. Har man Norton eller Telia Säker Surf (dom enda virusprogram jag haft, så det är dom enda jag kan svara för) är det bara att högerklicka på den nedladdade filen och välja: "Genomsök fil.rar efter virus och spionprogram". (Se bifogad bild som exempel nedan)

Enkelt och tar inte alls lång tid. Hittar antivirusprogrammer ingenting så är filen med största sannolikhet säker och innehåller varken virus eller trojaner. :)

Det ska tilläggas att vissa virus/Trojaner inte alltid upptäcks av antivirusprogram, men det är ovanligt och är oftast nyare former av virus som antivirusprogrammet inte har hunnit få en uppdatering av ännu. Därför är det jätteviktigt att hålla antivirusprogrammet uppdaterat!

Vet ni inte vad ni har för antivirusprogram, om ni har ett antivirusprogram eller hur ni använder antivirusprogram, fråga era föräldrar/sambo/datorkunnig vän om hjälp. :)

För att läsa lite mer om datavirus, följ den här länken:
http://www.gratisantivirus.se/information/vad-ar-ett-virus/

För att läsa lite mer om Trojaner, följ den här länken:
http://www.gratisantivirus.se/information/vad-ar-en-trojan/

OBS!

Innehåll från Exchange som laddas ner via Sims 3s startprogram är svårare att virussöka, då det installerar sig själv direkt och automatiskt via startprogrammet på datorn. (Precis som innehåll från SimStore)

Jag kan inte säga att det är helt säkert det heller, men det är troligen mycket säkrare. Om inte EA har någon slags kontroll över filerna som laddas upp på deras sida så kan det stå dom dyrt om folk får ner virus genom deras hemsida.

SimStore är det med största sannolikhet helt riskfritt att ladda ner från.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Aily
0

Min dator söker automatiskt efter virus i filen så fort jag laddat ner den. Det är ganska smidigt. Glad

Mitchika
0

#1 Ruskigt smidigt! :D

Vad har du för bra antivirusprogram som gör det? :D

Vänta lite, nu när jag tänker efter tror jag min gör det också… men jag virussöker en extra gång med antivirusprogrammet ändå för att vara på säkra sidan. :)

diesel92
0

Vi har inget fungerande skydd och igår kom det upp något skumt sÅ jag fick ta bort allt.

Mitchika
0

#3 Jag rekommenderar starkt att skaffa ett fungerande antivirusprogram för att undvika såna situationer, då jag vet hur jobbigt det kan vara. :(

Jag avaktiverade antivirusskyddet på min första dator (när jag var yngre) då jag tyckte det var irriterande. Tre veckor senare var det bara att formatera om hårddisken och installera om allt… :S Gudarna vet vad jag hade lyckats dra hem för skräp…

Aily
0

Det finns många bra antivirusprogram som är gratis. Om du kör windows rekomenderar jag Microsofts eget.

googla; microsoft+antivirus

Michaela-N
0

INGA virus/trojaner kan skada något fysiskt i datorn. Det är alltid mjukvaran som förstörs.

Aily
0

#6   Både rätt och fel. Det går ju att skriva program som sänker fläkthastigheten, vilket leder till överhettning. Borde vara svårt att komma runt säkerhetsspärrar som stänger systemet när det blir för varmt bara. Men förmodigen inte omöjligt för den som sätter sig för att göra det. Oskyldig

BIOS kan också förstöras. Jag bränner hellre ett grafikkort än BIOS. Flört

Michaela-N
0

#7 Det gör det säkert. Men det är ändå mjukvaran som förstörs, och den kan man reparera och få att funka normalt igen. Att delar förstörs i datorn är följden, men det är inte så att man tankar ner en fil och så går Ctrl-knappen på tangentbordet av Skrattande

Mitchika
3

#7 Ja, det stämmer och det vore en katastrof! Då finns det risk att hela datorn ryker av överhettning! :S

#8 Haha, vad komiskt det vore! :D XD Jag skulle skratta ihjäl mig om datorn meddelade mig att "Du har nu fått in ett virus, se upp med tangentbordet" och så helt plötsligt ramlar Ctrl-knappen av och kanske Alttangenten flyger tvärs över rummet! Skrattande

Aily
0

#8 Hehe… Det kan hända… Det kan vara mycket frustrerande att få virus i datorn, och då kan hela tangentbordet ryka för den hetlevrade. Skrattande

Mitchika
0

#10 Titta absolut inte i min garderob, där ligger det tonvis med tangentbord som saknar tangenter och är lite felböjda… som min… bror… hade sönder… Oskyldig

Scorpio97
0

Jag har AVG, då var det visst också bara att högerklicka och genomsöka. Har inte märkt det förut, så jag brukade genomsöka hela datorn när jag laddat ner flera saker. Det tar en stund att göra det… Så tack för tipset! :D Annars hade jag förmodligen aldrig märkt att det går att genomsöka bara en fil.

//Jessie

Michaela-N
0

Och jag har "Avast!", där behöver man inte klicka någonstans för att den ska skanna, det görs automatiskt och hela tiden med realtidsskyddet. Sånt där där man själv måste se till att skanning utförs som #12 berättar om avskyr jag, så jobbigt det är!

Mitchika
0

#12 Varsågod, det var därför jag skapade tråden. :D

Så att vi kunde dela med oss av tips och råd till varandra med olika antivirusprogram och liknande. :)

#13 Det var ruskigt smidigt! :D

Tyvärr är jag ett sånt där "kontrollfreak" och jag litar inte på alla automatiska prylar.. Jag vill alltid genomsöka den nedladdade filen manuellt för att vara helt säker på att den är harmlös. :)

Men det är ett jättebra tips! :D

Michaela-N
0

#14 Ja det är väldigt smidigt, bra också eftersom jag hade glömt det annars Oskyldig

Men jag vet att det funkar i alla fall, händer ibland att man laddat ner en fil och så får man ett meddelande om att "den här filen kan vara infekterad", men så söks den igenom och den hittar inget Glad

Mitchika
0

#15 Jag lider också av lite glömska, men efter det som hände med min dator då jag var yngre sitter det i mig som ett tvångsbeteende att virussöka alla nya filer.. XD

Jag får liknande meddelanden ibland också, som "den här filen kommer från en oidentifierad plats och kan därmed vara osäker" och andra varningar. Men för det mesta går det bra ändå. :D

saffran123
0

Jag laddar bara ner från sidorna Anubis och SimStore så… :) Men analyserar just nu ^^

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Mitchika
0

#17 Det är alltid bra att vara på säkra sidan. :D

Hallonsmurfen
1

jag har alltid varit lite överförsiktig med att ladda ner saker till min dator.

men med allt som står här på sajten, känns det tryggt :)

alla tipsar varandra om bra saker som man har laddat ner, och man ser såna här trådar och artiklar med tips om hur man gör för att skydda sin dator.

jag hoppas att det inte bara är jag som tycker att det känns otroligt tryggt att ladda ner saker på grund av den här sajten :)

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
0

#19 Det gör mig jätteglad att höra! :D

Så länge man är säker på sidan man laddar ner ifrån (t.ex om det är en sida många laddar ner ifrån utan att ha upplevt något virus eller en trojan) och man har ett virusprogram som söker igenom filerna åt en så behöver man oftast inte vara orolig. :)

Hallonsmurfen
0

#20 mhm ^.^

jag tror bara jag har laddat ner från sidor som det står skrivna på sajten.

Medarbetare på Pokémon iFokus

[SallysPigge]
0

Oj denna tråden har jag helt missat :-O

Ad-aware är ett bra program att ha som extra ihop med sitt virusprogram, då det hittar oftast fler trojaner m.m

Mitchika
0

#22 :D

Gammal tråd, undrar om den kanske ska göras om till artikel…? Oskyldig

Ja, Ad-aware är bra! :) Har använt det programmet flitigt under åren.

[SallysPigge]
0

#23 Ja varför inte :-D

Mitchika
1

#24 Får fråga SimsBrooke. Många av kommentarerna i tråden är också väldigt hjälpsamma. :)

[SallysPigge]
0

Ja gör det :-D

Vilka långa utlägg jag skriver idag då ….Flört