The Sims iFokus

The Sims

Etikettlegacy-och-historier
Läst 2461 ggr
[Tecknaren]
1

Familjen Floredal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det här är min första Legacy, och vet inte hur den kommer att bli. Bara så ni vet… :)  *Nervös*

Familjen Floredal består av bara 4 familjemedlemar, av dem 4 är 3 av de hundar. Lises Dobermanns, det är hennes allt. De är hennes allt och utan de vet hon inte vad hon skulle göra.

Hon har precis flyttat ut och bor ensam i ett ganska stort hus som hon byggde helt själv och med hjälp från några byggarbetare hon kände. Tyvärr räckte inte pengarna till att sätta dit fönster, men de har tak över huvudet och kök och sånt som är nödvändigt.

Mitchika
1

Följer! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Tecknaren]
1

Här är Lise, hon är en tjej som har mycket humor, gillar att träna, springa osv, hon är tydligen en väldigt tursam person också. Hon är en riktig hundperson som lägger ner allt på sina hundar och gör så de är lyckliga och hennes konstnärliga sinne kan komma till pass när hon behöver tjäna extra pengar, eller piffa upp det lite extra hemma!

Och hennes hundar… Från vänster, så är det Flipper, Snobben och Tuva.
Flipper har haft det svårt under sin uppväxt och Lise räddade honom från ett hem som behandlade honom som en leksak. Han var så mager att han var nära att dö. Flipper är "icke-destruktiv", "geni" och "stolt" och älskar att springa runt och leka.

Sen har vi Snobben. Han har Lise haft sen han var valp och kommer från en av värdens vinstrikaste kennlar. Har fina gener och är kraftig och fin. Flipper, han är väldigt "blyg" och därför vill han oftast bara vara med Lise och familjen. Han är även "geni" och "icke-destruktiv".

Sist men inte minst så har vi den enda bruna tiken, Tuva. Hon är en otroligt glad och "vänlig" hund. Lise har också haft henne sen valp, och kommer från en lite mindre vinstrik kennel. Tuva är "hyperaktiv" och har ibland svårt att vara stilla och så är hon "icke-desttuktiv".

Mitchika
2

#2 Åh, vad jag älskar hundarna. Särskilt Tuva, hon är jättevacker! :D

[Tecknaren]
2

Lise har en väldigt dålig ekonomi och har inte råd med något längre. Inte ens att ge sina hundar mat! Hon måste skaffa sig ett jobb, och det är snabbt. Hennes hundar kommer att bli hungriga, men i värsta fall får de lite av hennes mat.

Brevbäraren har precis kommit och hon går ut och hämtar tidningen för att se om det finns några jobb att ansöka till.

- "Sluta hoppa, Flipper!" sa Lise medans hon försökte hålla tidningen och läsa. Men det var inte så enkelt med en stor, glad hund som hoppade upp och ner och försökte få all hennes uppmärksamhet. Hon gick in på badrummet för att få vara ifred och läsa tidningen.

Det var mest dåliga jobb, med små löner. Hon ville ha ett jobb som hon tjänade mycket på. Hon hittade ett, diskplockare… Men hon får en ganska så bra lön, 25kr/timme och hon börjar kl 15:00-21:00. Jobbar alla dagar förutom onsdag och torsdag.

Lite ledsen plockar hon ihop tidningen och säger "Aja, mina hundar kommer iallafall att få mat nu, och det kanske blir lite över till huset också…".

[Tecknaren]
1

#3 Tack! Det går nog ganska bra än så länge? :) Jag älskar också Tuva, hon är så fin! :D

Mitchika
1

#5 Jag tycker det är spännande. :D Speciellt eftersom Lise inte har ett jobb ännu. Då undrar man hur det kommer gå.

[Tecknaren]
0

#6 Haha undrar också hur det kommer gå för henne. Skulle du kunna rätta till en sak i texten? Råka skriva lite fel.. "- "Sluta hoppa, Flipper!" sa Lise medans hon försökte hålla tidningen och läsa. Men det var inte så enkelt med en stor, glad hon", sista ordet där det står "hon" ska det stå "hund" :)

Mitchika
1

#7 Fixat! :)

[Tecknaren]
3

#8 Tack så mycket! Måste säga att ni på iFokus har de trevligaste och hjälpsammaste Medarbetare och sajtvärder! Har tänkt på det många gånger :)

SimsBrooke
1

#9 Aw, tack så mycket betyder mkt att ni trivs så bra som ni gör :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Mitchika
1

#9 Åh, vad snäll du är! :D

[Tecknaren]
1

#10, 11 Ni gör ett riktigt bra jobb! Man får svar snabbt och ni är så vänliga och mycket mera saker, har redan sagt det men det är bara sanningen!! :D Man känner sig så välkommen och det är aldrig något bråk här(?) och det känns som att alla känner alla på något sätt… :)

SimsBrooke
1

#12 Roligt och höra. Vad jag vet så har det inte varit något bråk, bara lite mindre tjafs som jag fått säga till. annars ingenting. Men nu ska jag inte vara mer OT =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Hallonsmurfen
2

följer! :)

riktigt likt dobbermans!!

Medarbetare på Pokémon iFokus

Gerbilles
1

Följer, dina hundar är jättefina! :D

Misarn
1

Följer :-)

[Tecknaren]
1

-Äh, nu måste jag göra någon nytta iallafall sa Lise och ropade på Tuva som kom i världens fart när hon såg leksaken som Lise höll i, och kasta sig upp i luften och tog den.

Nu var Tuva glad för hon har fått gjort av sig med energi och fått egen tid med sin matte. Lise böjde sig ner och pussade henne och sa "Det ska ordna sig, jag lovar…" och det föll en tår sakta, sakta ner på kinden. Tuva gav en henne en puss då också och sen fick hon tokryck och sprang runt som en galning….

[Tecknaren]
0

…Och det börjar bli sent, det är första dagen på jobbet imorgon. Hon tar ett bad och är lite nervös över hur det kommer att gå på nya jobbet, "Äsch, så svårt kan det väl inte vara att vara diskplockare? Det är ju bara att hämta disk…" mumlade Lise för sig själv. Det enda hon tänkte på var på hennes hundar, de blev allt hungrigare och hungrigare och det enda Lise kunde göra var ju att säga till dem att det ordnar sig, men de förstår ju fotfarande inte varför de inte får mat. Och loppor har de också fått, och är orolig att de ska bli sjuka.

[Tecknaren]
0

Efter att haft badat var det dax att sova. Det kändes jobbigt att gå och lägga sig med en gnällandes Tuva som var så hungrig, men Lise kan inte göra något för det, tyärr. Hon sommnade tillslut, fast det var svårt. Hon kände sig så dum, hennes hundar vill ha mat men hon ger de inte mat… En tanke som gjorde henne glad var att imorgon, då kommer de att få mat!

[Tecknaren]
0

Men Tuva kunde inte vänta på maten, hon måste ha mat nu. Snobben och Flipper började också att gnälla, det var mest för Tuva gnällde och då börja de också.

Tuva börjar leta efter mat, det kan ju finnas nått någonstans. Men nej, hon går in i badrummet och letar också men inget hittar hon. Hon kollar ner i toan och börja slicka och dricka hur toan och Snobben och Flipper står och kollar på hennes som om hon vorre en idiot. Fast när hon gått därifrån, så börjar Flipper att utforska den också, och gör exakt samma sak som Tuva fast Flipper är lite mera busig och plaskar med tassen i toan. Snobben går bara fram lungt och fint och dricker lite och går där ifrån.

Mumsing
1

följer! :)

[Tecknaren]
0

Äntligen är det morgon igen, och idag är det första dagen på jobbet. Lises säng är inte av det bästa märket och är inte skön alls. Därför får hon inte den sömn hon behöver. Men snart har hon råd att köpa en ny säng också, men först kommer hundarna. De kan inte ta hand om sig själva som vi människor kan.

Lise började göra frukost, det blir våfflor! Det är en favorit, och hon har inget bord så hon sitter på badkarets kant och hon tänker hela tiden på hur det kommer att gå idag. Nervös är hon, men hon kommer iallafall få pengar.

[Tecknaren]
0

Det är mycket Lise ska hinna med att göra idag innan hon åker till jobbet. Hon måste diska, städa och bada alla hundar.

Det var inte mycket att diska, hon har inte råd med en diskmaskin så hon får diska förhand. Och städningen kommer efter hon har badat hundarna…

- Snobben kom hit, du ska bada ropar Lise. Han kommer direkt och blir lite sur över att han ska bada, men han har faktiskt loppor och de måste bort. Medans hon schamponerar honom viskar hon "Du kommer att bli så fin nu ju!" och började skölja av honom.

Tova var därimot inte alls glad över att bada. Hon försökte att rymma, men Lise lyckades hålla kvar henne, tack vare att hon hade halsbandet på sig. Men tillslut så var de färdiga! Och Flipper var också jätte duktig, han stog där bara som en liten prins. Han ville bara hålla på och pussa henne och han lekte tillochmed i vattnet.

Det blir alltid en massa vatten på golvet, för de skakar av sig vattnet. Flipper hoppade ur bakkaret och skakade av sig precis vid Lise så hon fick att allt på sig. - "Men var du tvungen att göra det där precis brevid mig? sa Lise till honom och tog fram städsakerna och det var bara att börja. Lise ska vara på jobbet om en halvtimme….

[Tecknaren]
0

Lise hörde en bil, det var hennes chef som erbjud henne att köra henne till jobbet. Hon packade ihop det sista sakerna som skulle med och sa hejdå till hundarna och skyndade sig ut i bilen och var så nervös. När hon öppnade bil dörren presenterade hon sig, - "Hej, jag heter Lise Floredal. Tack så mycket att du kunde hämta mig" sa Lise och han presenterade sig också. Påvägen till jobbet pratade de om allt möjligt. Han sa även att han tyckte det var roligt att hon ville börja jobba hos han.

[Tecknaren]
0

När Lise var på jobbet, så passade hundarna på att utforska naturen lite. De hittade en damm som de passade på att dricka ur, men denna låg dock på en annans trädgård och familjen blev inte så glada att hundarna var på deras gård så de jagade bort de därifrån.

De hittade en stor äng där de lekte och hade kul, tills….

[Tecknaren]
0

… Flipper försöker att bli ledaren i deras flock. Flipper är en unghund och har precis blivit könsmogen och passar därför på att testa gränserna och försöka få en högre rang. Helst av allt skulle han nog vilja bli ledaren. Flipper börjar morra åt ledaren som är Snobben, och leker "tuff". Men Flipper lyckas inte något bra alls i det här fallet, och det är lite pinsamt tycker Flipper. Han försöker igen….

[Tecknaren]
0

…Men den här gången drar han igång ett slagsmål…

Jolinn
1

följer!

hahael
1

Följer :)

Klart att laxen ska ha en jolle

[Tecknaren]
0

…Och efter ett tufft slags mellan två starka hundar, så var vinnaren självklart Snobben och Flipper låg ner på marken och gnällde och hade lite ont i tassen. Men det är inget farligt skada på tassen och det var inte sista gången Flipper kommer dra igång ett bråk, han kommer inte att ge sig. Men det dröjer nog innan det kommer hända…

[Tecknaren]
0

Medans att hundarna bråkat och börjat att röra sig hemåt, så har Lise äntligen slutat för idag på sin första dag på sitt jobb som diskplockare. Hon känade 150simdals och hennes hela ekonomi går sakta med säkert framåt. Lise var helt slut och jätte trött. Men hon var så glad att hon äntligen fått ihop pengar till en viktig sak för henne…

[Tecknaren]
0

…och det är, mat till hennes hundar. När Lise kom hem var hundarna hemma och rastlösa. De hade lekt med deras leksaker och när de såg Lise sprang de fram till henne och tiggde mat. Sen började de vittra med nosen. I handen på Lise höll hon hundmat som hon äntligen hade råd med. Hon hällde upp maten i två skålar.

[Tecknaren]
0

Hundarna kastade i sig maten. De var så hungriga, och nu har de äntligen fått mat! Sen gick de och la sig eller nått annat.

[Tecknaren]
0

Lise tog ett bad och var så trött, men det var värd allt. Hundarna har fått mat! Snobben kom in till Lise när hon satt i badet, och slickade henne på kinden. Det var nog som ett tack för att de fick mat. Lise klappade honom kärvänligt - "Du kanske ska bli pappa… Du är så fin, fin stamtavla och rastypisk…" sa hon med en mjuk, vänlig röst.

Lise har alltid haft en dröm om att ha en kennel. En fin gård, fina hundhagar och en massa valpar som springer runt. Men ekonomin räcker inte till, och hon vet inte hur hon kommer att kunna få så mycket pengar för att få ihop till en gård och sånt. Räkningarna måste betalas också.

[Tecknaren]
0

Har ingen fantasi alls nu typ och den här Legacyn blir inte bra, ni andra gör så bra. Vad är det för regler för en sån här Legacy?

Emmy
1

Följer! :D

Mitchika
0

#35 Jag tycker att din Legacy är bra och rolig! :)

Många av oss följer artikeln om Legacy skriven av My (en av våra medarbetare). Den har bra riktlinjer att gå efter, även om man inte måste följa alla regler exakt och kan modifiera sin utmaning som man själv vill ha det. :D

Här finns artikeln: 
http://thesims.ifokus.se/articles/4f252d44d3b4fd73750018c1-sa-spelar-du-legacy?articles-1

Jag skrev egna regler över Projekt Varg, som hade fokus på vargar, men du kan gärna läsa reglerna och se om det ger lite inspiration och idéer på regler du kan sätta till din Legacy. :)

Länk till Projekt Vargs regler:
http://thesims3projektvarg.blogspot.se/p/regler.html

Ett par regler som dom flesta brukar följa är att det är absolut förbjudet med fusk (såvida det inte gäller att fixa buggar och problem som uppstår) och att börja på största tänkbara tomt med bara ca 1300 simdaler. :)

Men det är inget måste att följa såna regler. :) Legacyhistorier blir ofta väldigt bra, oavsett vilka regler man följer. :D

[Tecknaren]
0

#37 Tack så mycket! Roligt att du gillar den! :) Tack för reglerna m.m. Funderar på att börja om helt, dels för att jag ångrade mig att jag byggde sånt "stort" hus, och att datan stängdes baa av helt, hade sparat men vet inte hur långt jag hade kommit… För om jag bygger om huset nu, blir det inte lite konstigt då? Eller? :)

Mitchika
0

#38 Du kan göra en nystart om du vill, eller kanske lösa det med en liten förändring i handlingen. Huset kanske brann ner, eller så…? Oskyldig

[Tecknaren]
0

#39 Bra idé! Innan datan stängdes av, så började det faktiskt brinna och tog bilder på det! :D Tack och lov, när jag startade sims igen så var hon i badkaret som på det sista inlägget, så allt är sparat :)

Mitchika
0

#40 Okej, toppen! :D

[Tecknaren]
0

#41 Hur många simdals är det man får börja med?

Mitchika
0

#42 Enligt artikeln regler är det 1300 simdaler. :)

[Tecknaren]
0

#43 Okej… :)