Lite info om Felkod 12
Då jag är tillbaka och arbetar på det området igen så lyckades jag hitta lite info om Felkod 12. Tyvärr ingen större information om hur man löser problemet, men en eventuell förklaring till varför det uppstår.
Informationen är 3 år gammal, men jag har svårt att tro att Felkod 12 har ändrat sig sen dess.
Ja, Felkod 12 har funnits i över 3 års tid och EA har fortfarande inte hittat en vettig lösning till problemet!
Vilket gör att personer som jag får sitta uppe till runt sju en lördagsmorgon och söka genom forum, hemsidor och annat i jakt på svar för hur man fixar det. Något som jag faktiskt tycker kan vara ganska kul och utmanande, men jag glider från ämnet! 
Informationen kommer från EA i Holland (för tre år sen) och var därför ursprungligen på holländska! Det översattes till engelska och jag ska nu försöka översätta det på svenska. Så hur bra informationen är ytterligare en persons översättning av översättningen återstår väl att se.
"Felkod 12
Den här enheten kan inte hitta tillräckligt med lediga resurser som den kan använda. Om du använder dom behöver du inaktivera en av dom andra enheterna på det här systemet.
Felkod 12 orsak
(Här insåg jag hur usel jag är på att översätta från engelska när det gäller datorspråk och datorord… Här kommer översättning och tolkning efter min bästa förmåga):
Det här felet kan uppstå när två enheter som är installerade på din dator har blivit tilldelade samma I/O portar (Input/Output), samma "break" (vet på ett ungefär vad break är, men inte hur det översätts eller förstår sambandet till det här) eller samma DMA, Direkt Memory Access. (antingen av BIOS:en, operativsystemet eller bägge delarna).
Det här felmeddelandet kan också dyka upp om BIOS:en inte har tilldelat tillräckligt med resurser till enheten."
Jag tycker mig bli lite klokare av det här, även om det är vissa saker jag inte förstår. Men som jag trodde så verkar det vara ett minnesproblem. Och vad jag förstår av annat jag läser så behöver det inte bero på själva datorn, utan på hur datorn tilldelar minnet när man spelar Sims 3. Vilket inte heller behöver vara datorns fel, utan det kan även bero på själva programmet beroende på vilket operativsystem man har.
Jag sparar den engelska texten utifall att någon annan vill läsa den och inte min översättning. Den holländska har jag inte lyckats hitta…
Oavsett jag tänkte dela med mig lite av det jag hittat. Även om det kanske inte ger alldeles för mycket svar.
Fler tekniskt kunniga personer får gärna hjälpa att tyda det här och bolla idéer. :)
Kanske man kan hitta en användbar lösning utifrån det här? Drömtanke, men ändå. Man får drömma. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Men vad skulle hända om man fick 'felkod 12 ? Måste man installera om alla spelen då ? :o
#1 Nej, Felkod 12 orsakar sparproblem, så att du inte kan spara ditt spel. Det kan uppstå på en eller flera sparfiler, men vanligast är att den uppstår på en familj som du har spelat länge på. Till exempel en Legacy. :(
Att avinstallera och installera om spelet hjälper sällan. Det finns väldigt få metoder som faktiskt fungerar mot Felkod 12 och det finns ingen direkt lösning än, trots att problemet är över 3 år gammalt. :(
Felkod 12 kan bero på att man använder en för dålig dator, det vill säga en dator som knappt möter minimumkraven, en dåligt skött dator, en dator med många problem eller många varianter av laptops.
Det finns ett par sätt att hantera Felkod 12, men sorgligt nog är det ofta ganska kört när Felkod 12 visar sig. :( Efter att Felkod 12 dyker upp brukar även alla möjliga buggar dyka upp och ju mer man spelar på samma sparfil desto oftare kommer det upp.
Jag har lyckats reparera en Legacyfamilj som led av Felkod 12 och det var vår egen sajtvärds Familjen Jones/Håger/Scott. :)
Jag sitter nu med en andra Legacyfamilj som drabbats av Felkod 12 och försöker reparera, för att se om metoderna jag använde fungerar eller om det var bara tur. :)
Jag kan ha hittat en lösning på Sims 3s forum! En lösning på Felkod 12, som verkar ha funkat för i stort sett alla som prövat!
Problemet är att det är på engelska och ganska avancerat att göra…
Jag forskar vidare.
Jag hoppas verkligen att du hittar en lösning! Det är ett sjukt irriterande fel!
Medarbetare på Pokémon iFokus
Jag kan passa på att tillägga att många (inklusive jag) anser att Felkod 12 inte bara är relaterat till minnesproblem, utan också till att föremål eller simmar i spelet blir "korrupta". Det vill säga, buggade eller glitchade.
Så jag tror att det är fler faktorer som spelar in. Det kan vara så att brist på minne orsakar korruption av sparfilen och saker i den (som simmar och föremål) vilket i sin tur leder till Felkod 12?
Mycket spekulationer, men mycket av mitt arbete baseras på det jag skrev ovan.
#4 Det är svårt att hitta en lösning som man enkelt kan använda, det är allt.. :(
Min reparationsmetod är krånglig och inte en garanterad lösning, då det fortfarande är en testmetod. Sen den engelska lösningen kommer nog väldigt få personer att förstå sig på om jag skulle posta, oavsett om jag lyckas översätta den eller inte… :S
Vet du hur stor risk det är att få felkod 12? Det är typ min fobi xD
Klart att laxen ska ha en jolle
#7 Risken är större om du spelar länge på samma familj (typ en Legacy) på en dator som har svårt att hantera spelet. Mycket problem kring Felkod 12 är minnesrelaterat. Antingen för att datorn har för lite minne, eller för att den inte fördelar tillräckligt med minne till programmet, alltså The Sims 3.
Det finns mods och metoder man kan använda sig av för att försöka rensa upp och reparera sparfiler som råkar ut för Felkod 12, men det är inte säkert att det fungerar och många problem kan kvarstå.. :(
#8 Ja tack så mycket för den infon :) Kommer önska mig en ny dator i julklapp och den ska vara en bra speldator :)
Klart att laxen ska ha en jolle