OT - Jobbigt år...
Jag har försvunnit lite här på sistone och jag tänkte ta och berätta lite om varför, samtidigt som jag då passar på att skriva av mig lite.
För mig har det varit ett väldigt tungt och jobbigt år, som även varit fyllt med en hel del glädje. Men under det här året så har jag förlorat 6 husdjur och det tär rejält på mig. 6 stycken familjemedlemmar och underbara vänner som jag inte kommer att få se igen i det här livet…
Råttan Chanks fick somna in i börjar av våren. Den andra av dom två första råttorna jag någonsin haft, som egentligen tillhörde min bästis men han bodde hos mig och min råttflock. Både jag, min bästis och hela hans flock satt med honom ända in i det sista hos veterinären. Det var en otroligt mäktig, vacker och hemsk stund på samma gång. Chanks blev ungefär två och ett halvt år gammal. Hans aska står nu uppe i min ena hylla, tillsammans med sin själsfrändes (Pablo) aska.
Marsvinet Randy, en omplacering jag tagit hand om, fick en stroke i våras och fick akut somna in. Jag vaknade tidigt en morgon och gick ut i vardagsrummet, bara för att se Randy stapla ut ur sitt ena hus och han verkade inte kunna röra på vänstra sidan. Han snubblade, snavade och ramlade omkull på sidan flera gånger. Jag satt med honom i famnen hela tiden, från det till att jag såg vad som var fel tills dess att jag kom ner till veterinären. Väl där klarade han inte av att stå upp ens en gång, så jag ansåg att han skulle få somna in och slippa lida. Randy blev lite över 6 år gammal.
Råttan Dante, min lilla ängel som varit med om så mycket jobbigt under sitt liv. Han fick en lycklig barndom och uppväxt med sin kullbror Vivi och gamle Camaro, även känd som Larry. Efter att Larry gick bort och killarna kom in i tonåren så blev det problem. Vivi fick en knäpp, misshandlade Dante och ärrade honom djupt för andra råttor.
Dante kunde bo med min andra hanflock, men var så rädd för att bli skadad att han inte kunde äta så fort dom andra var i närheten. Tillsist blev situationen ohållbar och han fick bo som min ensamråtta, men hans psyke blev sakta värre. Den här sommaren kände jag att det fick vara nog… Dante hade börjat bitas och jag såg på honom att han inte mådde bra. Han var i god, fysisk hälsa men för varje vecka verkade han bara må sämre och sämre och bli allt med opålitlig.
Att låta honom somna in var något av det värsta jag någonsin gjort. Jag kände mig som en förrädare där hos veterinären när jag höll honom, Jag ångrar inte mitt beslut, då jag kände mig så maktlös över Dantes mående, men det tar inte bort den hemska känslan. Dante blev ca ett år och åtta månader gammal.
Salamandern You Lucky Tyke, "Tyke", dog också i somras. Några av er kanske minns tråden jag gjorde här över det. Under en tid födde jag upp kinesiska eldbukssalamandrar och Tyke var en av fyra bebisar som jag behöll. Salamandrar är mästerrymmare och på grund av mitt slarv med terrariets lock så tog han sig ut och försvann. Jag letade överallt, tog ut allt i terrariet och gick igen varje centimeter av både det och lägenheten, men han var borta. Tyke blev lite mer än tre år.
Råttan Dryad var den absolut tyngsta förlusten i år, hur orättvist det än känns att säga mot resten av dom. Men att förlora honom tog så hårt på mig att det kändes som att hela min värld slogs i bitar. Jag har aldrig haft en råtta som varit så… Dryad. Det finns inga ord för honom som kan göra honom rättvisa. Han charmade i stort sett alla med sitt lite småfjantiga utseende, sin näpna min och sitt charmiga sätt.
Jag skulle ge absolut vad som helst för att få pilla lite på hans dumboöron, stryka hans tunna rexpäls och klappa hans småskalliga gubbhuvud en gång tilll.. När jag skulle ge dom mat på kvällen så var Dryad spårlöst försvunnen. Jag kollade om jag glömt en av luckorna öppen så att Dryad kanske var ute på vift, men det var stängt. Tillsist blev jag alldeles kall inombords och började gräva runt i burens bottenmaterial. Där hade Rosco begravt sin älskade bror och mitt hjärta bara brast…
Dryad somnade in självmant här hemma, två och ett halvt år gammal, hos sin kullbror Rosco och lämnade ett gigantiskt hål hos oss båda. Hans aska står nu på hyllan, bredvid Pablo och Chanks. Rosco fick vara ensamråtta tillsammans med mig i ungefär en vecka, tills jag fick hit ett par underbara råttbebisar från en uppfödare.
Och så natten till i måndags den här veckan dog råttan Umbra, den ena av mina första två råtthonor. Min mörka skönhet, "monstret bakom kudden", fröken snedskalle… Umbra fick en stroke som liten, då hon kom från en väldigt dålig avelslinje, men hon återhämtade sig efter medicinering och omvårdnad. Men hon fick permanent snedskalle (snett lutande huvud), som dock inte påverkade hennes balans eller hennes liv något märkbart.
Umbra hittades död i buren, liggandes i deras lilla sputnik (en runt plastboll med ben och gångar in i, som mina tjejer älskar att sova i helst tillsammans och så många som möjligt samtidigt). Det är fortfarande så färskt i mig och jag kommer aldrig orka prata om omständigheterna runt hennes död utanför familjen…
Hon blev ca två år och två månader gammal. Orsaken till hennes död var med stor sannolikhet åldern och sviterna efter stroken hon hade som ung. Sov gott, lilla "Harmoni"… Matte och din bästa vän "Balans" saknar dig så det gör ont, men vi vet att du mår bra där du är nu…
När resan når sitt slut…
Slut dina trötta ögon
Du behöver inte stanna kvar
I mitt hjärta finns du alltid
Som det käraste jag har
Om livet blir för plågsamt
Och det gör ont i varje andetag
Är det dags för dig att vandra
Till en plats av frid och välbehag
Du har kämpat på så tappert
Men det räcker nu, min vän
Farväl är aldrig för evigt
En dag möts vi igen
Glöm aldrig att du blev älskad
Så mycket kärlek du fick och gav
Glöm aldrig din starka kämparglöd
För det kommer aldrig jag
Aldrig kommer du att glömmas
Du är för evigt en del av mig
För vad som än händer i livet
Kommer jag alltid älska dig
Av Caroline S.
Bifogar en bild på Umbra från den här tiden förra året..
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag lider med dig. Djuråret 2012 har varit hemskt. Två av mina kaniner har dött. Min älskade Saphire dog i samband med en förlossning eftersom hon var dräktig. Den enda ungen var död. Loka, min söta lilla hoppkanin rymde, och vi har massor med rävar här omkring. Det har till och med varit varg i området. Om han är död vet vi inte men det skulle mycket väl kunna vara så. :c
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
#1 Åh gud, så hemskt…!
Det är bland annat därför som jag aldrig skulle våga mig på avel med något djur… jag skulle inte klara sånt… 
Har Loka varit borta länge? :(
Ja, du sa det verkligen. 2012 var ett hemskt djurår…
#2 Han försvann natten mellan den 4 och den 5 september. :(
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
#3 Lilla killen då… 
Usch jag sitter här och tårnarna bara rinner.. usch Jag lider med dig.
Vet inte alls hur jag skulle må om jag var tvungen att avliva Isadora :'(
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag hoppas att du slipper och att Isadora kommer att leva ett långt, friskt liv i många, många år framöver!
#6 Ja, hon blir ju dock 6 år i maj..
#3 :'(
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
nej vad hemskt!
jag minns när jag förlorade mitt första, och hittills ända husdjur, min hamster Papy.
Jag grät hela dagen, och jag grät resten av veckan, iallafall inombords.
att förlora så här många vänner/familjemedlemmar/husdjur på ett och samma år…
jag kan inte ens föreställa mig det!
du är verkligen stark som har klarat av det här!
hoppas de har det bra allihopa, var de än är 
Medarbetare på Pokémon iFokus
Så ledsen för era djur! Att förlora någon är det värsta tänkbara, och 6 per år! Du är stark! <3
Ush, va hemskt med så många förlorade djurkompisar … :'( Jag kan inte ens förstå hur jobbigt det är för dig! I juni 2011, så dog min mormor o morfars hund. Jag var uppväxt med han och han hade funnits så länge jag kunde minnas … Han var som min egna hund och var en av mina bästa vänner. Dessutom dog han dan innan min skolavslutning. Kom ihåg att jag grät hela kvällen och kunde inte sova när mamma berättade att han hade blivit avlivad … :( Vi hade varit och hälsat på hos min mormor o morfar dagen innan och man märkte att det var något fel på han, han ville inte resa sig upp och låg bara i sin korg. :( Lilla Zorro jag saknar dig fortfarande! Nu har i alla fall alla djuren det bra i djurhimmelen och springer runt och leker på molnen! :')
#7 Jag hörde från en klasskompis en gång i tiden om en kanin som blev nästan elva år gammal och mådde bra fram tills slutet. Jag hoppas att Isadora är en sån kanin. :)
#9 Det är den värsta delen med att vara djurägare…
Men det är viktigt att veta när det är dags att låta dom gå vidare..
Jag har också haft hamster en gång i tiden. Underbara djur och få saker är så bedårande som en liten hamster med proppfulla kinder som ska flytta precis ALLT på en och samma gång och inte vill gå fler rundor än absolut nödvändigt.. :')
När jag förlorade mitt första egna pälsdjur, marsvinet Fred, när jag var fjorton så grät och sörjde jag i över ett år. Han var så obeskrivligt speciell och viktig för mig. Det har snart gått tio år sen Fred dog och hans foto hänger ovanför min säng än idag, i min egna lägenhet.
Tack, hallonsmurfen. :) Jag har råttflockarna och vovven min som tröstar och ger mig styrka, även när det känns som jobbigast. Jag är säker på att dom har det bra, då jag tror starkt på regnbågsbron och där vet jag att alla har det bra tills vi ses igen..
#10 Tack, och förhoppningsvis var det bara ett engångstillfälle att så många gick bort under samma år…
Så här vill jag inte ha det varje år.. Nästa år får alla djur gärna vara friska, pigga, krya och bara må bra..
#11 Att förlora en hund är en fullständigt olidlig upplevelse…
Min systers familj hade två hundar som jag älskade så innerligt. Den första, Nelson, var en omplacering och vuxen när dom fick honom, men han var helt fantastiskt. Åh gud, så jag älskade den hunden och jag minns dagen som han gick bort som om det vore igår och inte flera år sedan. Den andra, Oliver, växte syrran och jag upp med och han gick bort förra året.. det är svårt än idag och inse att han faktiskt inte finns längre..
Tillfällena då djuren vandrar vidare kan verkligen vara fruktansvärda… mitt första egna pälsdjur, marsvinet Fred, dog bara några dagar efter min födelsedag. Igår var det sju år sedan min hund kom hem till mig som liten bebis på åtta veckor och det var då jag hittade Umbra död på morgonen…
Zorro, vilket fint namn. Det är ett av mina favoritnamn på djur. Vad var han för ras?
#12 Jag gillar oxå det namnet, Zorro han var en liten envis tax. :) Han fick diskbråck och min mormor o morfar fick välja om dom skulle operera eller om dom skulle avliva han. Men det var inte heller säkert om operationen skulle hjälpa och om den lyckades så skulle han oxå behöva ha något som var ungefär som stödhjul i 3 år. Zorro skulle aldrig stått ut med att gå runt med hjul för han var väldigt mycket för att leka, den lilla tokiga gubben .. :')
#12 Ja vi får se. dock så tror ju jag att hon har fått någon typ av hjärnblödning eftersom hon var sne i munnen när vi hämtade henne hos arken zoo, hade dem sett detta hade dem tagit henne till vetrinären då jag skrev under på att dem fick göra det om det behövdes.
Jag personligen tror dock inte på att hon kommer bli över 10 år tyvärr.
#13 Han låter som en alldeles underbar hund. :) Jag har alltid varit svag för taxar, då det bodde en helt underbar strävhårig tax på gatan där jag växte upp. Stackars liten, att det måste gå så illa ibland… 
#14 Arken Zoo köper jag aldrig djur ifrån något mer, hur trevliga personalen där än må vara. I stort sett alla djur jag har haft som kommit därifrån har fått stroke, hjärnblödningar, fel påögonen, bettfel och liknande hemska sjukdomar i ung ålder. :(
Självklart kan man ha tur eller otur, men det är att köpa grisen i en säck och jag är trött på allt hemskt som kan komma med det. Från och med nu är alla mina djur antingen från uppfödare eller omplaceringar.
Man får förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa… :(
#17 Hon är inte köpt där utan hon var där då vi var i portugal.
#18 Ah, okej! Stackars lillan… :(
#19 Mm, dock besväras hon inte, hon hoppar inte snett eller nått sånt. Så det kanske är nått annat.
Håller med om att 2012 har varit ett hemskt djurår. Först gick mina två älskade gerbiler bort pga tumörer :'( Och sedan min älskade kineskorre pga nervskador :'( :'( Jag älskar Er och saknar Er så obeskrivligt mycket, och jag kan knappt bärga mig tills den dagen då vi äntligen få ses igen.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#21 Nej, vad hemskt! 

Jag hoppas nu mer än någonsin att 2013 blir ett bättre djurår för alla… :(
Jag har varit med om döda djur några gånger.. 2010 så sprang min katt Doris bort, hon var lite unik, vi var tvungen att ta bort hennes svans pga att hon hade fastnat med svansen i ett träd eller något, och då kom hon loss, men pälsen på svansen var borta! ;)
Jag har dock varit med om att en familjemedlem har dött, min gammelmormor Anita.. Hon dog av cancer i lungerna, men ofcourse att hon fick lungcancer.. Hon rökte.. Det jobbigaste var begravningen, då ville jag bara gå därifrån.. 1 Oktober 2012 gick hon bort.. <3 Första julen utan henne snart, det kommer att kännas konstigt..
._______.
Jag har bara haft ett djur och det är Melker. Kan inte föreställa mig ett liv utan den busen, blir impad av er! Ni är starka allesammans!
Nä usch Inte ett djur till :(
Lider med dig. Tycker det är jättetråkigt att du blir drabbad hela tiden.
Att förlora ett djur är lika hemskt hur stora eller små dom är.
Själv sörjer vi vår Snutte, guldhamster. Så vi förstår hur ont det gör. :(
#23 Det är alltid lika hemskt, oavsett om djuret går bort eller om det springer bort…
Jag är själv en stor kattälskare, även om jag inte kan ha katt på grund av allergi…
En släkting har jag aldrig förlorat, så jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste kännas. 
#24 Det är den jobbigaste delen med att vara djurägare… jag önskar att dom kunde leva lika länge som oss.. 
#25 Ja, det här var verkligen inget kul djurår… 
Har man många djur så får man ta såna här smällar ibland, hur hårt det än känns. Jag kommer aldrig skaffa så pass många djur igen samtidigt, då jag inte gärna vill vara med om ett sånt här år igen.. 
Jag håller tummarna för att 2013 blir ett bättre djurår, vilket jag känner på mig att det blir.
#27 Jag hjälper till att hålla mina tummar, samt 5 marsvin håller alla sina tassar på att det blir ett bättre djurår nästa år 
#28 :D Åh marsvin!!!
#29 3 honor som är mina och 2 hanar som är barnens :)
#30 Önskar att min mamma var lika intresserad av smådjur som du är, det skulle varit jättekul!
#31 Det var jag som köpte först för snart 2 år sedan då jag behövde något som gav mig glädje. Och nu ger dom hela familjen glädje :D
#32 Naw! Ja, marsvin är riktiga glädjespridare! 
Men usch ett sådant år du har haft. Nästa år kan inte bli annat än fantastiskt! Jag hoppas på det för din skull. *Kramkram*
#34 Tack så mycket, Aily, det hoppas jag med. :)