Legacy-koma
Efter att ha varit inaktiv här på iFokus i någon månad så är jag tillbaka eftersom simssuget börjar gnaga! Jag vet inte hur det är för er, men det är legacy-grejen som spökar för mig tror jag…
Det verkar vara oundvikligt i mitt fall, inne på nyfödd tredje generation intresserar inte familjen mig ett dugg längre!! Blir så fruktansvärt irriterad på det eftersom jag gärna vill lyckas med en legacy i 10 generationer och liksom känna "spelglädjen" med samma familj längre. Såklart I-landsproblem, men nu är vi ju i ett simsforum :)
Någon som har något litet tips, som känner igen sig eller vet något sätt man kan variera sitt spelande? Har i princip enbart kört legacy i flera, flera år. Pengafusk lockar inte alls och att bygga hus eller städer som projekt är inte riktigt "sims" för mig… Simmarna är i fokus i mitt spelande.
Om inte annat fick jag skriva av mig lite! Kanske att någon känner igen sig lite eller vill komma med en instickare i alla fall ;)
KRAM OCH GOTT NYTT ÅR PÅ ER!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Jag tog själv ett uppehåll på ungefär 2 månader i min legacy i höstas när jag började komma in på generation 4. Det tips jag har är väl att låta det ta tid och planera vad du vill göra med familjen. När du får rätt idé för generation 3 så kommer resten att gå av sig självt. Leta inspiration i musik, filmer, böcker, dina vänner, andra legacys. Någonstans finns den där perfekta idén som kommer att få dig att springa tillbaka till din familj för att genomföra din plan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Okej! Har aldrig "återvänt" sådär efter någon månad till en legacy förr, utan jag har alltid bara börjat om med en ny, men det kanske mitt i allt fungerar. Annars undrar jag om det är konstigt att liksom påbörja legacy efter legacy? Verkar bara vara det där i början då man fortfarande har ont om pengar, inte har hunnit skaffa så många familjemedlemmar och så som jag uppskattar. Gör som alltid något slags tema på mina familjer som jag vill ska "följa med" varje generation, men det går väl alltid att hitta inspiration bortsett från det med förstås…
#2 Även om du följer ett tema så finns det säkert mycket utrymme att variera sig och utveckla det. Det enda tema jag verkar ha för min familj är dock drama, men det är otroligt underhållande att sitta och fundera ut och skriva om. Men även om du har ett tema så kan det ju förändras eller hoppa över en generation för att du ska få upp intresset för familjen igen.
Har du för många simmar i huset för att det ska vara roligt att spela så kan du alltid kasta ut några eller låta dom råka ut för någon olycka för att få ner antalet simmar att spela på. Vill du kämpa med pengar så finns det fusk som gör att du kan minska ner familjens tillgångar och låta dig gå tillbaka till början på den punkten.
Jag började alltid på nya familjer när jag inte spelat på ett tag förut, är så glad att jag håller mig till familjen McMillan nu för det är så roligt att se hur dom utvecklas för varje generation och dom likheter man kan se mellan generation 1 och 6. Jag har aldrig tagit mig längre än till generation 3 tidigare, det är utmanande, men jag kommer vara så otroligt nöjd när jag kommer till generation 10.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#3 Jo det har du rätt i… Drama är alltid kul! haha. Varje familj får ju som någon lite enhet. Men sedan älskar jag verkligen att skapa simmar också. Kanske är därför jag också påbörjar nya familjer ofta, för att jag vill "prova på" olika typer av simmar, egenskaper och allt möjligt. Men samtidigt är det ju något man lika gärna kan få chans att prova på hos avkommorna, nya partners osv.
Det är ju utmanande att fortsätta ändå! Men känner mig redan liksom spyfärdig, och då kommer det ju inte gå att fortsätta. Inte än i alla fall.Tänker varje gång jag startar en ny legacy att "äntligen! den här kommer definitivt hålla till generation 10!" också blir det samma sak om och om igen. Hoppas väl fortfarande på att jag ska fixa den där ultimata familjen genom alla generationer, som håller sig spännande och knasig. Fina problem man kan ha verkligen… haha.
Varför inte skapa simmarnas partners eller vänner? Då får du skapa simmar men fortsätter på familjen. Det är utmanande att ta sig igenom en legacy, den största utmaningen är nog att hålla familjen spännande och intressant. Jag har själv spelat på ett bra tag utan någon som helst plan för framtiden i min familj i väntan på att jag ska få någon bra idé. Det faktum att jag avskyr stora familjer och har spelat på 14 personer var en utmaning i sig, men det är helt klart värt det när jag kommer förbi den här biten och får mer planer för framtiden igen.
Fortsätter du på din familj och tar dig till generation 4 så kommer du säkert att vara riktigt nöjd över att du inte gav upp. Men det kanske inte är dags att fortsätta på familjen just nu. Men om jag var du så skulle jag vänta med att starta en ny legacy och se om du kommer på något nytt till familjen. Vill du skapa nytt kanske du kan göra en kortare historia ifall du vill skriva om något, startar du en ny legacy så skulle jag föreslå att du planerar personligheter och någon större händelse för varje arvinge så att du alltid vet vad du ska jobba mot i varje generation. Det minskar risken för att du ska bli uttråkad.
#5 Men då blir det väl inte korrekt legacy? Partners alltså. Jo du har säkert rätt i allt du säger. Var i alla fall tvungen att göra något så att jag på något sätt kunde spela, så jag startade med en ny sim. Och eftersom jag enbart spelar legacy så har jag börjat legacy-aktigt givetvis. Får se om jag lägger ner någon längre tid på det eller om jag publicerar den här.
Kan vara att jag tröttnat lite väl snabbt på senaste för att jag enbart kört med övernaturliga simmar och familjer. Antingen har jag insett att simmarna aldrig kommer åldras i princip eller att det blir störande att höra älvljudet hela tiden, ja du vet hur det kan bli. Nu gjorde jag en mänsklig sim och då är det ju enklare att "föra in" något övernaturligt när jag nu än skulle vilja det.
Men tycker du/ni det är tråkigt och liksom "meningslöst" att ha flera olika legacys publicerade här? Blir ju för mycket om det blir typ nya hela tiden, har två publicerade här inne. Vilket jag i ena var tvungen att lägga ner pga en bugg och jag vet inte riktigt vart man raderar trådar? Så den gick inte alls att fortsätta på. I alla fall - för verkar den här legacyn bli bra kommer jag vilja dela med mig! Lite meningslösa frågor kanske, folk bryr sig väl inte så mycket bara de får läsa något bra, men ja, synpunkter är alltid trevliga :)
#6 Är det tråkigt att göra vanliga legacys så skulle jag säga att det är bäst att ändra på reglerna. Jag började med ungefär hälften av dom vanliga reglerna och några egna, vid generation 4 började jag bryta mer och mer mot mina regler och nu har jag gett upp på regler och spelar enbart för min historia, det är skrivandet som gör min legacy rolig att spela på och regler hindrar mig bara även om jag fortfarande följer en del för att tex förhindra att familjen får för mycket pengar.
Slutar man skriva i en tråd så hamnar den till slut så pass långt bak att den inte stör, bland legacys går det väldigt snabbt. Men jag har inget emot att det kommer upp nya legacys även om jag inte orkar hänga med i så många, men hittar jag någon i min smak så läser jag självklart. Det är dock roligare att läsa om det inte blir ett tvärt avslut mitt i för att den som skriver tröttnat på sin familj. Avslutas spelet för en bugg går det såklart inte att göra något åt.
Ett tips ifall du verkligen tänker satsa på din nya legacy och skriva om den är att ha någon att prata om familjen med för att hålla uppe ditt intresse för familjen och kunna få hjälp med idéer. Jag har två personer som jag diskuterar min familj med och det har gett mig mängder med idéer och fått mig att utveckla simmarnas personligheter mer.
Jag brukar ta personlighetsdrag jag i vanliga fall inte använder, jobb jag inte vanligen väljer och utför önskningar jag oftast skippar om de blir tråkigt. Då får man lite variation i alla fall. Brukar även låta mina simmar löpa amok lite, låta dem spela lite själv ibland för att se vad de hittar på för konstiga saker. Speciellt på allmänna tomter, fester osv.
Sen håller jag med om att lite drama alltid är kul. Otrohet, svartsjuka, bråkiga tonåringar och utomäktenskapliga barn. Mina stackars simmar :P
Skriver du legacy-historier är det inte så dumt att planera lite. De kan lätt bli enformiga annars då man ofta spelar på ett speciellt sätt.
#7 Jo det har du rätt i. Det är ju ett tips längre fram i legacyn i alla fall! Att kanske generation tre eller två kan skaffa en egengjord partner, för summan av kardemumman så tänker man ju som läsare inte så mycket på regler och poäng när man själv läser någon annans legacy.
Okej, har inte hängt här på iFokus överhuvudtaget så länge, men det är ju skönt att veta att det blir så i alla fall. Nej det är ju det… Man själv kan tycka att ens legacy är dötråkig för tillfället, men andra kanske fortfarande tycker den är spännande.
Jo det är sant. Pratar en hel del med pojkvännen, kan säkert göra med andra också. Det har du rätt i, det kan ju ge lite nya inputs! Vilken legacy är det du har? Och skriver du i en blogg eller här på iFokus? Vilket tycker du är bäst? Jag har en blogg avsedd för sims, men det känns som att folk är lite bekväma och tycker det är enklare att läsa alla uppdateringar direkt här på iFokus. Eller så blir det helt enkelt dubbelt så mycket jobb eftersom man uppdaterar både här och i bloggen, för att folk ska hitta dit och bli intresserade såklart.
#8 Det är bra tips! Det där med annorlunda personlighetsdrag har jag försökt göra lite på min senaste sim. Bara det att jag valde en hårfärg jag aldrig brukar välja i första hand och lite andra saker, kan göra en del.
Det där att få låta dem löpa amok kan ju vara bra… Fastän man vill ha drama vill man ändå att det ska bli "bra drama", men man kanske inte kan styra allt jämt. Eller rättare sagt att det kan bli bättre om dom bara får göra lite som dom vill.
Kan säkert vara värt att planera lite… Men det känns ju lite förutseende om jag ska planera till exempel hur förstfödde generation 3 bör vara redan nu etc? Eller menade du kanske planera på något annat sätt? Grejen är väl också lite att allt kan bli precis hur som helst under spelets gång.
#9 Jag började med en legacy som jag skrev om här på iFokus som tyvärr slytade åldras vid generation 3. Efter det startade jag upp en blogg med Familjen McMillan och jag måste säga att det är så mycket lättare att hålla koll på en blogg och det är lättare att berätta när man kan använda fler bilder i varje inlägg. Folk verkar inte ha några problem alls med att hitta dit trots att jag bara länkar till mina inlägg i min tråd här. Jag tycker att det är lättare att följa andras legacys på bloggar också.
När det gäller att planera för framtida generationer så menar jag inte att planera hela deras personlighet och liv innan dom ens är påtänkta. Mina planer för framtida arvingar är väldigt enkla. Ofelia (generation 4) var planerad att komma i generation 3 egentligen men Liam fick ta hennes plats eftersom han inte blev en tjej och då fick jag snabbt komma på en ny personlighet och livshistoria åt honom :P Dom planer jag hade för Ofelia var i stil med "ond punkare som träffar mängder med killar, snor sin systers kärlek och ser upp till sin pappa" sen lät jag resten av hennes liv utvecklas som det ville plus att många av mina planer förändras med tiden när simmarna får för sig att göra något helt annat. En av killarna hon träffade fick hela hennes liv att ta en annan inriktning än jag planerat från början.
Så även om planerna kan förändras med tiden så underlättar det att ha något att utgå från. Jag har dock inga planer för generation 7 nu, däremot finns det planer för generation 10 som jag arbetar mot. Men då har jag inte problemet med att jag tröttnar och börjar på nytt så jag kan lugnt börja planera nästa generation när den närmar sig om jag inte kommer på något innan.
#11 Okej, har spanat in! Jo det är klart, det är det ju. Men hur ser din tråd ut för familjen här på iFokus då? Jag har en slags plan att jag ska slå samman lite olika bilder just för att sammanfatta kapitlets händelser här på iFokus och kanske knappt skriva någon text, och sedan väl i bloggen skriva berättande om vad som händer. Dock har jag inte som plan för den här legacyn att den ska vara väldigt berättande då jag märkte med en tidigare legacy hur otroligt slut jag blir av att skriva på det sättet, eller tom på inspiration. Du kan kolla in lite tidigare vad jag gjort på min simsblogg (www.darksidesims.blogg.se).
Okej, då förstår jag! Jo exakt, det förändras ju lite i vilket fall men det kan ju vara bra att ha någon slags plan. Då har man något att se fram emot och det blir kanske jättekul när simmen får något drag som inte alls passade det man tänkte osv. Ger lite utmaning.
#12 Ska du inte ha så mycket text och lägger ihop flera bilder i en så fungerar det bra att ha en tråd här på iFokus. Jag älskar att skriva och vill inte hindras av mängden bilder och text så en blogg är bättre för mig. Då har jag också lättare att gå tillbaka och kolla upp vad jag skrivit så jag inte skriver in några fel om tidigare händelser.
Utmaningar är väldigt bra. Jag har en stor utmaning i min familj nu då jag alltid hatat att spela på familjer med många barn och nu när jag väl planerat en stor familj så blev det ändå 2 barn fler än planerat :P Men den chockbehandlingen har faktiskt fått mig att tycka om barnfamiljerna. Man får dock vara försiktig så man inte gör alldeles för svåra utmaningar, det kan också få en att bli less.
Familjen jag hade här är gammal, du kan läsa om dom här. Det var väl mitt tredje försök till en legacy och första gången jag skrev om mina simmar. Försöker hela tiden att utveckla mitt skrivande och det är minst lika intressant som själva spelet numera, jag styrde inte alls lika mycket i familjen You.
#13 Jo precis, det gör det ju. Ja ska man skriva väldigt mycket är det ju mycket bättre (om utrymme inte annat) att skriva i en blogg. Men det är klart, det blir ju en mer personlig touch så jag funderar på om det inte blir i bloggen ändå.
Okej! Men jag menade mer, lägger du ut inlägg om din legacy du har här i iFokus också, så att folk vet när den uppdateras? Tänkte hur mycket du skriver i tråden här då, innan man går in i bloggen och läser. :)
#14 Jag skriver bara dit en länk med nummer på kapitlet så fort jag lagt upp ett nytt, skriver inget mer än så. Orkar inte lägga upp bilder och skriva om kapitlet där alls.
#15 Okej, ja men det kanske räcker då? För att göra folk intresserade? Såklart skriver man ju för sin egen skull, men man vill ju gärna att folk ska intressera sig för ens skrivande/legacy. Kul att se och veta hur andra gör, så man inte gör något "misstag" :)
Mitt tips är att skriva en intressant inledning i första inlägget här så börjar folk läsa, när dom väl sett vad du skriver så kommer dom som gillar det att fortsätta läsa även om du inte skriver mer i tråden än att det finns nya kapitel.
Jo det är sant det. Det är ju det första läsaren ser när tråden öppnas också. Supertacksam för tipsen!
Ett annat sätt att krydda spelandet är att försöka samla på sig så många märken som möjligt om du spelar uppkopplad. Finns många konstiga och intressanta utmaningar att försöka sig på :)
#19 Det är ett bra tips, jag sitter själv och kollar igenom dom ibland för att se om jag ska satsa på ett i legacy-familjen.