Varning - mediafire
Vill ge ut en liten varning till er alla då det drabbat mig två gånger.
Jag har varit med om två gånger när jag börjat ladda ner på media fire så kommer det upp som pop up ruta där det står att jag har virus på datorn, det går inte att klicka bort. Förra gången vet jag inte hur jag gjorde men dagen därpå när datorn varit på ett tag så kolladej ag datorn. Allt på datorn var borta. Ett virus hade kommit och tagit bort allting som fanns på datorn.
Den gången hade vi tur då min ena otekniska bror satt hemma vid datorn och min andra tekniska bror 20 mil bort. De lyckades rädda allting.
Idag min jädra nöt så gick jag återigen in på mediafire, första gången efter första viruset. Och samma sak hände igen! Om vi har fått virus nu vet vi inte. Nu har vi virusprogram och har virussökt hela utan spår.
Men för de som inte har virus program eller virus program som inte är så bra så kan det gå värre. Tycker ni borde vara medvetna om att det faktiskt finns virus på hemsidan. Inte någon specifik sak utan kan komma när som helst, var som helst på sidan.
Hur laddar du ner? Går du in på någon mediafire hemsida, eller är det typ som när man laddar ner från anubis ibland? Tack för att du varnade :)
Medarbetare på Pokémon iFokus
1# när jag började ladda ner kom det upp. Klickade på länk som ledde till en nerladdning
Gratulerar.. Vi fick virus på våran dator! Kollade flertal gånger igår men ingen virusvarning. Idag kom det.. Virusvarning, kanske fick bort delar av det men inte helt. Nu får datorn stå avstängd i väntan på att någon ska kunna omformatera hela datorn - kanske måste datorn stå i flera veckor..!
Och jag känner bara ett sådant otroligt sims sug! Inte spelat på veckor, det var tänkt att jag skulle börja spela igår men i och med att jag ville ha den saken så fick jag virus!!!
#3 Nej, va otur! :( Men väldigt snällt av dig att berätta för oss att så vi vet vad som kan hända!
Kände att det var det minsta jag kunde göra. Även om de var tvunget att bli så :(

Har också fått virus från mediafire. Det var ett sånt där när det kommer upp en stor bild på skärmen som säger att polisen har upptäckt att man begått ett brott och att man måste betala flera hundra kronor för att få tillbaka datorn. Lyckades iaf få bort det. Har sedan dess laddat ner ett tillägg till min webbläsare som blockerar popup-rutor och sedan dess har jag kunnat ladda ner från mediafire utan problem. Dock så uppmanar jag till försiktighet om man ska ladda ner därifrån.
Jag har laddat ner därifrån fleeera gånger, aldrig fått något som förstört min dator.. Visst kommer det upp popup fönster men dom klickar man ju bara bort, sånt finns ju nästan på alla sidor på nätet:)
6#: Förstår inte att mediafire kan ta bort sådant skit. :/ Vi måste omformatera hela datorn = allt försvinner :( Tur nog har jag sen tidigarel agt över mina 1000 tals bilder.
7#: Det är ingen vanlig popup. Gick inte att ta bort. .:(

#8 Oj , vad tråkigt :(. Det borde finnas någon sida där man kan ladda upp saker som andra kan ladda ner utan massa konstig reklam , eller så skulle mediafire kunna vara mer noga med vilken reklam de har på sin sida.
hur vet vi när det är fixat?
10#: hur menar du nu? --- vi fick omformatera hela datorn. Jätte roligt! Aldrig någonsin mer kommer jag ladda ner något.
#11 problemet på mediafire? det måste ju fixas någon gång…
Jag har aldrig fått virus därifrån… men sen har jag också virusskydd och brandvägg och hela köret på jämt!
12#: Ja du.. Ingen aning, jag kommer som sagt aldrig mer gå in på en nerladdningshemsida och absolut inte media fire.
13#: Vi hade f-secure som är virusprogram.
Jag laddar också ner virusfritt och problemfritt från Mediafire. :S
Har också brandvägg och virusskydd igång jämt, som uppdateras med jämna mellanrum. Jag har inte fått virusvarningar från mitt virusprogram eller upptäckt något konstigt med datorn. :S
Kan viruset ha kommit från någon annan plats? Eller dök det upp efter öppnandet av en ny nedladdad fil, antingen från Mediafire eller från en annat sida?
Länkar som leder till Mediafire behöver inte heller alltid vara säkra… :( Det kan bero på hemsidan som länkar också. :(
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
15#: kom upp som typ pop up när jag började ladda ner.
#16 Jag undrar om viruset kan ha kommit med nedladdningen, för det låter onekligen så… det vill säga, att nedladdningen innehåller viruset. Men svårt att veta exakt. Om du talar om vad du försökte ladda ner så kan jag se om min dator säger något om filen/länken.
Tog bort länken för att inte personen ska känna sig utpekad eller anklagad då filerna är virusfria. Mediafire är med största sannolikhet boven. Tack så mycket för att du länkade så jag kunde kolla upp det! :)
/Mitchika
gick in på hennes sida och började ladda ner en hästgård. Tror de kan vara den senaste hästgården. Går som sagt inte ens in på hennes sida mer.
MEN, har för mig att förra gången jag fick virus så var de via hennes hemsida och länkar till media fire också men ej nhundra.
#18 Jag gick in, klickade på båda länkarna för hästgården Stall Alholmen och laddade ner dom. Två popups dök upp med vanlig reklam, inget virus! :)
Virusprogrammet hojtade inte ens till. Virussökte båda filerna tre gånger, men inget virus.
Du har nog helt rätt, det måste vara pop-ups på Media Fire som orsakade viruset. :S Men mitt antivirusprogram kunde tydligen blockera dom.
Påminner återigen vikten av ett bra antivirusprogram. Jag använder Telia Säker Surf och har använt i många år, inga virus över huvud taget. Det kostar att ha en prenumeration, men jag får hela tiden nya uppdateringar och förbättrat skydd mot nya virus. :)
Vikten av att använda antivirusprogrammet för att virussöka ALLA nedladdade filer vill jag också påminna om igen. Många virus och trojaner packas in och döljs ibland i .rar och .zipfiler, som kan verka helt harmlösa. Antivirusprogrammet upptäcker ibland inte viruset förrän man antingen öppnar filen (och då kan det vara för sent) eller förrän man högerklickar på filen och säger åt antivirusprogrammet att genomsöka filen efter virus och skadlig programvara.
Ett bra antivirusprogram har också en brandvägg (Windowsdatorer har också Windowsbrandväggen, men den kan vara avaktiverad ibland) som förhindrar skadliga popups och annat liknande skadligt skript/programvara som man kan stöta på när man är ute och surfar.
Jag tror att Google Chrome ska ha någon inställning för att blockera skadliga popups också? Är inte helt säker på den punkten…
#18 igen, jag tar bort länken till personens blogg så att denna inte känner sig utpekad. :)
Det verkar inte vara någon fara att ladda ner från personens blogg, men MediaFire får man se upp med om man inte har ett bra antivirusprogram.
Vet någon om det poppar upp på mac? Har aldrig märkt något och vi har inte något virusprogram…
20#: Oavsett vad, skaffa virusprogram. Förra gången vi hade virus tog det bort ALLT vi hade på datorn. Dock kunde vi ta reda på vad det var för virus och då ladda ner program som kunde få tillbaka allt.
Denna gången chansade vi inte och omformaterade om hela datorn. tack och lov hade jag inte mina 10 000 tals bilder kvar.
Jag har AVG tror jag det heter, är det bra? Är det säkert att ladda ner från mediafire med det?
jag måste sätta in den här länken nånstans, så jag kan ladda ner det när viruset är borta.
jaha det var inte mediafire 
#24 Var det inte?
Nej, jag hade bestämt för mig att free today grejor var på mediafire..
#26 Det kan vara så att Media Fire upptäckte pop-upen som orsakade viruset och sedan tog bort den. :)
Jag tror att sånt upptäcks relativt snabbt.
#27 jag förstår inte riktigt vad du menar, är problemet på mediafire fixat? 
#28 Svårt för mig att säga, men det kan vara det. :)
#29 vad kan vara det?
#30 Problemet på Media Fire.. Jag svarade på din fråga. :S
#31 jaha, jag känner mig otroligt trög just nu…
Så det kan vara så att problemet är löst?
#33 Svårt för mig att säga exakt, som jag sa. Men det kan vara det. :)
Jag har ett bra virusskydd som skyddar mig från virus. Jag har laddat ner filer från bloggens länkar utan att få något virus eller någon varning från mitt antivirusprogram. Jag har även varit i kontakt med ägaren till bloggen (där Media Firelänkarna ifråga kom ifrån), som kommenterat själv att hon fått en virusanklagalse men som visade sig komma från en person som inte haft virusskydd på datorn. Så bloggens filer/länkar har inte virus.
Jag kan säga så här: ALLA sidor är farliga att ladda ner ifrån så länge man inte har ett bra, aktivt virusskydd på datorn.
Har du ett bra antivirusprogram så har du ingenting att oroa dig för. :)
#34 det här är förstås jättesvårt för dig att veta, men är AVG ett bra och säkert virusskydd?
På min dator har vi ett virusprogram som heter Norton 360 om jag minns rätt.. och jag har laddat ner många saker från anubis (mediafire) utan att ha fått något virus eller popupsaker ö.h.t.
#35 Jag har ingen aning, då jag inte har använt det själv. Har du laddat ner från MediaFire förr utan att ha fått virus? :)
#37 ja, jag har laddat ner från mediafire massor av gånger, men inte sen jag såg den här varningen.
#38 I såna fall verkar det vara ett bra antivirusprogram som skyddar mot eventuella virus som kan finnas på MediaFire. :)
#39 menar du att det funnits virus på mediafire förut?
(oj, dum fråga, det måste det ju varit någon gång, men nu på senare tid?)
Jag har haft kontakt med henne som har hemsidan, jag som sa att det KAN vara så att hon har virus i sina nerladdningar. Jag HADE virusprogram.
OBS; Jag fick som sagt virus en gång tidigare via mediafire och exakt samma sak hände igen. Tro inte att det är fixat, det är det inte. Men kan bero på hur oskyddad vissa datorer är.
#40 Återigen, hur ska jag veta det? :S
Min dators virusprogram skyddar min dator från skadlig kod, virus och andra angrepp.
Det finns virus ÖVERALLT på internet. Länkar som leder till MediaFire kan innehålla virus, filer på MediaFire kan innehålla virus, kläder eller möbler på TSR kan innehålla virus.
Ingen plats på internet är säker utan ett bra virusskydd på datorn. Det kan dyka upp virus överallt, då det finns gott om människor som sprider virus, skadlig kod och andra otrevligheter.
#41 Vilket virusprogram använde du?
Kan vara bra att känna till, då det tydligen inte erbjöd jättebra skydd mot virus. :S
Många här är inne och laddar ner på MediaFire. Jag har laddat ner samma filer du tror att du laddat ner utan att något hände, inga skadliga popups. Filerna innehöll inget virus, allt var bra. :)
Enligt tjejen på bloggen/sidan så var det en person som hade påstått att filerna kunde innehålla virus och den personen hade tydligen inte haft ett antivirusprogram. Har också kontaktat henne och meddelat resultatet av min virussökning av hennes filer. :)
Testade ladda ner en grej från mediafire nu, funkade finfint :)
tack för hjälpen :)
43#: F-secure / norton typ. F-secure iaf.
Men säg inte att det är ordnat för som sagt, virus lurar runt omkring på media fire, kanske inte alltid. Och virusprogram kan såklart variera.
Men säg som sagt inte att det är löst, det är inte löst, det ligger och lurar och man bör vara medveten om det.
#45 Hmm, det är liknande det som jag har. Telia Säker Surf är en del av F-Secure, har jag för mig.
Jag har inte sagt att det är ordnat. Mitt svar på den frågan har konstant varit att jag inte kan veta det och att det KAN, notera KAN, vara ordnat. Läs även inlägg #42.
vad är mediafire?
Mvh Kaninsköld
#47 En hemsida där man kan ladda upp filer för att dela med sig av dom till andra, så att andra kan ladda ner dom. :)
Jag har egentligen aldrig haft problem med själva mediafire förutom en gång, då det poppade upp ett fönster som sa att jag hade virus. Jag tog det på allvar och sökte igenom min dator flera gånger utan resultat. Sedan i efterhand så började jag misstänka att det kan ha varit en reklamskylt för något virusprogram.
Och min dator har inte krånglat efter det heller och det har gått några månader nu.
Man kan aldrig vara säker på internet alls och när man laddar ner så får får man ta dom riskerna. Så det är inte mediafire som är problemet utan den som lägger upp och delar med sig utav filerna. Har dom virus i datorn så är ju risken stor att dom sprider det med sina filer.