The Sims 3 Universitetsliv!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänkte att det behövdes en lite officiell tråd om den nya, uppkommande expansionen, så att inte forumet översvämmas av nya trådar om den! :)
The Sims 3 Universitetsliv är den nionde expansionen i The Simsserien och förväntas släppas runt den 7-8 mars i år.

Svensk bild lånad från CDON.com
Följande info är hämtad från engelsk sida och översatt av mig, svenska texten/namnen/förklaringarna etc. kan vara annorlunda!
Är dina simmar redo för sitt livs äventyr? Att åka iväg till universitetet öppnar upp nya möjligheter, från sociala kontakter till karriärstillväxt. Och universitetet handlar inte bara om att sitta med näsan i böckerna. Gå med i en protest, flörta på brasfester.
Det finns mycket att lära sig utanför föreläsningarna vid studentkåren. Med nya platser att utforska, så som bowlinghallen och SimBurger, och nya aktiviteter som Juice Pong och Sprayfärgsväggmålningar att njuta av, så är dina simmar garanterade att få sitt livs äventyr!
- Uppnå akademisk excellens
Att lära sig saker är roligare än någonsin med olika huvudämnen att studera! Ha din egen radioshow som Kommunikationsstudent eller plugga på om anatomi via skelettet som en Vetenskaps och Medicinsstuderande. Dina simmar kan också studera via klassaktiviteter, föreläsningar på studentkåren och genom att gå med i sociala aktiviteter.
- Gör dig redo att festa!
Skolböcker och studiegrupper är en stor del av universitetet, men ibland behöver simmar helt enkelt festa! Det finns många olika sätt att släppa loss, från brasfester nere vid sjön till att dricka ur Juicekaggen stående på elevhemsfester.
- Skapa kontakter och nätverk
Få din sociala nätverksförmåga att växa genom att skriva SMS, blogga och streama videos. Detta bygger på din anknytning till dom tre sociala grupperna på campus - "Nördarna", "Rebellerna" och "Sportfånarna". Att bygga på din relation med dessa grupper erbjuder unika fördelar/övertag, från drömjobb till ett eftertaktat extra personlighetsdrag!
- Handlingar spelar roll!
Precis som i verkliga livet så är dina simmars handlingar sammankopplade. Till exempel; en Konstelev får fördelar av det nya personlighetsdraget "Avant Garde" och utvecklar sin Gatukonstfärdighet och relation med "Rebellerna" genom taggning och spraymålning. Se upp bara så inte din sim blir tagen av polisen!
- Få fördelar efter universitetet också!
Hjälp dina simmar att enklare nå toppen av sin valda karriär genom snabbare befordringar och en högre karriärsnivåstart för simmar med universitetsexamen. Om din sim blir en legend inom sin sociala grupp så kan dom även få tag i drömjobbet som antingen konstvärderare, idrottsombud eller videospelsutvecklare!
- Utforska campus och staden
Det finns en helt ny stad och campus att utforska, från spelande på bowlinghallen till att flörta med baristan på Roasted Toasted Beans (café, misstänker jag) och även bläddra genom serietidningar vid Keiths Komics.
Åka till universitetet
- Nytt underkvarter: Sims Universitetet.
Sims Universitetet är ett New Englandinspirerat universitet med europeiska influenser. - Ungdomar, Vuxna och Åldringssimmar kan alla gå på universitetet.
- Simmar kan studera inom huvudämnena Affärsverksamhet, Vetenskap och Medicin, Teknik, Idrott, Konst och Kommunikation.
- Simmar kan skriva in sig på universitetet när som helst via telefonen. Spelaren kommer att få välja simmens huvudämne och hur många poäng simmen ska läsa in, vilket påverkar hur länge simmen kommer få studera på universitetet.
- Tiden rör sig långsammare i hemkvarteret när din sim är på universitetet.
- Ny NPC! Llamamaskot! Llamamaskoten ger bort paket med gratis prylar i och kommer också ge ett lämplighetsprov för din sim. Resultaten på det provet påveraks av din sims personlighet och personlighetsdrag vilket påverkar hur mycket finansiellt stöd din sim kommer få.
Nya interraktioner!
- Alla simmar från Barnåldern och äldre kommer att utrustas med en smartphone. Detta kommer att ge nya funktioner som bland annat sociala nätverk.
- Nya Livslånga belöningar som låter simmarna ha 6 personlighetsdrag istället för 5!
- Simmar kommer kunna "Streaka", en återkommande funktion från "The Sims 2 Studentliv".
- Simmar på universitetet kan sjunga universitetets sång.
- Simmar kan övertala andra simmar att göra saker åt dom.
- Simmar kan annonsera efter nya rumskompisar.
Nya färdigheter
- Gatukonst (Street art)
- Vetenskap/Forskning (Science)
- Socialt Nätverk (Social Networking)
Nya personlighetsdrag
- Avant Garde (simmar som är duktiga inom konst)
- Irresistible (Oemotståndlig)
- Socially Awkward (Socialt Tafatt, det spekuleras att simmar med det här personlighetsdraget passar in bland "Nördarna")
Nya allmänna tomter och platser
- Bowlinghall
- Café (Coffee Venue)
- Serietidningsaffär
- Hångelplats (Make-out Point)
- Studentkåren
Nya Skapa en Sim saker
- Dreadlocks
- Side ponytails (sidhästsvansar)
- Vanliga högskoleinspirerade kläder
- Nördkläder
- Sportfånekläder
Nya bostadsutrymmen
- Sovsalar/elevhem
- Brödraskapshus
- Systraskapshus
(Bästa översättning jag kunde få till…)
Simmar kan hyra ovanstående bostadsform på universitetet, samt även bostäder i universitetskvarteret. Till skillnad från "The Sims 2 Studentliv" så är sovsalarna/elevhemmen fullständigt anpassningsbara. Det vill säga, går att bygga om och dekorera om full ut.
Nya föremål
- Brasa
- Bowlinghall
- Juicekagge
- Modellskelett
- Murphysäng? (har ingen aning om vad det är)
- Radio Soundboard
- Vending Machines
Ledsen för min halvdåliga översättning, men jag tänkte att det kunde hjälpa att beskriva expansionen lite för dom som har lite svårare för engelska. :)
Eftersom spelet fortfarande är under arbete så kan en massa saker komma att förändras, så ta allt med en nypa salt tills mer info kommer ut. :D
Trailer finns längst ner i inlägget!
Posta på med era kommentarer, förhoppningar, önskemål, åsikter och bilder! :D Själv kan jag inte vänta tills den här expansionen släpps och jag är så till mig! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Åhh, vad kul! Jag som hoppats på en sån här expansion!
/Kram Jennifer
#1 Det hade jag också! :D
Jag hoppas verkligen att det blir så kul som jag hoppas. :D
Åh gud va roligt det låter! Nu längtar jag till mars oxå! :D
Åh!! jag tänkte köpa den innan, men nu är det verkligen "måste ha!" 
gud vad kul med allt nytt!
Medarbetare på Pokémon iFokus
Den där sängen du skrev i slutet är kanske den sängen som går att fälla upp

Åh vad roligt!
Haha, det skulle vara askul om det fanns ett universitet som handlade om magi, typ harry potter inspererat.
Detta kanske står i texten men jag missat det, men vad är det för Limited Edition? :)
#3 För mig blir det en fyra dagar försenad födelsedagspresent. 

#4 Säger detsamma, ser verkligen fram emot fler bilder och videos från expanisonen. :D
#5 Jag misstänker också att det är den uppfällbara sängen, men var inte säker på det och visste inte hur jag skulle översätta det. :)
#6 Åååh, bästa universitetet ever ju! :D
Man får väl fixa sitt eget annars, genom att fylla det med häxor? 
#7 Ah, nej, det missade jag att lägga till. :)
Var rätt trött efter att ha översatt allt det där till svenska, så jag skippade den delen för stunden. Kan lägga till det lite senare!
Vad jag har läst så rekommenderar jag nog att köpa Limited Edition. :D
Jag fyller år den 6 mars så det blir en sen present men det gör absolut INGET.

#9 Jag fyller år den 4 mars! 
Och jag fyller år den 17 mars, så det blir nog en present för mig också :D (Haha, och nu kom jag in) XD
#11 Haha, vad många marsbarn det finns här! :D
LÄNGTAR!!! :D

Längtar! Enligt Origin är det svenska namnet Universitetsliv ;)
#14 Enligt CDON är det också det :)
#14 & #15 Toppen! :D
Då redigerar jag titeln! :)
Puttar upp den lite, så att flera ser den och inte startar nya trådar. :)
Mitchika: ja lätt! Det ska jag nog göra om det inte finns :-D Åh ska nog förhandsboka det från cdon så snart som möjligt!
vad är det för skillnad på dessa två ?
http://cdon.se/spel/the_sims_3_plus_university_se-22481213
http://cdon.se/spel/the_sims_3_universitetsliv_limited_edition_se-22479626
Jag kommer att boka den nedersta men fattar inte vad den där The sims plus university är. Kan det vara så att det är The sims 3 OCH universitetsliv?
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
HERREGUD! Jag vill ha detta expansionspaket NU! Jag gillade detta expansionspaket till tvåan dock tröttnade jag ganska fort och lät inte mina simmar studera. Detta låter så mycket roligare än tvåans faktiskt =)
#20 Samma här, jag är så uppspelt! :D Det här har varit en expansion jag verkligen har längtat efter!
#21 Tack för länken, då slapp jag översätta! :D
ÅH vad roligt, alltid jobbigt men roligt att se fram emot nya expansions paket!
såg att det fanns många marsbarn här förresten, jag fyller den 3e 
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
#23 Ja, men längtan efter något är kul också på ett sätt. :D
Åh, dagen före mig! :D
OMG! MÅSTE HA!!! ;D
Jag har skickat efter både prylpaketet som kommer och detta :D Så jag får det ner i brevlådan :D
Jag är ett litet ensamt februaribarn ;0
Jag har äntligen bokat det!

Jag har oxå bokat det nu, mamma hjälpte mig! :)
Sådär, nu är tråden nålad och kan enkelt hittas! :D
Den kommer finnas nålad och högst upp bland inläggen tills dess att expansionen släpps. :)
Jag bokade mitt också nu från CDON, där står det att det släpps den 7 mars men när man brukar förhandsboka från deras sida kommer det oftast dagen innan! 
#31 Spännande! :D
Sitter själv och sparar pengar inför spelets release! :D Det är ju tre dagar efter min födelsedag, så det kan ju hända att man får en förbokning av expansionen i födelsedagspresent… 
#32 Då håller vi tummarna på att du får det då! 
Oj orkar inte läsa, inte idag i alla fall. Men ser verkligen fram emot detta. :)
Det kommer bli jättekul! Älskade 2:ans studentliv, så detta kan ju bas bli bättre! :D
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Men ååh nu får jag ju värsta beslutsångesten.. Ska jag spara till Årstider eller Universitet? Fyller inte år förns i september, så kan inte hoppas på en födelsedags present!
känner mig lite ensam som nevember barn här *.*
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Fyller år den 15 Mars men kan ju fixa en förtidig present kanske?? xD
Älskade studentliv i tvåan, hoppas detta blir lika roligt!!!! :D längtar!!
#37 Det ska du inte göra, fyller också sent.. Jag fyller i sep.
Eftersom att jag fyller år den 6 mars kommer jag antagligen få det då också. Jag har för mig att man får spelet dagen innan om man bokar hos CDON.

#40 Bara expansionspak vilket detta är. Prylpaket har jag märkt att man får samma dag som det ska komma ut.. =/
#37 Jag är ett sent oktoberbarn så du får lite sällskap :)
Detta längtar jag efter med :) och tycker det är kul att fler gör det, då det inte verkar vara s många som gillade den i sims 2, men jag gjorde det så klart :) Och hoppas detta blir dunderbra :)
Jag har säkert skrivit det här. Men orkar inte gå igenom alla inlägg =)
Men jag tror att detta är mycket roligare än det till tvåan.. Dock försöker jag att inte ha någon direkt förhoppning då kommer jag bara bli besviken
#43 Jag gillade det till tvåan, bortsett från att det var så lång universitetstid (8 terminer på 3 dagar styck om jag inte minns fel vilket blir rätt enformigt). Men här ska det gå att variera terminslängden vilket jag tycker är underbart. Jag har höga förhoppningar om den här expansionen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
30 dagar kvar tills universitetsliv kommer ut =)
Vad roligt! Blir sugen att prova det! :D
bokade det precis
21 dagar kvar :D LÄNGTAR som en TOK =)
Längtar nog mer efter detta än vad jag gjorde med Årstider nästan. Jag gillade inte Studentliv till tvåan men detta verkar MYCKET roligare än det som var till tvåan.. Och det har jag sagt flera gånger haha.. Men visst längtade man efter årstider också, men vet inte om jag egentligen fick den här "wow" känslan.
Har inte bokat ännu får göra det nästa gång jag får pengar, har ju gått en hel del på Tingeling nu.
Klockan 19 är det live broadcast för universitetsliv =)
#51 Yey! :D
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
HERREGUD!!!!!!!!
Jag kollade just på broadcasten som var i dag. Både Island Paradise och universitetsliv verkar JÄTTEKUL!
Det jag reagerade på universitetsliv var att man har smartphones och Med den kan man BLOGGA, man kan sälja sin blogg och dessutom fråga om råd från sina läsare. JAG Vet precis vilken sim jag ska göra när spelet kommer ut :D
#53 ÅH låter spännande :D
#54 Det är bara förnamnet :D Jag är ganska uppspelt. Dock visade dem inte något eftersom de hade tekniska problem så jag hoppas att det kommer upp en broadcast SNART för enbart universitetsliv..
Om det skulle bli en födelsedagspresent för mig får jag vänta en tid fyller först 15 maj :/
guuuuuuud va kuuuuul, längtar verkligen efter detta!! :D
M_A_R_I_A 🌺
#12 Är också marsbarn fyller den 16 och blir 18 år då :)
#56 Fyller också år i maj, men jag har redan beställt det. Jag kanske kan göra som jag gjorde när jag fick grundspelet… Tidig present!
Hittade en rolig video där man får följa tre st simmar på universitetet =)
Edit: En liten redigering då det var tre simmar man följer och inte två som jag skrev tidigare =)
#60 Det verkar vara jättekul! :D Nu längtar jag ännu mer efter att ha sett videon, fast det är ju bara en vecka kvar. 👍
#61 Ja jag längtar ännu mer nu också =( Så kommer titta sönder på videon :( Det ska bli kul att kunna låta sina simmar blogga :D Det har jag faktiskt saknat =)
ska bli kul och se hur en smartphone funkar i the sims och vad man kan göra med den :D
Låter jätteroligt! :D
Ha en trevlig dag!
Tror det är ett fan som intervjuar Ryan från the sims, han frågar lite allmänt, har inte hunnit kolla på det så mycket men de ska prata om Universitetsliv =)
I videon jag postade i #64 som handlade mer eller mindre mest om det kommande expansionet, men där berätta hon om en sak som man kunde ha i The sims 2 faktiskt. Rumskompis :D
Man kan ha både rumskompis på universitetet OCH hemmavärlden :D
Hade helt missat detta!!! (Tur för mig egentligen, nu är det bara någon vecka tills det släpps ju, slipper längta ihjäl mig) :D
Hade faktiskt inte universitetsliv till sims 2, ska bli kul att testa dehär.
Om jag förstått det rätt så får man vara med under lektionerna nu eller? 😮
~mikkan
Här är en länk till den nyaste broadcasten, som sändes igår. De visar lite mer från universitetsvärlden, plantsimmar osv :)
#67 TACK :D jag har längtat efter en broadcast om Universitetsliv. Förra gången dem hade så fick dem tekniska problem så då fick man inte se något från Universitetsliv
#68- Jo, jag har också längtat :)
Verkar vara en väldigt rolig expansion, och jag tror den kan vara ett bra tillägg till mitt spel :)
Det verkar jättebra, satte mig och kollade på livestreamen direkt 🙂
Vet inte om jag missat något eller om dom inte sagt något om det men kan man byta så man spelar med antingen studenterna eller med resten av familjen? Kan känna att det blir långtråkigt att bara hänga efter 1 sim hela tiden. =)
~mikkan
Plantsimmarna var ju bara för coola! 😍
#69 Håller verkligen med :D Jag tror nästan att detta expansionspaket blir roligare än till tvåan. Tyckte Studentliv var roligt men tröttnade ganska snart.
#73 Den där lilla symbolen har funnits där ett tag. Säkert en vecka åtminstone =)
Jag själv kan inte spela förrän fredag kväll efter 21 för jag jobbar hela veckan :( Så jobbar 14:20-22:40 mån-tors och 20:30 på fredag. Så jag kommer bli avis på er alla som kan börja spela redan på onsdag.
#74 Ja jag vet kände bara för att lägga upp den nu .. :S Nu är det bara 5 dagar kvar! :D
Va synd :( Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! 😉
#75 Jo men det blir ganska jobbigt att inte kunna spela när man vet att alla andra får det och kan spela redan samma dag. Får vänta i två dar :( Det är synd att det inte kommer på fredag istället..
Nu är det beställt! Får väl ta reda på svaren till mina frågor själv när jag fått det. Fick det någon hundralapp billigare så så mycket sved det inte att köpa. 🙂
~mikkan
#77 Vad är det för frågor du funderar på ?
Snart såååå

Nu har jag kollat the sims Universitetsliv, OCH VARORNA PACKAS :D Så i morrn tror jag att det kommer, dock kommer jag inte kunna installera förrän torsdag om jag har tur annars blir det på fredag kväll efter 21.. Suck..
#80 Kollade precis också, står att varorna packas! :D
Fick mitt sms tidigare ikväll, men vet inte om det var sims eller ett annat paket jag beställt.. Håller tummarna :)
Jag har inte fått något sms :'( *gråter floder*
Jag tar tillbaka tårarna och säger att jag har fått ett sms där det står att spelet är skickat. Fattar inte varför jag inte fått något sms :S
Men släpps inte spelet imorgon? Eller får man dagen före om man förbeställer?
#85 Jag har alltid fått Expansionspaketen dagen innan =)
#86 då ska jag förboka när nästa spel kommer. :-D
#87 Det tycker jag. Dock gäller det bara expansionspaket och inte Prylpaket
Ni som fått spelet och spelat en stund, vad tycker ni?=)
Ska precis börja spela, återkommer sen..
~mikkan
beställde det nyss! Ser såå fram emot att få det :'D Nån som redan spelat? Hur var det? :D
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Spelat ett tag nu. Stängde precis ner….blev riktigt jäkla förbannad (ja, på ett spel och på mig själv haha…)
Det var jättebra och jättekul, spelade från tonåring till ungdom och 2 ungar jag hade i familjen skulle äääääntligen efter en hel dags spelande åka till universitetet, gjorde det i all hast då jag var överlycklig över stipendiumen jag lyckats fixa, glömde spara såklart…flyttar in i en studenbostad och ingenting händer så jag var tvungen att avsluta.. 😭
Nu lär jag inte spela på ett tag om jag känner mig själv haha…
~mikkan
Fick mitt igår och har spelat en hel del! Är helt förälskad i det här spelet, de verkar som om de arbetat mycket med det. Har bloggat massa om det, haha! (simsing.blogg.se)
Jag har inte upptäckt några buggar, lagg eller problem överhuvudtaget.
#92 *Räcker upp handen* Jag har….
Om jag ska ta en Romantisk bild på två sommar alltså att simmen tar en romantisk bild på sig och den hon/han börjar på att bli på G med så blir personen som INTE tar bilden förvandlas simmen och ser lika dan ut som den som tagit bilden. Dock kan man bara byta kläder så kommer dem tillbaka igen :D
Jag har inte kollat igenom alla inlägg nu men jag undrar hur man gör så simmarna kan ta kort på sig själva med sina smartphones ? När dom ska ta parbilder osv, jag hittar inte det :(
#92 Du trycker på den simmen du vill ta en bild tillsammans med och sedan letar du efter "Ta en romantisk bild tillsammans" det är den enda jag har sett..
Någon som kommit på pass långt att de hunnit upptäcka hur man får fram plantsimar och deras frön? Stod lite info om dom i lektiondelen men ej hur man får fram dom.
#96 inte ännu =(
Har precis beställt det 😃
Detta är till er alla som har Universitetsliv och hunnit spela ett tag;
Krabbar spelet för er på något sätt? Alltså får ni problem när ni sparar? Stängs spelet av utan anledning? Eller går allting felfritt för er?
För jag har nämligen alla möjliga problem som tänkas kan finnas. Jag får "Felkod 12" väldigt ofta när jag försöker spara, jag raderar alla sparfiler i mappen "Saves" och gör kopior men det hjälper inte.
Jag får ofta ett felmeddelande "Sims 3 har slutat fungera och kommer nu stängas av" osvosv…
Känns lagom roligt när man verkligen vill spela 😭
Har jag uppfattat det fel eller kan man köpa ska till deras smartphones?
För det går ju att byta skal, då borde det gå att köpa nya skal också… Men jag kanske är helt ute och cyklar😐

#99 För mig funkar det bra :D
#100 Man måste höja sin Sociala nätverk för att kunna byta skal. samma sak med appar till telefonen de kommer fram ju högre färdigheter du har i Sociala nätverk eller va de heter.
#99 det enda jag har problem med är att spelet är segare när jag är i universitetsstaden är i min hemstad, jobbigt men det går iallafall att spela som tur är.
#101 Tack!!

Äääääslkar spelet till max! Det bästa är att man kan ta kompis foto :D otroligt roligt! Även starta en blogg! :) jätte roligt!!
Har smulat igenom tråden och funderar nu om jag kanske ska beställa med det. Jag har pengarna, men är det värt det? Ja, så går det runt i skallen xD
Klart att laxen ska ha en jolle
#105 Det är helt klart värt det! Det är verkligen superkul!

#106 Okej tack! Blir nog att köpa dåra 😃
Klart att laxen ska ha en jolle
Vilka lektioner kan man vara med på? Och hur är man med? Har inte fattat det än… :/
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Om man har barn, vad händer med de om man åker till universitetet?
Har sett en hel del barn på universitetet…hur sjutton kommer dom dit? 🤔
~mikkan