legacy - hur gör ni?
Hur gör ni rent praktiskt när ni skriver en legacy? Hus tänker ni när ni fotar? Berätta gärna, jag funderar på att starta en men vet inte hur det fungerar rent praktiskt.
I början fotade jag bara vad som hände i spelet och skrev utifrån det, det ger simmarna mycket möjlighet att välja själva åt vilket håll deras liv ska gå. Nu tycker jag dock att det är mycket roligare att planera ut saker i förväg och jag vet vad som ska hända i nästa kapitel innan jag börjar ta bilder till det, så jag vet vilka bilder jag behöver redan när jag startar spelet. Även om simmarna överraskar mig ibland fortfarande och ändrar sina planerade historier till något helt annat än vad jag var ute efter från början.
Rent praktiskt för mig så går det till så att jag har en grov planering för vad som ska hända i simmarnas liv, sen tänker jag ut mer specifikt vad jag är ute efter för händelse i kapitlet jag ska skriva och ser ofta framför mig vad som händer och vilka bilder jag vill ha. Sen går jag in i spelet, gör i ordning allt och fotar för fullt tills jag känner mig nöjd med bilderna jag har. Då väljer jag ut dom bilder som blev bäst och börjar skriva.
Anledningen till att jag har övergått till den varianten är att jag får in mycket mer spännande händelser, drama och jag kan utveckla alla enskilda simmar på ett mycket mer realistiskt sätt än jag kunde i början. Men jag tror att man måste utforska lite vad man trivs bäst med själv för det finns oändligt många olika sätt att skriva en legacy på.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 tack för ditt svar, intressant. Jag får nog prova och se van jag tycker. Ska testa lite och se om det är något för mig. :-D
Jag spelar, fotar och skriver samtidigt, i vanliga fall. Spelar Sims 3 i fönsterläge och upplever nästan inga problem med det. Om saker och ting skulle ta en helvändning i kapitlet som jag inte räknat med (impulsidé som är för bra för att ignorera, till exempel) så är det lättare för mig att fixa med ändringen omedelbart i spelet och ta dom nya bilderna jag behöver än att starta upp spelet igen. 🙂
Ibland så gör jag dock som Namiko och fotar i förväg, när jag spelar längre stunder och allt händer precis som planerat. Mitt problem är dock att jag har en tendens att glömma vad jag tänkte och funderade på när jag tog bilden. Så sitter man där sen och ska skriva, med totalt hjärnsläpp och minns inte för sitt liv vad man tänkte ha med för text till bilden. XD
I början med Lance Barlow så hade jag inga direkta planer för honom, utan tänkte börja spela och låta honom bestämma lite över sitt eget liv. Strax så började planerna formas i mitt huvud och jag bestämde att jag skulle försöka para ihop Lance med en läcker, vacker älva, för att hjälpa honom komma över sitt älvhat och få lite mer balans till historien.
Och ja, sen dök Argus upp och alla dom planerna for helt åt pipsvängen. Argus gick konstant runt i spelet och gav Lance blombuketter och det var ju så bedårande! Argus blev inte tillsammans med någon annan heller utan höll envist på Lance trots att tiden gick, så det var klart att jag inte kunde splittra dom! 😃
Nu har jag planer för flera generationer framöver som jag inte tänker vika från och jag tror inte att simmarna kommer protestera det minsta. Skulle dom göra det och jag inte har hjärta att neka dom så… får jag väl anpassa planerna lite. 
Men simmarna får göra saker själva också som för handlingen framåt. Det finns inget härligare än när simmarnas handlingar spelar en rätt i händerna på sätt som man aldrig kunnat ordna själv, oavsett om man har hjälp av mods eller poser! 
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag fotar det som händer i spelet som är av relevans eller om jag tycker det blir en fin bild helt enkelt. Sen skriver jag när jag uppdaterar på bloggen vilket kan ta ett bra tag. Jag skriver bara korta texter och glömmer inte vad jag tänkt skriva om jag redan tänkt ut det. Sen minns jag så lätt av mina bilder :)
En fråga, måste man ha modp för att få bra bilder?
#5 Det behövs inte, jag började inte använda mig av mods förrän generation 4 föddes och poseplayer började jag med nyligen. Men det du kan tänka på är att ta upp väggarna när du ska fota i huset och att trycka på tab för att kunna zooma in mer och få bättre vinklar, det är allt som behövs för att kunna ta riktigt bra bilder.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#6 tack för tipset, ska tänka på det :-D nu vill jag att det ska bli helg så jag kan sätta mig och börja med detta projekt :-D hoppas jag fastnar för det, jag behövd verkligen en hobby. Haha!
Jag fotar om det händer något speciellt. Ibland kan jag gå och klura ut hur jag vill att det ska bli, då kan man fota som en historia lixom. Haha, lite svårt att förklara 😉
Jag spelar och fotar under tiden. Sedan skriver jag när jag spelat klart. Jag brukar spela sällan men då spelar jag nästan hela dagen och har historier som täcker en hel veckas uppdateringar, därför uppdaterar jag min legacy så ofta.
Jag brukar inte planera något i förväg. Jag har riktigt dålig fantasi och låter simmarna sköta sin egen historia. Mitt främsta mål med min nuvarande legacy är att komma till generation 10 så historien är inte så viktig.
Jag använder inga mods eller pose player när jag fotar mina bilder (:
Äntligen helg och jag tänker sätta mig mer och börja på en legacy. Är det viktigt med en snygg design på bloggen som man hade tänkt haft sin legacy på?
#10 Det viktigaste med en blogg är att den är lätt att läsa och hitta på. I övrigt så är det väl en fördel om du själv är nöjd med hur den ser ut. Sen är det lätt att fixa till designen med tiden, att man ändrar nån sak här och där så man får den att se ut precis som man vill.
Vad roligt med en massa tips nu har jag fått lite inspiration till hur jag ska göra min legacy :) bara en fråga.. Hur spelar man sims i fönsterläge?
Always <3
#12 Man kan ändra det under Alternativ i spelets meny. Välj Bildskärmsinställningar (tror jag det hette) och leta efter texten "Fönsterläge". Det ska finnas en liten ruta att bocka i bredvid texten och när man gör det så kommer spelet skifta till fönsterläge när man klickar på okej. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Ursäkta den konstiga frågan; men när man fotar i spelet, kommer "kontrollpanelen" med på fotot då? :-P
#14 nej, det gör den inte (:
#14 ok, tack :-D tänkte väl de, men man kan ju aldrig vara säker ;-)